Pozwólmy dzieciom grać

fot. Instytut Badań Edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na lekcjach warto bawić się klockami, a nauczyciel może uczyć dzieci, grając z nimi w karty. Brzmi zaskakująco? Ale działa. Takie sposoby wspierania nauczania matematyki proponują ekspertki IBE, które podczas wielu lekcji grały z uczniami w planszówki. Każdy nauczyciel może skorzystać z ich wskazówek, dzięki opublikowanemu właśnie poradnikowi.

Jak przekonują autorki nowego poradnika IBE – „Pozwólmy dzieciom grać” – wprowadzenie gier na lekcji urozmaica metodę nauczania, przełamuje bierne przekazywanie wiedzy i prezentowania rozwiązań. W czasie lekcji z wykorzystaniem gier nauczyciel jest jedynie moderatorem działań, a wszyscy uczniowie zamieniają się w aktywnych twórców.

„Chciałyśmy pokazać, że zwyczajne i powszechnie dostępne gry planszowe mogą być dobrym środkiem dydaktycznym i to zarówno w edukacji matematycznej, jak i podczas innych zajęć” – mówi Małgorzata Zambrowska z Pracowni Matematyki IBE, współautorka publikacji.

Ekspertki podpowiadają w poradniku, w jaki sposób wybierać gry do użycia na zajęciach. To bardzo praktyczny przewodnik - zostały w nim przedstawione konkretne tytuły gier, a z opisów nauczyciele dowiedzą się, jakie umiejętności każda z nich może kształtować. Otrzymają też porady, jak planować lekcje z wykorzystaniem gier.

„Na przykład grając w „Superfarmera”, czyli grę stworzoną przez polskiego matematyka Karola Borsuka, dziecko rozwija między innymi umiejętność podejmowania decyzji, analizowania sytuacji i oceniania ryzyka, tworzenia strategii, przewidywania skutków własnych decyzji” – opowiada Zambrowska. „A tworzenie strategii to ważny element kształcenia matematycznego”.

Grając w gry planszowe, karciane czy bawiąc się klockami, można kształcić nie tylko matematyczne umiejętności (np. sprawność rachunkową, wyobraźnię geometryczną, dobór strategii, rozumowanie czy logiczne myślenie), ale takie zajęcia w szkole wpływają też pozytywnie na:

  • kształtowanie umiejętności pracy według ustalonych reguł i zasad,
  • rozwój koncentracji uwagi i spostrzegawczość,
  • dążenie do samodzielnego rozwiązania problemu,
  • umiejętność pracy w grupie,
  • przyjmowanie odpowiedniej postawy wobec porażki i zwycięstwa,
  • odkrywania własnych mocnych stron.

Publikacja w wersji elektronicznej dostępna jest tutaj.

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Przeczytaj w Edunews.pl więcej na temat gier w edukacji:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie