Matematyczna bombonierka

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Bombonierka, czyli kolekcja atrakcyjnie zapakowanych czekoladek świetnie oddaje istotę zawartości książki z matematycznymi zagadkami, która niedawno ukazała się na rynku: „Matematyczna bombonierka. Wielka księga zagadek”. Wprawdzie są tu działy wskazujące, że będą w nich poruszane zagadnienia związane z liczbami, figurami czy wybitnymi matematykami albo, że będą to zadania logiczne, ale zaskoczeń będzie wiele.

Pojawiają się pytania o powody utajniania niektórych liczb, co w pierwszym odruchu wydaje się wręcz absurdalne, a przy okazji omawiania liczb niewymiernych autorzy zajmują się architekturą... Odkrywamy też istnienie wielościanów ruchomych, zasady konstrukcji szczególnej matematycznej komody i mebli z szufladami. Zaskakujące przykłady można by mnożyć.

Wydaje się, że każdego zrelaksują anegdoty nieraz sięgające odległych czasów, przybliżające też klimaty II Rzeczypospolitej i PRL-u oraz osadzone współcześnie. Jak się bowiem nie uśmiechnąć gdy autorzy cytują błyskotliwe dowcipne hasła wymyślone przez wybitnego polskiego matematyka Hugona Steinhausa, zwane hugonotkami. Kto nie wierzy niech zajrzy do książki: 

Kula u nogi = Ziemia.

Przyrząd do amputowania nóg futbolistom = piłka nożna.

Piękne, prawda? Matematyczne talenty popularyzatorskie Hugona Steinhausa docenili potomni na tyle, że uczynili go patronem nagrody dla popularyzatorów nauki w ogóle.

Pytania w tej książce są swego rodzaju pretekstem do przekazania rozmaitych informacji związanych z matematyką. Mają ukazać inne, przyjazne oblicze dziedziny, wobec której narosło tyle niepotrzebnych uprzedzeń. A autorzy, Krzysztof Ciesielski i Zdzisław Pogoda – wybitni popularyzatorzy matematyki, a więc też laureaci nagrody im. Hugona Steinhausa – liczą, że z ich pytaniami i zadaniami będzie tak samo jak z czekoladkami i życząc miłej lektury, tak ujmują to we wstępie:

„Z czekoladkami w bombonierkach jest tak, że jednemu bardzo smakuje akurat pewna konkretna czekoladka, a drugiemu zupełnie inna. Jedne czekoladki przyciągają atrakcyjnym wyglądem, inne wyszukanym smakiem, a jeszcze inne ze względu na swoją specyfikę zyskują nasze uznanie po jakimś czasie. Tu też zapewne Czytelnicy będą się różnić opiniami na temat, które hasła są bardziej interesujące, a które mniej. Chcielibyśmy jednak, by każdy znalazł w książce coś, co mu się choć trochę spodoba...”

Notka o publikacji:

„Matematyczna bombonierka. Wielka księga zagadek”
Autorzy: Krzysztof Ciesielski, Zdzisław Pogoda
ISBN: 9788374278515. Wydawnictwo: Demart.

(Źródło: Wydawnictwo Demart)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie