O motywowaniu uczniów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczyciele zastanawiając się nad sposobami motywacji uczniów do uczenia się, pytają przede wszystkim, jak to robić i jak dotrzeć do ucznia? Poradnik „O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą“, autorstwa Juliana Piotra Sawińskiego, został opracowany z myślą o wspieraniu działań inspirujących, doradczych i innowacyjnych nauczycieli – bo żeby innym doradzać, pomagać i podpowiadać, trzeba samemu to znać i ćwiczyć, być zmotywowanym.photo: sxc.hu

Powszechne narzekanie nauczycieli na uczniów, że nie chce im się uczyć, że nic ich nie interesuje, że ciągle są nieprzygotowani do lekcji - może mieć swoje źródło w stosowaniu przez nauczycieli niewłaściwych technik komunikowania się. Nie bez znaczenia są również stosowane metody uczenia - pewne style nauczania po prostu nie odpowiadają indywidualnym preferencjom uczniów w zakresie uczenia się. Jak zatem motywować uczniów do uczenia się? 

Amerykański pedagog Bob Sullo z 33-letnią praktyką szkolną, autor książki The Motivated Student: Unlocking Enthusiasm for Learning, podaje prostą receptę: skończmy z motywowaniem ich na siłę i pozwólmy odkryć radość z uczenia się. Sugeruje w tym celu przede wszystkim budować pozytywne relacje z wszystkimi uczniami, organizować dodatkowe lekcje, gdy są jakimś tematem zainteresowani, odpowiadać na różne potrzeby edukacyjne uczniów i uczyć ich podstaw samooceny.

Oczywiście motywowanie uczniów do uczenia się i pracy nad sobą, w dzisiejszym świecie pełnym rozpraszających uwagę atrakcji (żeby wspomnieć tylko internet), nie jest łatwe. Ale nie jest też karkołomne, gdyż wielu nauczycieli sobie z tym świetnie radzi. Poznali złotą receptę na sukces? Być może - z motywowaniem uczniów jest przeważnie tak, że decydująca jest tu postawa i otwartość nauczyciela. Jeśli potrafi i lubi rozmawiać z uczniami, łatwiej będzie mu wzbudzić ich ciekawość i zaangażować w określone działanie.

Okładka publikacji O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobąAle temat motywowania uczniów jest znacznie szerszy i stąd chcieliśmy zaproponować przegląd najciekawszych strategii, które mogą być wykorzystane w każdej szkole i na każdej uczelni (tak, tak, studenci też miewają problemy z motywacją). W każdej osobie uczącej się tkwi ogromny potencjał i warto znaleźć właściwy klucz, aby jej aktywność uwolnić i skierować w dobrym kierunku. Celem poradnika jest służyć pomocą nauczycielom, aby ten klucz został odnaleziony.

O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą. Poradnik dla nauczyciela. Julian Piotr Sawiński. Warszawa, luty 2013; wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-04-0; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Publikacja dostępna jest wyłącznie w sklepie Edustore.eu. Zapraszamy do lektury!

Link bezpośredni do publikacji: https://edustore.eu/publikacje-edukacyjne/65-o-motywowaniu-do-uczenia-sie-i-pracy-nad-soba-poradnik-dla-nauczyciela.html

Format ePUB obsługiwany jest przez urządzenia mobilne (iOS, Android) oraz przeglądarkę Firefox z zainstalowanym dodatkiem EPUBREADER.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie