Mapa społecznych umiejętności XXI wieku

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyWspółczesny świat wymaga od uczniów nowego zestawu umiejętności, dzięki którym będą mogli w pełni korzystać z praw i możliwości rozwijającego się społeczeństwa wiedzy. Amerykańskie organizacje, Partnerstwo na rzecz Umiejętności XXI Wieku i Narodowa Rada ds. Studiów Społecznych, przygotowały mapę kompetencji społecznych, na miarę wyzwań XXI wieku.
 
Rezultaty wielomiesięcznych badań, w których uczestniczyli przedstawiciele świata nauki, biznesu, organizacji pozarządowych oraz ostateczną propozycję mapy zaprezentowano w połowie br. w Waszyngtonie. Opracowanie to uwzględnia również uwagi i oczekiwania amerykańskich pracodawców względem uczniów.

Mapa zawiera katalog umiejętności społecznych, które zostały uznane za niezbędne do pełnego funkcjonowania w społeczeństwach XXI wieku. Ujęto w niej następujące obszary kompetencji:
-    kreatywność i innowacyjność,
-    krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów,
-    komunikowanie,
-    kolaboracja - współpraca w ramach grupy/społeczności,
-    alfabetyzm informacyjny (umiejętność wyszukiwania, analizowania i zarządzania informacją),
-    alfabetyzm medialny (umiejętność korzystania z cyfrowych mediów),
-    sprawność posługiwania się narzędziami technologii informacyjno-komunikacyjnej (czyli ICT),
-    elastyczność i adaptacyjność (umiejętność dostosowywania się do zmieniających się warunków),
-    inicjatywa i samodecydowanie o swoim życiu,
-    umiejętność funkcjonowania w zróżnicowanym i wielokulturowym środowisku,
-    produktywność,
-    umiejętności liderskie i odpowiedzialność.
 
Autorzy mapy zadbali również o – dopasowane do poszczególnych kompetencji – przykładowe cele i zadania, które uczniowie powinni potrafić zrealizować w czwartym, ósmym i dwunastym roku nauki. Pozwala to lepiej zrozumieć, w jaki sposób umiejętności XXI wieku mogą być rozwijane w codziennej szkolnej rzeczywistości.

„Jestem pewien, że przygotowaliśmy cenne narzędzie dla nauczycieli i edukatorów, na miarę systemu edukacji XXI wieku, do którego zmierzamy.” – zauważa Michael Yell, prezes National Council for the Social Studies. „Ta mapa pokazuje, w jaki sposób zintegrować dzisiaj nauczanie i uczenie się, jak rozwijać kluczowe umiejętności - takie jak krytyczne myślenie, bycie kreatywnym i pomysłowym – wraz z interdyscyplinarnym podejściem pogłębiającym świadomość obywatelską, przedsiębiorczość i świadomość ekonomiczną, czy globalną perspektywę.”

Mapa Umiejętności Społecznych jest pierwszą z cyklu map wyznaczających kierunki rozwoju systemu edukacji w XXI wieku. W przygotowaniu są kolejne, które będą dotyczyły matematyki, nauczania języka angielskiego, geografii i fizyki.

Mapa kompetencji XXI wieku jest cenną wskazówką również dla polskich nauczycieli i edukatorów. Dlatego Fundacja Teraz Edukacja przygotowała polską, skróconą i dostosowaną do polskiej szkoły wersję mapy (PDF).
 
Mapa umiejętności społecznych (USA) 2008
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie