Pozwólmy dzieciom grać

fot. Instytut Badań Edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci, grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek, dzięki opublikowanemu właśnie poradnikowi.

Jak przekonują autorki nowego poradnika IBE – „Pozwólmy dzieciom grać” – wprowadzenie gier na lekcji urozmaica metodę nauczania, przełamuje bierne przekazywanie wiedzy i prezentowania rozwiązań. W czasie lekcji z wykorzystaniem gier nauczyciel jest jedynie moderatorem działań, a wszyscy uczniowie zamieniają się w aktywnych twórców.

„Chciałyśmy pokazać, że zwyczajne i powszechnie dostępne gry planszowe mogą być dobrym środkiem dydaktycznym i to zarówno w edukacji matematycznej, jak i podczas innych zajęć” – mówi Małgorzata Zambrowska z Pracowni Matematyki IBE, współautorka publikacji.

Ekspertki podpowiadają w poradniku, w jaki sposób wybierać gry do użycia na zajęciach. To bardzo praktyczny przewodnik - zostały w nim przedstawione konkretne tytuły gier, a z opisów nauczyciele dowiedzą się, jakie umiejętności każda z nich może kształtować. Otrzymają też porady, jak planować lekcje z wykorzystaniem gier.

„Na przykład grając w „Superfarmera”, czyli grę stworzoną przez polskiego matematyka Karola Borsuka, dziecko rozwija między innymi umiejętność podejmowania decyzji, analizowania sytuacji i oceniania ryzyka, tworzenia strategii, przewidywania skutków własnych decyzji” – opowiada Zambrowska. „A tworzenie strategii to ważny element kształcenia matematycznego”.

Grając w gry planszowe, karciane czy bawiąc się klockami, można kształcić nie tylko matematyczne umiejętności (np. sprawność rachunkową, wyobraźnię geometryczną, dobór strategii, rozumowanie czy logiczne myślenie), ale takie zajęcia w szkole wpływają też pozytywnie na:

  • kształtowanie umiejętności pracy według ustalonych reguł i zasad,
  • rozwój koncentracji uwagi i spostrzegawczość,
  • dążenie do samodzielnego rozwiązania problemu,
  • umiejętność pracy w grupie,
  • przyjmowanie odpowiedniej postawy wobec porażki i zwycięstwa,
  • odkrywania własnych mocnych stron.

Publikacja w wersji elektronicznej dostępna jest tutaj.

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Przeczytaj w Edunews.pl więcej na temat gier w edukacji:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie