Nowoczesne telefony komórkowe stają się nieodłącznym towarzyszem w domu i w pracy, a także w szkole i na uczelni. Z danych firmy analitycznej IDC wynika, że w 2016 r. sprzedano w Polsce ponad 8 mln sztuk smartfonów. Z telefonów komórkowych korzysta 92 proc. dorosłych Polaków. Smartfona używa ponad połowa (57 proc.), a ponad dwie piąte (43 proc.) - klasycznego telefonu komórkowego - wynika z najnowszego badania CBOS. Pytanie, jak wykorzystujemy telefony w edukacji szkolnej?
Połowa badanych CBOS (49 proc.) korzysta wyłącznie ze smartfonów, jedna trzecia (34 proc.) - tylko z klasycznych telefonów komórkowych, a 9 proc. - z urządzeń jednego i drugiego typu. Oprócz wykonywania i odbierania połączeń oraz sms-ów komórki są obecnie wykorzystane najczęściej do robienia zdjęć (62 proc.), jako budzik i zegarek (57 proc.) oraz kalendarz (50 proc.). Ok. 45 proc. ankietowanych używa telefonu do przeglądania stron internetowych, sprawdzania prognozy pogody (43 proc.) i nagrywania video (37 proc.).
Oto dane z badania „Aktualne problemy i wydarzenia” zrealizowanego w lipcu 2017 roku:
Popularność telefonów komórkowych w naszym życiu może skłaniać do pytania – czy i jak są one wykorzystywane w szkole? Smartfony są potężnymi komputerami, z których moglibyśmy korzystać w wielu sytuacjach edukacyjnych. Czy korzystamy?
Chcielibyśmy zapytać czynnych nauczycieli, o to, jak korzystają ze swoich telefonów, a także z telefonów uczniów, jeśli regulamin szkoły dopuszcza ich wykorzystanie do celów edukacyjnych. Prosimy o wypełnienie krótkiej ankiety – https://goo.gl/forms/UIPYG5ImboFKQwk72. Prosimy o odpowiedzi nie później niż do 31 sierpnia br.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).
(Źródło: CBOS, Kurier Codzienny PAP, opr. red.)