Ponad połowa dzieci ma własny smartfon, aż jedna czwarta rodziców przyznaje, że ich dziecko może korzystać z internetu kiedy chce i gdzie chce. Wydłuża się czas przebywania w sieci, nawet 8 proc. dzieci deklaruje, że „jest stale online”. Większość rodziców nie ma pełnej wiedzy dotyczącej aktywności ich dzieci w internecie. Prawie co piąte dziecko przyznaje, że trafiło tam na treści przeznaczone tylko dla dorosłych, zdecydowana większość przypadkowo. Zaledwie 18 proc. rodziców wykorzystuje oprogramowanie chroniące je przed nieodpowiednimi treściami. To tylko niektóre wnioski z najnowszego badania Fundacji Orange.
Drzwi do sali
Drzwi do sali lekcyjnej to miejsce, które może stać się ważne i szczególne. Na drzwi patrzymy każdego dnia, drzwi uczniowie otwierają wiele razy dziennie i jeśli odpowiednio je ozdobić mogą zdziałać wiele dobrego dla motywowania i budowania samooceny uczniów. Inspirując się pomysłami na ozdobienie drzwi znalezionymi na Pinterest nauczycielki z całej Polski dekorują swoje drzwi.
Nie rugajmy za błędy – uczmy wyciągać wnioski
Szkoła powinna być miejscem, w którym młody człowiek nabiera dojrzałości. Uświadamia sobie swoją własną niedoskonałość. Nie jest rugany za błędy, lecz uczy się wyciągać z nich wnioski. Gdzie pozwala mu się na samodzielne myślenie. Uczy się relacji z innymi ludźmi, empatii. Urzeczywistnienie tego obrazu będzie jednak wymagało wielkiej, trudnej i twórczej pracy ze strony nauczycieli. Czas najwyższy, by zawód ten odzyskał swój należyty prestiż. Stawką jest przecież przyszłość nas wszystkich – przekonuje w wywiadzie zapowiadającym IX Kongres Obywatelski Maria Mach, Dyrektor Biura Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci, która weźmie udział w sesji tematycznej „Edukacja do dojrzałości – co to znaczy, jak to robić?”.
Młodzi Polacy wobec uchodźców
Stowarzyszenie Interwencji Prawnej przygotowało raport pt. „Uprzedzenia, strach czy niewiedza? Młodzi Polacy o powodach niechęci do przyjmowania uchodźców”, będący wynikiem badań przeprowadzonych w I kwartale 2016 roku w ramach wspólnego projektu realizowanego przez Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Fundację Panoptykon, Fundację Instytut Spraw Publicznych i Fundację Polskie Forum Migracyjne „Nadchodzą! Jak ich przywitamy?” realizowanego dzięki wsparciu programu Fundacji im. Stefana Batorego „Obywatele dla demokracji” finansowanego ze środków funduszu EOG.
@instanauczycielka – #edukacja na instagramie
Wielu nauczycieli posiada swojego bloga, stronę internetową, fanpage na Facebooku itp. A czy słyszeliście już o działalności edukacyjnej na Instagramie? Wydawałoby się, że Instagram jest zarezerwowany dla młodzieży i gwiazd preferujących zdjęcia typu „selfie”. Nic jednak mylnego! Na Instagramie można spotkać wiele ciekawych profili, również edukacyjnych.
Edukacja na specjalne zamówienie
Stosunkowo mało słyszymy w mediach edukacyjnych o tym, jak nowe technologie mogą pomóc w nauczaniu osób niepełnosprawnych, a jeszcze mniej o tym, czy wykorzystanie TIK w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi przynosi dobre owoce lub jakie warunki trzeba spełnić, aby takie owoce przynosiło. Oczywiście najlepiej jest łączyć tradycyjne narzędzia dydaktyczne z tymi bardziej nowoczesnymi – trzeba eksperymentować, która formuła wydaje się dydaktycznie najbardziej odpowiednia.
Eksperymentowanie jest łatwe i tanie
Jakie eksperymenty naukowe można przeprowadzać z małymi dziećmi w szkole? Jak własnoręcznie przygotować proste i bardzo efektowne pomoce naukowe? Jak nie wydać majątku na składniki potrzebne do eksperymentów? Jak uczyć się bawiąc do woli? Zobaczmy, to wcale nie jest takie trudne.