Kogo kształcić: pracownika czy człowieka? (2)

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyZasoby osobiste, to wyjątkowy potencjał każdego człowieka. Są niezbędne do działania, myślenia, odczuwania oraz zarządzania sobą i innymi. Od początku życia, po jego kres, warto kształcić stale kompetencję zdobywania wiedzy o sobie, by dowiedzieć się, jaki jest mój osobisty zestaw zasobów. Świadomie mogę zarządzać tylko tym, co wiem, że istnieje.
 
Kolejny prelegent debaty, Renata Gut, trenerka rozwoju osobistego, skoncentrowała swoje rozważania na talentach, jako nieodkrytym dotychczas potencjale tkwiącym w każdym człowieku. I istnieją zasoby osobiste, którymi mogę zarządzać, zarówno w procesie rozwoju osobistego, uczenia się, zdobywania zawodu, budowania relacji, związków, komunikowaniu i budowaniu tzw. szczęśliwego i spełnionego życia.

Osoba utalentowana w jakimś obszarze lubi związane z nim czynności i ma wrodzone umiejętności w tym obszarze, przewyższające poziomem resztę populacji. Szybko się uczy i wykonywanie danej czynności przynosi jej dużą satysfakcję osobistą i wzrost poczucia własnej wartości. Lubi robić to, co umie, robi to chętnie, jest w tym coraz lepsza i efektywniejsza, potrafi tę czynność przekazać innym i ciągle rośnie jej motywacja wewnętrzna do robienia tego czegoś. Jest to jej wrodzony talent.

Aby osiągnąć doskonałość w rozwoju swoich najsilniejszych i najefektywniejszych kompetencji, opartych na talentach, należy poznać swój indywidualny i niepowtarzalny zbiór cech, by świadomie na nich budować swoje mocne strony.

Najlepsze, co mogą w takim razie robić dorośli i cały system edukacji, to pomoc uczniom by od jak najwcześniejszych lat identyfikowali swoje talenty i mocne strony.

W życiu zawodowym sztuka budowania wiedzy, umiejętności i kompetencji polega również na stosowaniu w praktyce dwóch założeń, którymi kierują się według badań Instytutu Gallupa najlepsi na świecie menedżerowie: talenty każdej osoby są trwałe i wyjątkowe. Największa przestrzeń do rozwoju każdej osoby to obszar jej najsilniejszych stron.

Warto, sprawić by rozwój kompetencji był spójny i by te dwa, wyżej wymienione założenia stanowiły podstawę wszelkich działań edukacyjnych i szkoleniowych. Z badań prowadzonych przez Instytut Gallupa na przestrzeni ostatnich 30. lat, że ci, którym udało się osiągnąć doskonałość w jakiejś dziedzinie, budowali swoje kompetencje (osobiste, społeczne i zawodowe) właśnie na swoich - rozpoznanych świadomie - talentach.

Bożena Ordak, dyrektor III Liceum Ogólnokształcącego w Gdańsku, zauważyła, że zadaniem nauczycieli jest umożliwienie uczniom rozpoznania swoich talentów i stworzenie warunków do ich rozwoju. To bardzo istotna rola, wiele zależy od zdrowego rozsądku nauczycieli.

„Człowiek czy pracownik? Człowiek czy uczeń? Zawsze człowiek i to, kim jest.” – powiedziała Ordak. „To nie nauka jest w szkole najważniejsza. Umiejętności nowe można zdobyć. Człowiekiem się jest całe życie. Najważniejszy jest klimat, atmosfera. Ludzie tworzą atmosferę, co przekłada się na wyniki w nauce. Odnaleźć talent w człowieku – nauczycielu i uczniu – to wyzwanie dla szkoły jutra.”

Dr Marek Suchar z Instytutu Promocji Kadr podkreślił, że wymagania, które formułują pracodawcy odnoszą się właśnie do kompetencji i talentów. Nie istnieje jeden idealny model kompetencji.

Mówiąc o kompetencjach przyszłości warto przyjrzeć się współczesnym warunkom na rynku pracy. Dziś przeciętnie zmienia się pracę co 3 lata. W ciągu 40 lat pracy będziemy, więc pracować w kilkunastu firmach, gdyż zmieniają się struktury i wymagania. Czyli na pewno zmiany pracy będą następowały częściej. „Dziś pracodawcy oczekują od pracowników cech związanych z dynamizmem, aktywnością i otwartością. Czy do bycia aktywnym, otwartym i dynamicznym przygotowuje dzisiejszy system edukacji?” – zapytał Suchar.

Musimy mieć na względzie, że nigdy praca nie będzie nam dana raz na zawsze. Z jednej strony ważne są cechy psychofizyczne, osobowościowe, a z drugiej – gotowość do zmian, odporność na stres, gotowość na przyjmowanie rzeczy nowych. Większość miejsc pracy teraz to miejsca w usługach – tu wymaga się dość krótkiego przeszkolenia, liczą się bardziej osobiste umiejętności i gotowość do podejmowania nowych wyzwań.

Dr Suchar zauważył, że triada cech decydujących o sukcesie bez względu na stanowisko to: inteligencja, zdolność koncentracji uwagi oraz zdolność godzenia przeciwieństw - tolerancja na rozbieżność informacyjną, warunkująca otwartość na nowość i otwartość na zmianę. Czy polska szkoła je wzmacnia?

(Źródło: Pomorze 2030, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową) 
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie