Powierzanie uczniom odpowiedzialności za własne uczenie się jest jedną z cech innowacyjnych modeli dydaktycznych. Dziś przez pryzmat tej umiejętności ocenia się skuteczność edukacji. To ważne kryterium w doborze metod i technik pracy. Czy w trosce o rozwój naszych uczniów przekazujemy im odpowiedzialność nie tylko za uczenie się, ale za ich własne życie? Czy w dzisiejszej szkole jest przestrzeń dydaktyczno-wychowawcza na rozwijanie takiej postawy?
Start w nieznane
Zdarzało mi się, lecąc samolotem, słyszeć komunikat: prosimy zapiąć pasy, wchodzimy w obszar turbulencji. Polska oświata nie ma pilota (pamiętacie ten film: Czy leci z nami pilot?), więc nikt nie zakomunikuje nam, że w 2017 będą turbulencje. Ale na wszelki wypadek sami zapnijmy pasy, bo wstrząsy mogą być odczuwalne.
Gdy podejrzewamy krzywdzenie dziecka
Jak powinna zareagować szkoła w sytuacji podejrzenia lub ujawnienia przemocy w rodzinie dziecka? Jakie działania podjąć, kiedy dochodzi do przemocy rówieśniczej? A jakie, gdy sprawcą jest pracownik szkoły? W ustaleniu procedur reagowania w placówce pomocny będzie materiał przygotowany przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę (dawniej Fundacja Dzieci Niczyje).
Program edukacyjny "Wolontariat z klasą" w szkołach ponadgimnazjalnych w Wielkopolsce
Stowarzyszenie CREO działa aktywnie na terenie Wielkopolski od 2004 roku, wspierając rozwój społeczeństwa obywatelskiego i wolontariatu. W bieżącym roku szkolnym rozpoczęło realizację kolejnej edycji projektu Wolontariat z klasą, do której tym razem zaprosiło młodzież ze szkół ponadgimnazjalnych.
Język polski na emigracji
Raport "Polish Your Polish – Badania i popularyzacja języka polskiego wśród amerykańskiej Polonii" jest owocem wielomiesięcznej pracy Fundacji Dobra Polska Szkoła w Nowym Jorku, Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! w Warszawie, które działały przy współpracy Rady Języka Polskiego PAN. Skierowany jest do rodziców, nauczycieli polonijnych, instytucji polonijnych i polskich, badaczy nad językiem polskim poza granicami kraju i dziennikarzy. Można go pobrać bezpłatnie w dwóch wersjach pdf i ePub.
Potter i przyjaźń
Dlaczego przyjaźń? Czy potrafimy być przyjaciółmi? Czy potrafimy rozmawiać? Połączenie CoResolve i treści lektury może zdziałać cuda.
Google Classroom – mały poradnik nauczyciela
Przygotowałem poradnik z myślą o nauczycielach, którzy szukają pomocy na temat aplikacji Google Classroom. Zawarłem w nim informacje co należy zrobić aby wdrożyć pakiet G Suite – jest to niezbędna czynność, aby uzyskać dostęp do Google Classroom, jak pracować z aplikacją. Podałem także kilka wskazówek, na które warto zwrócić uwagę.