Strona 2 z 2Przedstawione zmiany pozwolą każdemu nauczycielowi polegać na tym, że ten, kto uczył jego uczniów wcześniej, miał odpowiednie warunki i możliwości, by z troską o jakość nauczyć ich przynajmniej tego, co jest wymagane. Jednocześnie sam będzie mógł realizować swoje zadania tak, aby nauczyciel, uczący na etapie następnym, mógł liczyć na efekty jego pracy.
Reforma programowa przesunie dzisiejszy nacisk z deklaratywnego określania treści, które w szkole powinny być nauczane, na ścisłe zdefiniowanie wymagań na koniec każdego etapu edukacji.
Reforma programowa to pakiet działań, zmierzających do osiągnięcia:
1) spójnego programowo i organizacyjnie procesu kształcenia, opisanego w języku efektów kształcenia, dostosowanego do możliwości ucznia i uwzględniającego zwiększone aspiracje edukacyjne młodzieży, wyrównującego szanse edukacyjne, zharmonizowanego zarówno z wychowaniem przedszkolnym, jak i z systemem szkolnictwa wyższego, 2) zapewniania wysokiej jakości polskiej oświaty.
Osiągnięcie wymienionych celów domknie strukturalną reformę systemu edukacji i polegać będzie na:
1) wdrożeniu korekty programowej, uwzględniającej:
- obniżenie wieku szkolnego do 6 lat oraz szersze objęcie edukacją przedszkolną dzieci w wieku 3-5 lat,- dążenie przeważającej części uczniów do zdobycia przynajmniej wykształcenia średniego, prowadzące do masowego kształcenia ogólnego na tym poziomie,
- pogłębione kształcenie każdego absolwenta szkoły kończącej się maturą w zakresie wybranych przedmiotów, lepiej przygotowujące do nauki na wyższych uczelniach;
2) dostosowaniu szkół do przyjęcia młodszych dzieci, zapewnieniu spójności między edukacją przedszkolną i wczesnoszkolną, zapewnieniu w szkołach podstawowych pełnej opieki nad najmłodszymi dziećmi; 3) dostosowaniu systemu egzaminów zewnętrznych do pełnienia funkcji diagnostyczno-prognostycznej wobec ucznia oraz funkcji mierzącej efektywność pracy szkoły.
Istotnym zadaniem, które ułatwi realizację przeprowadzenie reformy jest uproszczenie prawa, poprzez zdefiniowanie w jednym dokumencie programowym zarówno treści kształcenia, jak i standardów wymagań egzaminacyjnych, sformułowanych językiem efektów kształcenia.
Zmiany programowe mają wejść w życie we wrześniu 2009 roku, równolegle: w pierwszej klasie szkoły podstawowej oraz w pierwszej klasie gimnazjum, a następnie – w kolejnych latach – wkraczać do klas następnych. Uczniowie rozpoczynający reformę zostaną wyposażeni w bezpłatne podręczniki. Zespół ekspertów przygotował propozycje zmian w organizacji szkoły i samej podstawie programowej, które pomogą spełnić te zamierzenia.
(Źródło - Ministerstwo Edukacji Narodowej, 10.04.2008)
MEN przedstawił projekt reformy programowej
Typografia
- Smaller Small Medium Big Bigger
- Default Helvetica Segoe Georgia Times
- Tryb czytania