Uczenie na podstawie doświadczania

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Być może z powodu obecnej koncentracji na programach, systemach, technologiach i technikach edukacyjnych straciliśmy z oczu fakt, że relacja kształtowana przez nauczyciela jest przede wszystkim relacją międzyludzką, w której to, jak zachowuje się nauczyciel, jest równie ważne jak to, co mówi. Z łatwością zapominamy, że jesteśmy dla naszych uczniów wzorcami osobowymi. Prezentujemy im nasze wartości, charakter, uczciwość i autentyczność. Stajemy się edukatorami dzięki uczeniu się z własnych doświadczeń i to właśnie ta z trudem zdobyta mądrość jest fundamentem naszej pracy - piszą Alice i David Kolb w książce "Uczenie się na podstawie doświadczania", zwracając się przede wszystkim do nauczycieli i edukatorów.

Dla edukacji nastały dziś zarówno "czasy najlepsze, jak i najgorsze". Ocknęliśmy się z samozadowolenia w obliczu prawdziwego kryzysu, który dotyka instytucje edukacyjne na całym świecie. Wymiary tego załamania są wieloaspektowe - polityczne, ekonomiczne, edukacyjne i kulturowe. Nie sposób wymienić tu ich wszystkich. Zarazem jest to jednak najlepszy czas, ponieważ z nowym zaangażowaniem podchodzimy do problemów i zdajemy sobie sprawę, że potrzebne są fundamentalne zmiany (...) - zauważają autorzy. Najważniejszą z tych zmian jest skupienie uwagi na uczniach i procesie uczenia się. Można by dodać, że "ponownie", bo w różnych systemach edukacji na świecie takie próby "ocknięcia się" miały już miejsce zapewne kilkukrotnie.

Książka Davida i Alice Kolbów to podręcznik, który daje wyczerpujący wykład filozofii uczenia na podstawie doświadczania oraz zawiera niezliczone praktyczne podpowiedzi, jak – będąc edukatorem, trenerem lub coachem – wykorzystać te idee w swojej praktyce zawodowej. Dzięki lekturze odnaleźć można źródła i głębokie rozumienie znanych w Polsce pojęć Cyklu Uczenia się czy Stylów Uczenia się oraz zapoznać się z innymi wartościowymi pomysłami, które pozwalają badać, projektować i prowadzić procesy uczenia w paradygmacie doświadczeniowym.

Autorzy z różnych perspektyw pokazują wartość czerpania z przeżyć i doświadczeń oraz przypominają, że pełniąc rolę nauczycieli i nauczycielek pracujących na podstawie doświadczania sami musimy uczyć się i rozwijać przez całe życie. Zachęcają także profesjonalistów, aby odważali się budować i rozwijać własne, osobiste filozofie uczenia.

Trudno wyobrazić sobie książkę bardziej wartościową dla osób pomagających innym w uczeniu się niż Uczenie na podstawie doświadczania. Podręcznik dla edukatorów, trenerów, coachów Alice Y. Kolb i Davida A. Kolba. Praca ta jest obszernym studium nad uczeniem się i rolą świadomego doświadczania w procesie poznawczym. Bazuje na teoriach takich wybitnych pedagogów, psychologów i filozofów jak między innymi John Dewey, William James, Kurt Lewin, Jean Piaget, Lew Wygotski czy Carl Jung. - prof. UAM dr hab. Barbara Jankowiak.

Ta książka powstawała przez wiele lat i jest owocem setek, a nawet tysięcy rozmów, które odbyliśmy z edukatorami we wszystkich dziedzinach życia. Trafiali oni do nas zainteresowani uczeniem się na podstawie doświadczania, żywiąc nadzieję, że ta metoda pozwoli im działać skuteczniej i lepiej spełniać się w swojej roli. Pytania, które zadawali, dotyczyły uczenia się, a w szczególności tego, jak oni sami mogą pomóc innym się uczyć. Mamy wrażenie, że udało nam się odkryć i opisać coś, co jest dla nich pomocne. - uważają Alice i David Kolb.

Nauczycieli i edukatorów zachęcamy do lektury tego niezwykłego dzieła Kolbów. Niekoniecznie może okazać się łatwą lekturą. Z pewnością jednak przyczyni się do pojawienia się wielu pytań dotyczących osobistej praktyki edukacyjnej, a może i dobrych zmian w klasie. 

Notka o książce:
Uczenie się na podstawie doświadczania
Alice Y. Kolb i David A. Kolb,
Wyd. Dialogi i Zmysły Poznań 2022
ISBN 978-83-965909-0-9.
Więcej tutaj: https://ksiazka.dialogiizmysly.pl/.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie