Współczesny świat wymaga od uczniów nowego zestawu umiejętności, dzięki którym będą mogli w pełni korzystać z praw i możliwości rozwijającego się społeczeństwa wiedzy. Amerykańskie organizacje, Partnerstwo na rzecz Umiejętności XXI Wieku i Narodowa Rada ds. Studiów Społecznych, przygotowały mapę kompetencji społecznych, na miarę wyzwań XXI wieku.
Rezultaty wielomiesięcznych badań, w których uczestniczyli przedstawiciele świata nauki, biznesu, organizacji pozarządowych oraz ostateczną propozycję mapy zaprezentowano w połowie br. w Waszyngtonie. Opracowanie to uwzględnia również uwagi i oczekiwania amerykańskich pracodawców względem uczniów.
Mapa zawiera katalog umiejętności społecznych, które zostały uznane za niezbędne do pełnego funkcjonowania w społeczeństwach XXI wieku. Ujęto w niej następujące obszary kompetencji:
- kreatywność i innowacyjność,
- krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów,
- komunikowanie,
- kolaboracja - współpraca w ramach grupy/społeczności,
- alfabetyzm informacyjny (umiejętność wyszukiwania, analizowania i zarządzania informacją),
- alfabetyzm medialny (umiejętność korzystania z cyfrowych mediów),
- sprawność posługiwania się narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej (czyli ICT),
- elastyczność i adaptacyjność (umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków),
- inicjatywa i samodecydowanie o swoim życiu,
- umiejętność funkcjonowania w zróżnicowanym i wielokulturowym środowisku,
- produktywność,
- umiejętności liderskie i odpowiedzialność.
Mapa zawiera katalog umiejętności społecznych, które zostały uznane za niezbędne do pełnego funkcjonowania w społeczeństwach XXI wieku. Ujęto w niej następujące obszary kompetencji:
- kreatywność i innowacyjność,
- krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów,
- komunikowanie,
- kolaboracja - współpraca w ramach grupy/społeczności,
- alfabetyzm informacyjny (umiejętność wyszukiwania, analizowania i zarządzania informacją),
- alfabetyzm medialny (umiejętność korzystania z cyfrowych mediów),
- sprawność posługiwania się narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej (czyli ICT),
- elastyczność i adaptacyjność (umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków),
- inicjatywa i samodecydowanie o swoim życiu,
- umiejętność funkcjonowania w zróżnicowanym i wielokulturowym środowisku,
- produktywność,
- umiejętności liderskie i odpowiedzialność.
Autorzy mapy zadbali również o – dopasowane do poszczególnych kompetencji – przykładowe cele i zadania, które uczniowie powinni potrafić zrealizować w czwartym, ósmym i dwunastym roku nauki. Pozwala to lepiej zrozumieć, w jaki sposób umiejętności XXI wieku mogą być rozwijane w codziennej szkolnej rzeczywistości.
„Jestem pewien, że przygotowaliśmy cenne narzędzie dla nauczycieli i edukatorów, na miarę systemu edukacji XXI wieku, do którego zmierzamy.” – zauważa Michael Yell, prezes National Council for the Social Studies. „Ta mapa pokazuje, w jaki sposób zintegrować dzisiaj nauczanie i uczenie się, jak rozwijać kluczowe umiejętności - takie jak krytyczne myślenie, bycie kreatywnym i pomysłowym – wraz z interdyscyplinarnym podejściem pogłębiającym świadomość obywatelską, przedsiębiorczość i świadomość ekonomiczną, czy globalną perspektywę.”
Mapa Umiejętności Społecznych jest pierwszą z cyklu map wyznaczających kierunki rozwoju systemu edukacji w XXI wieku. W przygotowaniu są kolejne, które będą dotyczyły matematyki, nauczania języka angielskiego, geografii i fizyki.
Mapa kompetencji XXI wieku jest cenną wskazówką również dla polskich nauczycieli i edukatorów. Dlatego Fundacja Teraz Edukacja przygotowała polską, skróconą i dostosowaną do polskiej szkoły wersję mapy (PDF).