Dzieci coraz wcześniej odkrywają internet

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyCoraz młodsze dzieci korzystają z internetu. Jak się okazuje, co ósme dziecko w Polsce podczas korzystania z zasobów sieci doznało jakiejś przykrości. Na szczęście większość z nich umie sobie z nimi emocjonalnie poradzić. Niepokój budzi natomiast niska świadomość rodziców - alarmują naukowcy ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. 
 
Swoje spostrzeżenia zamieścili w raporcie opracowanym z okazji zakończenia drugiego etapu europejskiego projektu badawczego EU Kids Online, w którym uczestniczyło 25 krajów. Jego celem było dostarczenie rzetelnych danych dotyczących doświadczeń i zwyczajów dzieci oraz ich rodziców w zakresie ryzykownego i bezpiecznego korzystania z internetu. Projekt ma też umożliwić stworzenie rekomendacji dla polityki społecznej i uwrażliwienie rodziców na problem, jaki stanowią zagrożenia internetowe.
 
Reprezentujący Polskę naukowcy z Instytutu Psychologii Społecznej SWPS przez wiele miesięcy zbierali dane, które wykazały, że prawie co czwarte dziecko kontaktuje się online z nieznajomymi, co siódme chociaż raz widziało w internecie materiały związane z seksem, co czternaste spotkało się twarzą w twarz z nieznajomym poznanym w sieci, a co dwudzieste było ofiarą cyberbullyingu, czyli doznało napastowania w internecie.

Jak wynika z badań, średni wiek dzieci korzystających z internetu w Polsce to 9 lat, w Szwecji - 7 lat, a w Wielkiej Brytanii i kilku innych krajach północnej Europy - około 8 lat.

"Według przebadanych dzieci, powszechne zagrożenia istniejące w sieci przeważnie nie prowadzą do poważnych szkód - komentuje te wyniki dr Lucyna Kirwil, kierująca polskim zespołem badawczym. - Tylko dla niewielkiej liczby respondentów w wieku 9-16 lat napotkane w sieci negatywne doświadczenia wiązały się z negatywnymi emocjami".

Badania pokazały, że co piąty młody Polak (w wieku 11-16 lat) miał w internecie kontakt z treściami, które mogą szkodzić jego kształtującemu się systemowi wartości, związanymi np. z nienawiścią, samobójstwem, samouszkodzeniami, anoreksją i narkotykami. Prawie co siódme dziecko otrzymało też wiadomości o podtekście seksualnym.

Dla ankietowanych najbardziej przykrym negatywnym internetowym doświadczeniem jest bycie nękanym przez innych. Na szczęście jest to problem występujący dość rzadko - dotyczy tylko 5 proc. dzieci. Znacznie powszechniejsze są inne zagrożenia. W polskim badaniu aż 41 proc. dzieci podało, że podczas korzystania z sieci zetknęło się z pornografią albo innymi potencjalnie szkodliwymi dla ich rozwoju materiałami oraz odebrało napastliwe wiadomości z podtekstem seksualnym. Mimo tego, jak podkreślają psycholodzy z SWPS, większość dzieci nie doznała z tego powodu żadnych przykrych emocji. Tylko 22 proc. z nich przyznało, że treści zamieszczone w internecie spowodowały u nich przykrość, niepokój lub poczucie winy.

Najtrudniej z takimi zagrożeniami radzą sobie dzieci najmłodsze. Ale nawet osoby nieco starsze, w wieku 11-16 lat, które opanowały już umiejętności potrzebne do bezpiecznego korzystania z internetu (np. ustawianie prywatności czy blokowanie niechcianych kontaktów), wciąż słabo radzą sobie z blokowaniem niechcianych wiadomości.

Autorzy raportu zwracają uwagę na inną istotną kwestię - rodzice dzieci, które miały negatywne doświadczenia w internecie, bardzo często nie są świadomi czyhających tam zagrożeń. "Jednym z powodów jest na pewno znaczna prywatność komunikacji internetowej dzieci. Ponad 60 proc. badanych korzysta bowiem z komputera w swoim pokoju, a ok. 40 proc. przez własny telefon komórkowy" - tłumaczy dr Kirwil.

Badania na potrzeby projektu EU Kids Online, koordynowanego przez London School of Economics and Political Science, przeprowadzono wiosną i latem 2010 roku, na losowo dobranej próbie ponad 23 tys. dzieci w wieku od 9 do 16 lat oraz na jednym z rodziców każdego badanego dziecka. Polski zespół przeprowadził wywiady z grupą ponad 1000 takich dzieci i ich rodzicami.

Raporty, zarówno z badań europejskich, jak i polskich, są dostępne odpowiednio na stronach:
www.eukidsonline.swps.pl i www.eukidsonline.net.

Wersja poszerzona o rekomendacje dla polityki społecznej i nowe wyniki dotyczące praktyk rodziców w zakresie ochrony dzieci przed zagrożeniami w internecie ukaże się pod koniec listopada.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce) 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie