Przestrzeń dobrej edukacji i modelowe szkoły

fot. CC-BY Marcin Polak

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

"Zmieniając środowiska uczenia się, nie możemy uniknąć pytania: po co to robimy? Innymi słowy, jeżeli w nowych budynkach mamy nauczać tymi samymi metodami pedagogicznymi, co w budynkach starych, to zmieniamy jedynie opakowanie, a nie zawartość. Jeżeli mamy zmieniać ustawienie ławek w klasie tylko po to, aby skuteczniej zamykać uczniów w skostniałej formie testów i sprawdzianów, to nie otwieramy szkoły. Zmieniamy tylko jej wystrój. Jak powinna więc wyglądać prawdziwa zmiana? Przede wszystkim najważniejsza jest pedagogika. Dopiero za nią powinny iść zmiany w przestrzeniach edukacyjnych."

To fragment tomu wprowadzającego do serii poradników „Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!”. Zawiera on dużo ciekawych materiałów dotyczących tworzenia bogatego środowiska edukacyjnego w szkole, z których to informacji warto skorzystać.

Czym jest szkoła? "Najłatwiej myśleć o szkole z perspektywy jej fizycznej lokalizacji. Przestrzeń edukacyjna to przede wszystkim budynek szkolny i klasa, czyli miejsca, w których odbywa się proces uczenia. W rozumieniu OECD (ang. Organization for Economic Co-operation and Development) przestrzeń edukacyjna obejmuje nie tylko fizyczne struktury, wyposażenie i narzędzia mieszczące się w szkole, ale także źródła informacji i wydarzenia, które dzieją się poza szkołą, a w których uczniowie biorą udział fizycznie i wirtualnie. Aby szkoła rozwijała się w sposób zrównoważony i pełny, trzeba myśleć holistycznie o różnych czynnikach wpływających na jakość kształcenia: architektonicznych (przestrzeń fizyczna), technologicznych i społecznych." - mówi Piotr Kozak, jeden z autorów publikacji.

Musimy być przygotowani na to, że nie wystarczy zmienić jednego obszaru w edukacji, aby uzyskać znaczącą poprawę. "Jeżeli, przykładowo, chcemy zwiększyć kompetencje społeczne uczniów, to zmianom w przestrzeni fizycznej, typu zwiększenie elastyczności ustawienia ławek w klasie, powinny towarzyszyć zmiany w przestrzeni społecznej i wirtualnej. Na przykład należy dać uczniom możliwość większej interakcji wprowadzając metody projektowe w nauczaniu oraz włączyć do narzędzi edukacyjnych media społecznościowe. W przeciwnym wypadku zmiany będą tylko powierzchniowe." - dodaje Kozak.

Myśląc o zmienianiu naszych szkół, należy zatem pamiętać o tym, że wszystkie trzy obszary – architektoniczny, społeczny i wirtualny – są ze sobą powiązane. Mając na uwadze jakość kształcenia, wszystkie one muszą być „zanurzone” w działaniach pedagogicznych. Nie bójmy się myśleć szeroko i daleko wybiegać w przyszłość. Świat ciągle się zmienia, a zatem i środowisko uczenia się powinno uwzględniać to, co dzieje się we współczesnym świecie.

Wiele szkół już podąża drogą tych zmian, dlatego autorzy poradnika postanowili spośród kilkudziesięciu analizowanych szkół europejskich, wybrać dziesięć modelowych, które wyróżniają się swoim środowiskiem uczenia się. Jest wśród nich też kilka szkół z Polski. Oczywiście to tylko subiektywny wybór - takich modelowych szkół zapewne można wskazać więcej. Stąd też lista ta nie jest zamknięta. Zapraszamy do lektury!

Publikacja powstała w ramach projektu Educational Spaces 21. Open up! (Przestrzenie edukacji 21. Otwieramy szkołę!) realizowanego przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think!, Gesellschaft zur Förderung des Hanseatic Institute for Entrepreneurship and Regional Development an der Universität Rostock e.V. oraz Rektorsakademien Utveckling AB ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu ERASMUS+. Licencja: CC-BY.

Publikacja sfinansowana z funduszy Komisji Europejskiej w ramach programu ERASMUS+. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorów i Komisja Europejska oraz Narodowa Agencja Programu ERASMUS+ nie ponoszą odpowiedzialności za jej zawartość merytoryczną.

Publikacja wprowadzająca jest do pobrania na stronie Edustore.eu, podobnie jak trzy tomy serii poświęcone wybranym przestrzeniom.

Osoby zainteresowane inspirującymi przestrzeniami edukacyjnymi w Polsce i zagranicą zapraszamy także do galerii zdjęć Eduspaces / Przestrzenie edukacji.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP). Niniejszy tekst jest publikowany na licencji CC-BY. Autorami cytowanych fragmentów są Piotr Kozak i Katarzyna Górkiewicz.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie