Polska szkoła ma być nie tylko wymagająca, ale i przyjazna. Ma kształcić na wysokim poziomie, uczyć myślenia i kształtować postawy młodych ludzi. Minister Katarzyna Hall przedstawiła wizję reformy programowej systemu oświaty - owoc kilkumiesięcznej pracy ekspertów z dziedziny edukacji. Jakość i zaufanie to najważniejsze założenia proponowanych zmian.
Efektem prac nad reformą podstawy programowej ma być stabilny i przejrzysty system edukacji zapewniający wysoką jakość polskiej oświaty. Aby osiągnąć ten cel należy stworzyć spójny programowo i organizacyjnie proces kształcenia dostosowany do możliwości i oczekiwań ucznia.
Jednym z priorytetów MEN jest nauka języków obcych. Od pierwszej klasy szkoły podstawowej uczniowie będą się uczyć jednego języka, od gimnazjum obowiązkowe będzie nauczanie dwóch języków obcych, w tym jednego kontynuowanego. Celem takich działań jest doprowadzenie do sytuacji, w której uczeń kończący szkołę będzie posługiwał się na poziomie zaawansowanym przynajmniej jednym językiem obcym.
Minister Hall poinformowała, że od 10 kwietnia została uruchomiona strona internetowa www.reformaprogramowa.men.gov.pl. Na stronie znajdują się informacje na temat zmian projektowanych w systemie edukacji oraz projekt podstawy programowej dla przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgminazjalnych. Strona ta umożliwia zabranie głosu i odniesienie się do zaproponowanych zmian za pośrednictwem ankiet. Ankiety będzie można wypełniać do 15 maja br. po tym dniu opinie internatów zostaną przekazane zespołowi ekspertów, który będzie pracował nad kolejną wersją projektu podstawy programowej, która zostanie zaprezentowana na początku czerwca.
Jakość i zaufanie – założenia proponowanych zmian
Jakość i zaufanie to główne zasady, które towarzyszą pracom nad nową reformą programową. Efektem tych prac ma być stabilny i przejrzysty system edukacji zapewniający wysoką jakość polskiej oświaty. Aby osiągnąć ten cel należy stworzyć spójny programowo i organizacyjnie proces kształcenia dostosowany do możliwości i oczekiwań ucznia.
Szkoła ma być nie tylko wymagająca, ale i przyjazna. Propozycje dążą do tego, aby szkoła kształciła na wysokim poziomie, uczyła myśleć i kształtowała postawy młodych ludzi.
Przedstawione zmiany pozwolą każdemu nauczycielowi polegać na tym, że ten, kto uczył jego uczniów wcześniej, miał odpowiednie warunki i możliwości, by z troską o jakość nauczyć ich przynajmniej tego, co jest wymagane. Jednocześnie sam będzie mógł realizować swoje zadania tak, aby nauczyciel, uczący na etapie następnym, mógł liczyć na efekty jego pracy.
Reforma programowa przesunie dzisiejszy nacisk z deklaratywnego określania treści, które w szkole powinny być nauczane, na ścisłe zdefiniowanie wymagań na koniec każdego etapu edukacji.
Reforma programowa to pakiet działań, zmierzających do osiągnięcia:
1) | spójnego programowo i organizacyjnie procesu kształcenia, opisanego w języku efektów kształcenia, dostosowanego do możliwości ucznia i uwzględniającego zwiększone aspiracje edukacyjne młodzieży, wyrównującego szanse edukacyjne, zharmonizowanego zarówno z wychowaniem przedszkolnym, jak i z systemem szkolnictwa wyższego, |
2) | zapewniania wysokiej jakości polskiej oświaty. |
Osiągnięcie wymienionych celów domknie strukturalną reformę systemu edukacji i polegać będzie na:
1) | wdrożeniu korekty programowej, uwzględniającej: - dążenie przeważającej części uczniów do zdobycia przynajmniej wykształcenia średniego, prowadzące do masowego kształcenia ogólnego na tym poziomie, - pogłębione kształcenie każdego absolwenta szkoły kończącej się maturą w zakresie wybranych przedmiotów, lepiej przygotowujące do nauki na wyższych uczelniach; |
2) | dostosowaniu szkół do przyjęcia młodszych dzieci, zapewnieniu spójności między edukacją przedszkolną i wczesnoszkolną, zapewnieniu w szkołach podstawowych pełnej opieki nad najmłodszymi dziećmi; |
3) | dostosowaniu systemu egzaminów zewnętrznych do pełnienia funkcji diagnostyczno-prognostycznej wobec ucznia oraz funkcji mierzącej efektywność pracy szkoły. |
Istotnym zadaniem, które ułatwi realizację przeprowadzenie reformy jest uproszczenie prawa, poprzez zdefiniowanie w jednym dokumencie programowym zarówno treści kształcenia, jak i standardów wymagań egzaminacyjnych, sformułowanych językiem efektów kształcenia.
Zmiany programowe mają wejść w życie we wrześniu 2009 roku, równolegle: w pierwszej klasie szkoły podstawowej oraz w pierwszej klasie gimnazjum, a następnie – w kolejnych latach – wkraczać do klas następnych. Uczniowie rozpoczynający reformę zostaną wyposażeni w bezpłatne podręczniki. Zespół ekspertów przygotował propozycje zmian w organizacji szkoły i samej podstawie programowej, które pomogą spełnić te zamierzenia.
(Źródło - Ministerstwo Edukacji Narodowej, 10.04.2008)