Gdyby ktoś zapytał mnie „Kiedy ostatnio zrobiłaś coś po raz pierwszy?”, bez wahania odpowiedziałabym: „W czwartek 25 sierpnia – prowadziłam webinarium”. Teraz już wiem, że na pewno nie po raz ostatni. W webinarze, przy pomocy nieocenionej w tym zakresie moderatorki Marty Florkiewicz-Borkowskiej, miałam możliwość „opowiadania” o ocenianiu kształtującym a właściwie o wąskim jego wycinku, czyli I strategii oceniania kształtującego. Postanowiłam przyrównać ocenianie kształtujące (OK) do otwartej komunikacji (OK) i taki nadałam tytuł towarzyszącej prezentacji.
Gdzie te wszystkie pomysły?
To będzie o tym, jak uczyć słownictwa na lekcjach języka obcego. Zaczęłam mój 17. rok pracy jako nauczyciel języka niemieckiego. Jeśli chodzi o wykształcenie, jestem do tej pracy świetnie przygotowana, staram się też ciągle rozwijać i doskonalić. Oznacza to, że przez cały ten czas, plus studia, poznałam i sama wymyśliłam setki sposobów na pracę ze słownictwem, ćwiczenie gramatyki, rozwijanie sprawności mówienia, form pracy z piosenką, gier dydaktycznych, zabaw i wszystkiego, co może kojarzyć się z nauczaniem...
Radość kodowania
Czy programowanie może cieszyć? Czemu nie. Przecież jest aktem tworzenia, próbą uruchomienia i organizacji wirtualnego świata. Obserwując dzieci kodujące w programie Scratch, z łatwością zauważymy, że już po krótkim czasie czynności te przynoszą im ogromną radość i satysfakcję. Czy równie mocno cieszy nauczycieli?
Centrum Edukacji Obywatelskiej zaprasza
Każdego roku ponad 5 000 szkół z całej Polski korzysta ze wsparcia Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) – niezależnej fundacji zajmującej się edukacją. Dyrekcja, kadra pedagogiczna oraz uczniowie biorą udział w projektach, które pomagają lepiej uczyć się i nauczać. W nowym roku szkolnym CEO proponuje ponad 20 programów, do których już się można zgłaszać, a wszystkie informacje znajdują się na www.ceo.org.pl/rekrutacja.
Kropka na horyzoncie!
Na początku była kropka. Przynajmniej na początku tej pięknej historii, którą już kiedyś opowiadaliśmy w portalu. Historii o tym, że w każdym dziecku, każdym uczniu tkwią wielkie talenty i tylko trzeba odpowiednio zachęcić, wzmocnić, aby one rozkwitły. Już za niecały tydzień obchodzić będziemy na całym świecie edukacyjne święto – Międzynarodowy Dzień Kropki. Niby kropka, a tyle znaczy…
Co dzieciom wolno w czasie wolnym?
74% dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym czas wolny najczęściej spędza na świeżym powietrzu z rówieśnikami, a odrabianie lekcji zajmuje im średnio 1-2 godzin dziennie – pokazują wyniki badania „Dzieci po szkole – wolne czy zajęte”, przeprowadzone przez platformę edukacyjną Squla.pl. Jakie obowiązki i aktywności wypełniają czas wolny po szkole naszych dzieci oraz jaki jest w tym udział rodzica lub szkoły?
Czy możemy coś prosić zamiast kserówki? (3)
Prawdopodobnie większości rodziców kolorowe podręczniki i ćwiczenia wydadzą się doskonałymi narzędziami do edukacji ich dzieci. Ale czy sprawią, że nasze dzieci będą aktywne i twórcze? Nie liczmy na nie - nie dadzą dzieciom tyle, ile dają najróżniejsze gry, zabawy, projekty i całkiem poważne zadania-wyzwania wymyślane przez twórczych nauczycieli.