Inteligencje wielorakie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
publikacje edukacyjneWiele konceptów na temat rozwoju człowieka (w tym pedagogicznych) powinno odejść dawno do lamusa, by uwolnić miejsce na nowe myślenie o człowieku i jego sytuacji oraz o perspektywach edukacyjno-egzystencjalnych. Do takich nowych wielkich konceptów należy bez wątpienia teoria Wielorakich Inteligencji Howarda Gardnera.
 
"Inteligencja jest wynikającą z ludzkiej biologii i psychologii zdolnością przetwarzania pewnego rodzaju informacji. Ludzie mają pewne rodzaje inteligencji, natomiast u szczurów i ptaków oraz w komputerach na plan pierwszy wysuwają się inne rodzaje przetwarzania informacji. Dowolna inteligencja – jedna z wielu - jest zdolnością rozwiązywania problemów lub tworzenia produktów, które mają konkretne znaczenie w danym środowisku czy też kontekście kulturowym lub społecznym. Ta umiejętność rozwiązywania problemów pozwala jednostce na podejście do sytuacji, w której trzeba osiągnąć pewien cel, w taki sposób, by znaleźć właściwą drogę do niego prowadzącą." (Howard Gardner)
 
Zrozumienie teorii wielorakich inteligencji uwalnia wyobraźnię pedagogiczną, co w praktyce może się przełożyć na jakościową zmianę egzystencjalną bardzo wielu ludzi, a zwłaszcza uczniów poddawanych zabiegom edukacyjnym. Wprowadzenie jej zasad do przedszkoli i szkół może wręcz zaowocować „przewrotem” na miarę kopernikańskiego! Przewrót ten byłby ponadto – co cenne, zmianą niskobudżetową, bowiem głównie chodzi o zmianę na poziomie mentalnym: na poziomie rozumień i strategii działania.

publikacje edukacyjneGardner dość odważnie podważył (osoby znające środowiska naukowe zapewne rozumieją delikatność tego określenia) tradycyjny sposób rozumienia inteligencji, który jest uprawiany od ponad stu lat. Zaproponował poszerzenie spectrum rodzajów inteligencji i w dodatku owo spectrum nałożył na rzeczywistość, pokazując, że jego teoria działa w praktyce! Jest namacalna, jest wygodnym narzędziem diagnostycznym, jest to też narzędzie kreatywne.

„Odkrycie” Gardnera ma ogromne znaczenie dla praktyki edukacyjnej, praktyki terapeutycznej, wspierania człowieka w rozwoju, nie tylko zdolności i talentów (choć w tym przypadku jest to super użyteczne). Konsekwencją zaakceptowania teorii WI musi być zmiana konstrukcji lekcji, oceniania, struktury podręczników, zadań testowych, egzaminacyjnych, tak aby zostały uwzględnione wielorakie inteligencje, wielorakie ścieżki dochodzenia do wiedzy i umiejętności, wielorakie sposoby rozwiązywania problemów, czyli cała wieloraka gama różnic międzyludzkich.

Przypominam sobie jak kiedyś przedstawiałam teorię Wielorakiej Inteligencji uczniom w gimnazjum. Po spotkaniu jeden z uczniów podszedł do mnie i powiedział: całe życie myślałem, ze jestem nieinteligentny, czy to prawda co pani mówiła? Moim zdaniem wyraził tym pytaniem całą tragedię dzieci, które nie mają szczęścia, aby mieć szkolny profil inteligencji.

Przygotowywana przez Wydawnictwo MTBiznes książka Howarda Gardnera "Inteligencje wielorakie" to pasjonująca lektura. Polecam ją wszystkim, którzy czują iż ich działania wpływają na losy wielu ludzi (a może nawet świata), którzy czują się za to odpowiedzialni.

Wszyscy mówią o kryzysie tradycyjnej szkoły. Gardnerowska teoria WI otwiera szeroko drzwi na nowe, kreatywne perspektywy.
 
Uwaga, specjalnie dla czytelników Edunews.pl dajemy możliwość przeczytania pierwszego rozdziału książki Howarda Gardnera "Inteligencje wielorakie". Zapraszamy do lektury (PDF). 
 
(Notka o autorze: Małgorzata Taraszkiewicz, psycholog edukacyjny, trener, Grupa Edukacyjna XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie