Inteligencje wielorakie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
publikacje edukacyjneWiele konceptów na temat rozwoju człowieka (w tym pedagogicznych) powinno odejść dawno do lamusa, by uwolnić miejsce na nowe myślenie o człowieku i jego sytuacji oraz o perspektywach edukacyjno-egzystencjalnych. Do takich nowych wielkich konceptów należy bez wątpienia teoria Wielorakich Inteligencji Howarda Gardnera.
 
"Inteligencja jest wynikającą z ludzkiej biologii i psychologii zdolnością przetwarzania pewnego rodzaju informacji. Ludzie mają pewne rodzaje inteligencji, natomiast u szczurów i ptaków oraz w komputerach na plan pierwszy wysuwają się inne rodzaje przetwarzania informacji. Dowolna inteligencja – jedna z wielu - jest zdolnością rozwiązywania problemów lub tworzenia produktów, które mają konkretne znaczenie w danym środowisku czy też kontekście kulturowym lub społecznym. Ta umiejętność rozwiązywania problemów pozwala jednostce na podejście do sytuacji, w której trzeba osiągnąć pewien cel, w taki sposób, by znaleźć właściwą drogę do niego prowadzącą." (Howard Gardner)
 
Zrozumienie teorii wielorakich inteligencji uwalnia wyobraźnię pedagogiczną, co w praktyce może się przełożyć na jakościową zmianę egzystencjalną bardzo wielu ludzi, a zwłaszcza uczniów poddawanych zabiegom edukacyjnym. Wprowadzenie jej zasad do przedszkoli i szkół może wręcz zaowocować „przewrotem” na miarę kopernikańskiego! Przewrót ten byłby ponadto – co cenne, zmianą niskobudżetową, bowiem głównie chodzi o zmianę na poziomie mentalnym: na poziomie rozumień i strategii działania.

publikacje edukacyjneGardner dość odważnie podważył (osoby znające środowiska naukowe zapewne rozumieją delikatność tego określenia) tradycyjny sposób rozumienia inteligencji, który jest uprawiany od ponad stu lat. Zaproponował poszerzenie spectrum rodzajów inteligencji i w dodatku owo spectrum nałożył na rzeczywistość, pokazując, że jego teoria działa w praktyce! Jest namacalna, jest wygodnym narzędziem diagnostycznym, jest to też narzędzie kreatywne.

„Odkrycie” Gardnera ma ogromne znaczenie dla praktyki edukacyjnej, praktyki terapeutycznej, wspierania człowieka w rozwoju, nie tylko zdolności i talentów (choć w tym przypadku jest to super użyteczne). Konsekwencją zaakceptowania teorii WI musi być zmiana konstrukcji lekcji, oceniania, struktury podręczników, zadań testowych, egzaminacyjnych, tak aby zostały uwzględnione wielorakie inteligencje, wielorakie ścieżki dochodzenia do wiedzy i umiejętności, wielorakie sposoby rozwiązywania problemów, czyli cała wieloraka gama różnic międzyludzkich.

Przypominam sobie jak kiedyś przedstawiałam teorię Wielorakiej Inteligencji uczniom w gimnazjum. Po spotkaniu jeden z uczniów podszedł do mnie i powiedział: całe życie myślałem, ze jestem nieinteligentny, czy to prawda co pani mówiła? Moim zdaniem wyraził tym pytaniem całą tragedię dzieci, które nie mają szczęścia, aby mieć szkolny profil inteligencji.

Przygotowywana przez Wydawnictwo MTBiznes książka Howarda Gardnera "Inteligencje wielorakie" to pasjonująca lektura. Polecam ją wszystkim, którzy czują iż ich działania wpływają na losy wielu ludzi (a może nawet świata), którzy czują się za to odpowiedzialni.

Wszyscy mówią o kryzysie tradycyjnej szkoły. Gardnerowska teoria WI otwiera szeroko drzwi na nowe, kreatywne perspektywy.
 
Uwaga, specjalnie dla czytelników Edunews.pl dajemy możliwość przeczytania pierwszego rozdziału książki Howarda Gardnera "Inteligencje wielorakie". Zapraszamy do lektury (PDF). 
 
(Notka o autorze: Małgorzata Taraszkiewicz, psycholog edukacyjny, trener, Grupa Edukacyjna XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie