Etyka nie tylko dla smyka

fot. Fotolia.com

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Współczesność stawia przed każdym człowiekiem wiele dylematów aksjologicznych, stąd od najmłodszych lat w szkole warto tłumaczyć i kształtować odpowiednie postawy moralno-etyczne. Warto wprowadzać uczniów klas I-III w świat wartości i uczyć ich świadomego podejmowania właściwych etycznie decyzji. Pomóc w tym może poradnik metodyczny „Etyka nie tylko dla smyka”, przygotowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji we współpracy z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym.

Prace nad projektem trwały od stycznia 2014 r. Organizatorzy zaprosili do współpracy ekspertów: filozofów i etyków, którzy na co dzień uczą w szkołach różnego typu oraz konsultantów i doradców metodycznych edukacji wczesnoszkolnej. Z podstawy programowej wyłoniono wartości kluczowe dla rozwoju moralno-etycznego ucznia i przygotowano odpowiednie dla tego etapu kształcenia treści. Powstał zbiór ćwiczeń, zabaw, tekstów literackich, scenariuszy zajęć oraz wskazówek metodycznych, z których mogą skorzystać nauczyciele wczesnoszkolni, nie tylko podczas zajęć z etyki.

Poradnik składa się z trzech części. Pierwsza skupia się na kształtowaniu postaw moralno-etycznych w edukacji wczesnoszkolnej. Druga zawiera materiały szkoleniowe z zakresu edukacji antykorupcyjnej, które opracowali eksperci Centralnego Biura Antykorupcyjnego. W ostatniej znajdziemy scenariusze zajęć, napisane pod kierunkiem metodycznym dr Katarzyny Kuczyńskiej. Niektóre z nich to tylko pomysły na ćwiczenia i zabawy, inne obejmują cały przebieg zajęć. W niektórych scenariuszach został wyodrębniony tzw. zakamarek etyczny, czyli propozycja wprowadzenia zagadnienia etycznego do tematyki zajęć. Każdy scenariusz został opatrzony odniesieniem do podstawy programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz do podstawy programowej z etyki.

W „Etyce nie tylko dla smyka” znajdziemy także Mały słownik wartości etycznych, w którym są opisane kluczowe wartości zawarte w podstawie programowej. Zamieszczono także źródła internetowych zasobów dydaktycznych z zakresu etyki.

Publikacja jest do pobrania ze strony ORE.

(Źródło: ORE, opr. red.)

 

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie