Rozwój społecznych umiejętności uczniów a nowe technologie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 

W drugim studium prowadzonym na tych amerykańskich uniwersytetach, skoncentrowano się na wykorzystaniu cyfrowych aparatów fotograficznych podczas zajęć. Rezultatem tego jest raport Fotografia cyfrowa i prasowa podczas zajęć przedszkolnych – w kierunku znaczącej integracji technologii we wczesnej edukacji dzieci. Trwające rok badanie pokazało, że dzięki tworzeniu i używaniu prasowej fotografii cyfrowej, uczniowie szybciej rozwijają się społecznie i pogłębiają swoje zdolności poznawcze.

 

Naukowcy chcieli sprawdzić, jakiego rodzaju refleksje towarzyszą dzieciom podczas robienia zdjęć z myślą o tworzeniu gazetki. Badanie przeprowadzono w przedszkolu (w klasie zerowej), w mieście położonym w środkowo- zachodnich Stanach. W grupie był jeden nauczyciel, dwóch asystentów i 25 przedszkolaków, z których 21 robiło zdjęcia.

 

Dzieci zostały poproszone o dokumentowanie swojego dnia w przedszkolu za pomocą aparatu cyfrowego. Oglądanie zdjęć w komputerze miało na celu poznanie opinii dzieci na temat własnych zdjęć – nauczyciel zadawał pytania i prosił o opisanie zdjęcia i jego znaczenia. Z pomocą dorosłych dzieci codziennie robiły zdjęcia w przedszkolu. Nie minęły dwa dni, a już stworzyły swoją gazetę na komputerze. Pod koniec projektu zaprezentowały swoje gazetki rodzinom i rówieśnikom.

 

Okazało się, że na początku uczniowie skupiali uwagę głównie na swoich przyjaciołach i nauczycielach, ale później zaczęli zauważać i fotografować także przedmioty, takie jak książki, czy kalendarze oraz puste przestrzenie w klasie.

 

Dzieci dobrze odgrywały swoje role. Na przykład dziecko z aparatem podchodziło do kolegi i robiło mu zdjęcie nie udzielając żadnych instrukcji. Nawet jeśli dzieci były zaprzyjaźnione, osoba fotografowana traktowała kolegę z aparatem jak prawdziwego fotografa. Dzieci, które zwykle unikały komputera, podczas czasu wolnego, podchodziły do kolegów, którzy przy komputerze tworzyli swoje gazetki, udzielały komentarzy, współtworzyły publikację.

 

Podczas tworzenia gazetek dzieci opisywały zdjęcia na cztery różne sposoby:
- opisowy: mówiąc, co widzą na ekranie,
- objaśniający: wyjaśniając powody, dla których zrobiło zdjęcie,
- sytuacyjny: przekazując fizyczny, materialny lub społeczny kontekst uchwycony na zdjęciu,
- interpretacyjny: mówiąc o detalach, rozmowie, myślach lub uczuciach ludzi ze zdjęcia.


Badania wykazały, że samo robienie zdjęć nie tylko pozwoliło na stworzenie dokumentacji, ale także wykształciło umiejętność patrzenia i dostrzegania otoczenia, pozwoliło dzieciom na pełnienie nowych ról, zaangażowało we współpracę z innymi kolegami. Podczas tego projektu uczniowie zaczęli bardziej dostrzegać potrzeby otoczenia, nauczyli się pełnienia ról społecznych, zaczęli interesować się nie tylko swoimi celami, ale również celami innych.

 

Wyniki tych badań można uznać za dobrą radę daną nauczycielom: "spójrzcie na nauczanie z perspektywy ucznia". Obserwując zdjęcia wykonane przez dzieci nauczyciel będzie wiedział, co jest dla nich najważniejsze i jak postrzegają swoje otoczenie. Dzięki temu dzieci staną się również odpowiedzialne za rozwój środowiska nauczania – a to konieczny i bardzo trudny krok w procesie integracji nowych technologii w szeroko rozumianej edukacji. 

 

Opracowano na podstawie informacji w portalu eSchoolNews.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie