Nauczyciele zastanawiając się nad sposobami motywacji uczniów do uczenia się, pytają przede wszystkim, jak to robić i jak dotrzeć do ucznia? Poradnik „O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą“, autorstwa Juliana Piotra Sawińskiego, został opracowany z myślą o wspieraniu działań inspirujących, doradczych i innowacyjnych nauczycieli – bo żeby innym doradzać, pomagać i podpowiadać, trzeba samemu to znać i ćwiczyć, być zmotywowanym.
Powszechne narzekanie nauczycieli na uczniów, że nie chce im się uczyć, że nic ich nie interesuje, że ciągle są nieprzygotowani do lekcji - może mieć swoje źródło w stosowaniu przez nauczycieli niewłaściwych technik komunikowania się. Nie bez znaczenia są również stosowane metody uczenia - pewne style nauczania po prostu nie odpowiadają indywidualnym preferencjom uczniów w zakresie uczenia się. Jak zatem motywować uczniów do uczenia się?
Amerykański pedagog Bob Sullo z 33-letnią praktyką szkolną, autor książki The Motivated Student: Unlocking Enthusiasm for Learning, podaje prostą receptę: skończmy z motywowaniem ich na siłę i pozwólmy odkryć radość z uczenia się. Sugeruje w tym celu przede wszystkim budować pozytywne relacje z wszystkimi uczniami, organizować dodatkowe lekcje, gdy są jakimś tematem zainteresowani, odpowiadać na różne potrzeby edukacyjne uczniów i uczyć ich podstaw samooceny.
Oczywiście motywowanie uczniów do uczenia się i pracy nad sobą, w dzisiejszym świecie pełnym rozpraszających uwagę atrakcji (żeby wspomnieć tylko internet), nie jest łatwe. Ale nie jest też karkołomne, gdyż wielu nauczycieli sobie z tym świetnie radzi. Poznali złotą receptę na sukces? Być może - z motywowaniem uczniów jest przeważnie tak, że decydująca jest tu postawa i otwartość nauczyciela. Jeśli potrafi i lubi rozmawiać z uczniami, łatwiej będzie mu wzbudzić ich ciekawość i zaangażować w określone działanie.
Ale temat motywowania uczniów jest znacznie szerszy i stąd chcieliśmy zaproponować przegląd najciekawszych strategii, które mogą być wykorzystane w każdej szkole i na każdej uczelni (tak, tak, studenci też miewają problemy z motywacją). W każdej osobie uczącej się tkwi ogromny potencjał i warto znaleźć właściwy klucz, aby jej aktywność uwolnić i skierować w dobrym kierunku. Celem poradnika jest służyć pomocą nauczycielom, aby ten klucz został odnaleziony.
O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą. Poradnik dla nauczyciela. Julian Piotr Sawiński. Warszawa, luty 2013; wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-04-0; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.
Publikacja dostępna jest wyłącznie w sklepie Edustore.eu. Zapraszamy do lektury!
Link bezpośredni do publikacji: https://edustore.eu/publikacje-edukacyjne/65-o-motywowaniu-do-uczenia-sie-i-pracy-nad-soba-poradnik-dla-nauczyciela.html
Format ePUB obsługiwany jest przez urządzenia mobilne (iOS, Android) oraz przeglądarkę Firefox z zainstalowanym dodatkiem EPUBREADER.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)