Polecamy (4)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
polecamy najciekawsze artykuły o edukacjiCo ciekawego wydarzyło się w świecie edukacji? O czym warto przeczytać, nad czym warto się zastanowić? Liczba materiałów, które publikujemy w Edunews.pl szybko przyrasta, dlatego też, aby nie przeoczyć ważnych tematów, będziemy raz na kwartał wybierać i polecać wybrane artykuły. Polecamy najciekawsze naszym zdaniem opracowania w drugim kwartale 2009 r.
 
W kwietniu

Wspierajmy kulturę innowacji w szkołach. Aby nadążać za zmianami we współczesnym społeczeństwie, szkoły muszą rozwijać kulturę innowacyjnego nauczania – to główna teza raportu brytyjskiej Futurelab "Promując transformującą innowację w szkołach". W przeciwnym razie przestaną spełniać swoją podstawową funkcję i nie będą w stanie wyposażyć wychowanków w zestaw umiejętności potrzebnych w XXI wieku.

Lekcja poza szkołą. Futurelab opublikował przewodnik, którego celem jest pokazanie, w jaki sposób promować zajęcia umożliwiające przeniesienie tradycyjnych zajęć lekcyjnych, poza mury szkoły. To nie w budynkach toczy się prawdziwe życie, a otaczający świat dostarcza fantastycznych możliwości do rozwoju zainteresowań i kreatywności uczniów.

10 pomysłów na pracę z projektorem. W wielu szkołach pojawiły się już multimedialne projektory podłączane do komputera. Zastąpiły stare dobre rzutniki i mniej lub bardziej czytelne folie. Jednocześnie wszechobecne prezentacje w PowerPoint to dopiero przedsmak możliwości, które dają nowoczesne projektory. Ich kupno to dopiero pierwszy krok do zmiany sposobu nauczania.

Przyszłość elearningu szkolnego. Powiększające się stale zasoby edukacyjne dostępne w sieci, coraz lepsza infrastruktura komputerowa, powszechność urządzeń łączących się z internetem i coraz lepszy dostęp do sieci, sprawiają, że coraz częściej w krajach zachodnich e-learning zaczyna być wykorzystywany również w nauczaniu szkolnym – i w szkołach podstawowych i średnich.

O idei Otwartych Zasobów Edukacyjnych kilkukrotnie pisaliśmy już w Edunews.pl. Przypomnijmy, że chodzi o tworzenie takich materiałów edukacyjnych (m.in. planów lekcji, egzaminów, programów, modułów szkoleniowych, zadań a nawet całych podręczników), które byłby dostępne dla szerokiej publiczności. Rozbudowa i upowszechnienie takich zasobów wydaje się być tylko kwestią czasu.

W maju
Nadchodzi epoka darmowych podręczników? Richard Baraniuk to twórca portalu Connexions, jednego z pierwszych serwisów, na którym można znaleźć całkowicie darmowe i dostępne zasoby edukacyjne. Portal ciągle się rozwija, a liczba autorów publikacji rośnie. Ruch otwartej edukacji zyskuje na sile i już niedługo zagrozi tradycyjnym wydawcom. Czy należy przygotować się na rewolucję w edukacji?

Jak uczyć muzyki z sieci? Lekcje muzyki w szkole zazwyczaj traktowane są po macoszemu, a na pewno niewiele wspólnego mają z inspirującą artystyczną podróżą. Zamiast skarżyć się na brak pomocy naukowych, warto poszperać trochę w sieci i zobaczyć jak wielki tkwi w niej potencjał. Przykładem jest e-learningowy kurs dla szkół średnich - Experiencing Music 2200.

Lekcje o mieście z nowej perspektywy. Nauka historii, biologii, fizyki, matematyki czy informatyki w stołecznych szkołach może być bardziej interesująca, bo będzie dotyczyła miejsc, które są dobrze znane uczniom. Nauczyciele wykorzystując specjalnie przygotowane scenariusze zajęć pokażą uczniom miasto i jego przestrzeń z nowej perspektywy. Wykorzystają w tym celu zdjęcia lotnicze i satelitarne.

Różne historie utalentowanych dzieci. Geniuszy w społeczeństwie jest około 0,8%, osób wybitnie utalentowanych 2–3%, wybitnie zdolnych około 12%. Zatem geniuszy i osób obdarzonych talentami wysokiej jakości jest razem około 15%. W skali klasy szkolnej może to być 5 uczniów, którzy posiadają talenty wysokiej jakości, możemy mieć także przyjemność pracy z geniuszem.

Szkoły, technologie, trendy. Nowa generacja „cyfrowych“ uczniów z ich potrzebami edukacyjnymi powinna przyczynić się do redefinicji nauczania. Rosnące znaczenie technologii w życiu młodych ludzi powinno być jasnym sygnałem dla kierujących szkołami i osób odpowiedzialnych za IT, że wykorzystanie nowych technologii w szkole powinno wychodzić daleko poza ściany pracowni informatycznej.

O nowoczesności edukacji. O nowoczesności, podobnie jak przyszłości i jakości edukacji, mówi i pisze dziś wielu. Polska szkoła zmienia się, ale czy we właściwym kierunku? Czy polska edukacja podnosi jakość uczenia się i jego organizowania w szkole? Czy zmienia się we właściwym zakresie? Takich pytań jest wiele, a odpowiedź jest oczywista: szkole potrzebna jest nowoczesność edukacji!

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie