Uczenie na podstawie doświadczania

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Być może z powodu obecnej koncentracji na programach, systemach, technologiach i technikach edukacyjnych straciliśmy z oczu fakt, że relacja kształtowana przez nauczyciela jest przede wszystkim relacją międzyludzką, w której to, jak zachowuje się nauczyciel, jest równie ważne jak to, co mówi. Z łatwością zapominamy, że jesteśmy dla naszych uczniów wzorcami osobowymi. Prezentujemy im nasze wartości, charakter, uczciwość i autentyczność. Stajemy się edukatorami dzięki uczeniu się z własnych doświadczeń i to właśnie ta z trudem zdobyta mądrość jest fundamentem naszej pracy - piszą Alice i David Kolb w książce "Uczenie się na podstawie doświadczania", zwracając się przede wszystkim do nauczycieli i edukatorów.

Dla edukacji nastały dziś zarówno "czasy najlepsze, jak i najgorsze". Ocknęliśmy się z samozadowolenia w obliczu prawdziwego kryzysu, który dotyka instytucje edukacyjne na całym świecie. Wymiary tego załamania są wieloaspektowe - polityczne, ekonomiczne, edukacyjne i kulturowe. Nie sposób wymienić tu ich wszystkich. Zarazem jest to jednak najlepszy czas, ponieważ z nowym zaangażowaniem podchodzimy do problemów i zdajemy sobie sprawę, że potrzebne są fundamentalne zmiany (...) - zauważają autorzy. Najważniejszą z tych zmian jest skupienie uwagi na uczniach i procesie uczenia się. Można by dodać, że "ponownie", bo w różnych systemach edukacji na świecie takie próby "ocknięcia się" miały już miejsce zapewne kilkukrotnie.

Książka Davida i Alice Kolbów to podręcznik, który daje wyczerpujący wykład filozofii uczenia na podstawie doświadczania oraz zawiera niezliczone praktyczne podpowiedzi, jak – będąc edukatorem, trenerem lub coachem – wykorzystać te idee w swojej praktyce zawodowej. Dzięki lekturze odnaleźć można źródła i głębokie rozumienie znanych w Polsce pojęć Cyklu Uczenia się czy Stylów Uczenia się oraz zapoznać się z innymi wartościowymi pomysłami, które pozwalają badać, projektować i prowadzić procesy uczenia w paradygmacie doświadczeniowym.

Autorzy z różnych perspektyw pokazują wartość czerpania z przeżyć i doświadczeń oraz przypominają, że pełniąc rolę nauczycieli i nauczycielek pracujących na podstawie doświadczania sami musimy uczyć się i rozwijać przez całe życie. Zachęcają także profesjonalistów, aby odważali się budować i rozwijać własne, osobiste filozofie uczenia.

Trudno wyobrazić sobie książkę bardziej wartościową dla osób pomagających innym w uczeniu się niż Uczenie na podstawie doświadczania. Podręcznik dla edukatorów, trenerów, coachów Alice Y. Kolb i Davida A. Kolba. Praca ta jest obszernym studium nad uczeniem się i rolą świadomego doświadczania w procesie poznawczym. Bazuje na teoriach takich wybitnych pedagogów, psychologów i filozofów jak między innymi John Dewey, William James, Kurt Lewin, Jean Piaget, Lew Wygotski czy Carl Jung. - prof. UAM dr hab. Barbara Jankowiak.

Ta książka powstawała przez wiele lat i jest owocem setek, a nawet tysięcy rozmów, które odbyliśmy z edukatorami we wszystkich dziedzinach życia. Trafiali oni do nas zainteresowani uczeniem się na podstawie doświadczania, żywiąc nadzieję, że ta metoda pozwoli im działać skuteczniej i lepiej spełniać się w swojej roli. Pytania, które zadawali, dotyczyły uczenia się, a w szczególności tego, jak oni sami mogą pomóc innym się uczyć. Mamy wrażenie, że udało nam się odkryć i opisać coś, co jest dla nich pomocne. - uważają Alice i David Kolb.

Nauczycieli i edukatorów zachęcamy do lektury tego niezwykłego dzieła Kolbów. Niekoniecznie może okazać się łatwą lekturą. Z pewnością jednak przyczyni się do pojawienia się wielu pytań dotyczących osobistej praktyki edukacyjnej, a może i dobrych zmian w klasie. 

Notka o książce:
Uczenie się na podstawie doświadczania
Alice Y. Kolb i David A. Kolb,
Wyd. Dialogi i Zmysły Poznań 2022
ISBN 978-83-965909-0-9.
Więcej tutaj: https://ksiazka.dialogiizmysly.pl/.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie