fot. Fotolia.com

O tym, że Niemcy to nasi sąsiedzi i że z sąsiadami warto się umieć dogadać, nie trzeba nikogo przekonywać. Tak jest i już. O związkach gospodarczych i kulturalnych pomiędzy naszymi krajami też już mnóstwo napisano. Dlaczego jeszcze warto się uczyć niemieckiego? Poniżej pozostałe 6 powodów – oprócz powyższego – dla których warto znać język naszych sąsiadów.

fot. Centrum Nauki Kopernik

Kosmos fascynuje i działa na wyobraźnię od najmłodszych lat. Ta fascynacja może prowadzić do zainteresowania nauką, a w przyszłości do wyboru zawodu związanego z technologią i inżynierią. Rozbudzaniu chęci poznawania kosmosu służy ESERO – edukacyjny projekt Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA. Projekt ten prowadzony jest od 2006 r. w wielu krajach europejskich, a w Polsce koordynuje go Centrum Nauki Kopernik. Drugie, całodniowe warsztaty ESERO dla nauczycieli odbyły się 10 października w Koperniku.

fot. Fotolia.com

Jak nauczyciele uczą języka obcego w szkole podstawowej? Jakich materiałów używają i jakie umiejętności ćwiczą? Które formy pracy są najczęściej stosowane? Co możemy powiedzieć o języku, którego używają na lekcjach nauczyciele i uczniowie? I wreszcie – czy uczniowie lubią swoje lekcje angielskiego? Co zrobić, by lubili je bardziej i by skuteczniej rozwijać ich umiejętności? Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w raporcie Instytutu Badań Edukacyjnych.

fot. Mistrzowie Kodowania - Otwarcie Tygodnia Kodowania w Polsce w Narodowym Instucie Audiowizualnym

Tydzień Kodowania w pełni – od 10 do 18 października w Polsce i Europie codziennie odbywają się wydarzenia promujące naukę kodowania. Kreatywność organizatorów oszałamia i udowadnia jedną bardzo ważną rzecz – kodowanie przestało być dziedziną zastrzeżoną dla informatyków, a „Kodować można – jak stwierdził jeden z uczestników konkursu na profilu facebook.com/CodeWeekPL – wszędzie… za wyjątkiem miejsc, gdzie nie można kodować.”

fot. Fotolia.com

Szkoła powoli przestaje być nam potrzebna. Oczywiście, szkoła z obecnym modelem funkcjonowania. Modelem szkoły utrwalanym ciągle w tradycyjnych klasach, z archaiczną dydaktyką i frontalnym modelem uczenia. Zmiany są tylko pozorne, bo tradycyjne tablice zamieniamy na interaktywne, a sprawdziany na cyfrowe quizy. Niewiele też zmienia zastąpienie klasycznego podręcznika jego multimedialną wersją. Nadal realizujemy model szkoły masowej i skoncentrowanej na formatowaniu wszystkich według jednego rozmiaru.

fot. Fotolia.com

Bylejakość jest przeciwieństwem ładnej kultury i wysokiej jakości działania. Dotyczy wszystkich dziedzin życia, także kultury, nauki i edukacji. Powinna być przedmiotem naszej refleksji i działań. Ładnie brzmi hasło: „Czas skończyć z bylejakością!”, które wypowiedziane zostało ostatnio przez prof. Macieja Żylicza, prezesa Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, w wywiadzie Anny Budyńskiej. Ale jak to zrobić? Czy w Polsce brakuje kultury jakości? Czy temat dotyczy także obecnej edukacji? Wydaje się, że można o tym porozmawiać nawet w Dzień Edukacji Narodowej.

fot. Fotolia.com

Problem imigrantów i uchodźców, który rozgrzewa debatę publiczną niemal w całej Europie, być może powinien również zwrócić naszą uwagę na rolę i miejsce mediów w naszym życiu, a także na edukację medialną, jaką wynosimy (lub nie) ze szkół i jakiej brakuje także w życiu dorosłych użytkowników mediów. Sporo ciekawych wątków i poglądów na ten temat pojawiło się w wypowiedziach zaproszonych gości 25. Jubileuszowego Sympozjum „Człowiek – Media – Edukacja” w Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

Więcej artykułów…

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...
  • Written by Maciej
    Artykuł traktuje o pracy nauczyciela z podręcznikiem, z gotowym podręcznikiem, a więc faktycznie jeg...
  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie