W ostatni piątek minister Zalewska zaprezentowała planowane zmiany w strukturze systemu edukacji, podtrzymując tym samym decyzję o likwidacji gimnazjów, przywróceniu ośmioletniej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego. Wiadomo, że dzisiejsi szóstoklasiści w tym roku nie ukończą szkoły podstawowej, a pozostaną w niej na kolejne 2 lata. A co o zmianach w oświacie wiedzą rodzice? Czy nie obawiają się zmian?

Minęło już dwa i pół miesiąca od wystąpienia pani minister Zalewskiej w Toruniu i ogłoszenia przez nią planów „dobrej zmiany” w edukacji. Mimo wakacyjnej pory owo exposé zostało sumiennie skrytykowane przez wielu komentatorów, w tym także niżej podpisanego. Bóg mi świadkiem i Czytelnicy kwartalnika „Wokół szkoły” także, że byłem daleki od entuzjazmu w ocenie działań poprzednich ministrów edukacji, ale zmiany, na które dopiero się zanosi, do tradycyjnego już braku całościowej i perspektywicznej wizji rozwoju systemu edukacji dokładają obietnicę solidnego zamieszania, które uderzy w uczniów, nauczycieli i rodziców.

Nauczyciele języka polskiego mają szerokie możliwości dla prowadzenia zajęć w sposób nieszablonowy. Pracują z dziełami kultury, które - mając dobry pomysł i odpowiednio dobrane narzędzia technologiczne - można pokazać i interpretować na rozmaite sposoby, w każdej klasie nieco inaczej.

Obecna podstawa programowa zaleca realizację edukacji artystycznej i kulturalnej na wszystkich etapach edukacji, z myślą o stopniowym poszerzaniu wiedzy i umiejętności uczniów. Podstawa nakłada na nauczyciela obowiązek zrealizowania wszystkich zawartych w niej treści i wykształcenia przewidzianych umiejętności ucznia, lecz nie daje gotowych i sprawdzonych rozwiązań, jak tego dokonać. Oczywiście można je wypracować samemu w oparciu o wiedzę, doświadczenie i własną intuicję, ewentualnie kierować się metodą prób i błędów. Można też skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań – przed nami czwarta odsłona ogólnopolskiej konferencji z cyklu Sztuka edukacji. Poprzednie spotkania odbyły się w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Galerii Arsenał w Białymstoku i Galerii BWA w Zielonej Górze.

Zapraszamy do udziału w XV edycji Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej. 12 września rozpoczęła się rejestracja zgłoszeń na portalu www.sigg.org.pl. Projekt skierowany jest do uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. SIGG to największy ogólnopolski projekt mający na celu zainteresowanie uczniów zasadami funkcjonowania rynków kapitałowych, giełdy, inwestowania oraz oszczędzania długoterminowego. Przedsięwzięcie realizowane jest przez Fundację im. Lesława A. Pagi oraz Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie.

Dzięki współpracy Google i 59 największych instytucji historii naturalnej z całego świata internauci mogą teraz stanąć oko w oko z gigantycznymi mieszkańcami parku jurajskiego i zobaczyć spektakularne kolekcje dostępne w jednym miejscu. Jak na razie narracja jest po angielsku, ale nie powinno to nas odstraszać - w końcu większość "mieszkańców" doskonale zwizualizowano, a niektórych nawet "ożywiono" na ekranie komputera.

fot. Stanisław Czachorowski

Udział w konferencji to okazja do wysłuchania wykładów i dyskusji z ludźmi spoza własnego kręgu znajomości. Niby wszystko można znaleźć w Internecie bez ruszania się z domu. Ale skoro tak, to dlaczego tak niewielu z tego korzysta? Po drugie, kiedy sami szukamy to podążamy znanymi sobie ścieżkami. Konferencja to spotkanie nieoczekiwanego i nieznanego. Podobnie rozmowa kuluarowa - jest otwarciem się na nowe.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Raportem w płot
Zawsze myślałem że nauczanie języków obcych w całej Europie opiera się na ESOKJ, czyli Europejskim S...
Niestety system edukacji w Polsce musi się zmienić żeby można mówić o jakimkolwiek budowaniu marki.....
Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie