Niezadowalający angielski na etapie wczesnoszkolnym

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Instytut Badań Edukacyjnych zaprezentował pod koniec listopada br. wyniki Badania efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej (BENJA), które przeprowadzono w ramach Badania szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK). Niestety stwierdzono, że lekcje angielskiego w klasach I-III szkoły podstawowej nie rozwijają dostatecznie dobrze umiejętności komunikacyjnych uczniów w mowie i piśmie.fot. Fotolia.com

BENJA objęło dwie z czterech kluczowych umiejętności językowych – umiejętność słuchania i czytania. Badacze z Pracowni Języków Obcych IBE chcieli opisać czynniki, które odpowiadają za zróżnicowanie umiejętności uczniów na koniec III klasy szkoły podstawowej. Ich analizy wskazują, że wyniki testu z języka angielskiego są silniej zróżnicowane między szkołami w porównaniu z mierzonymi w badaniu SUEK osiągnięciami z języka polskiego i matematyki. "To ważna informacja wskazująca, że szanse na efektywne uczenie się języka angielskiego są silniej, niż w wypadku języka polskiego i matematyki, uzależnione od szkoły" – tłumaczą badacze.

Badanie wykazało, że angliści są formalnie dobrze wykwalifikowani, szkoły są stosunkowo dobrze wyposażone w nowoczesne technologie, a uczniowie pozytywnie nastawieni do nauki języka. Ich umiejętności jednak w obszarze komunikacji w mowie i piśmie są niezadowalające.

Obserwacje lekcji języka angielskiego wskazują na niewielkie zróżnicowanie form pracy, typów zadań oraz rzadkie wykorzystanie autentycznych materiałów językowych, które umożliwiłyby rozwój kompetencji kulturowych. Powodem niskich umiejętności komunikacyjnych uczniów może być dominacja metod podających na lekcjach języka angielskiego. Jednocześnie większość komunikatów wypowiadanych przez nauczyciela jest bardzo krótka, co powoduje niedostateczne zaznajomienie uczniów z dłuższymi wypowiedziami w języku angielskim.

Przeprowadzone badanie BENJA to zdaniem ekspertów IBE pierwsza w Europie próba opisu umiejętności uczniów klas I-III szkoły podstawowej w zakresie języka angielskiego w kontekście szkolnym na podstawie pomiaru przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie uczniów”.

W badaniu umiejętności uczniów wykorzystano zeszyty testowe, które zawierały zadania na rozumienie tekstu słuchanego, rozumienie tekstu czytanego oraz tworzenie wypowiedzi pisemnej. Oprócz testów zostały użyte ankiety i kwestionariusze, które pozwoliły umieścić osiągnięcia testowe uczniów w ich szkolnym i domowym kontekście, a także poznać postawy i motywację uczniów względem nauki języka angielskiego. Zbadany został wpływ tych zmiennych na rzeczywiste wyniki uczniów w testach. Ponadto, deklarowane przez nauczycieli formy i częstotliwość pracy zostały porównane z danymi obserwacyjnymi.

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie