Lepiej wykształceni pracują częściej i dłużej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
Badania i analizyWedług ostatniego raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) Education at a Glance 2008 opłaca się inwestować w porządne wykształcenie. Dzięki dobrej edukacji mamy szansę nie tylko znaleźć zatrudnienie, ale też pracować aż do emerytury. Oczywiście przy założeniu, że nadal będziemy się uczyć i stale uzupełniać kompetencje.
 
Raport OECD potwierdza to, o czym mówiono już od dawna. Dzięki porównaniu danych ze wszystkich krajów członkowskich organizacji, można wysnuć wnioski na temat roli, jaką spełnia i prawdopodobnie spełniać będzie edukacja w starzejących się społeczeństwach. Najlepiej pokazuje to wskaźnik zatrudnienia (czyli procent osób w danej grupie, które są zatrudnione) wśród osób w wieku 55-64 lata. W badanych krajach OECD, wynosi on aż 20 punktów procentowych mniej, niż wśród osób w wieku produkcyjnym (25-64). Osoby w wieku przedemerytalnym mają mniejsze szanse na znalezienie zatrudnienia niż ich młodsi koledzy.

Ale również w obrębie tej specyficznej grupy występują pewne różnice - dane pokazują, że poziom zatrudnienia takich osób wzrasta wraz z poziomem ich wykształcenia. Różnicę widać szczególnie w Czechach, Włoszech, Luksemburgu i na Słowacji. W krajach, gdzie trend ten jest silny widać, że procent osób starszych pracuje aż do osiągnięcia wieku emerytalnego i dłużej. Średnio, wśród pięćdziesięcio – sześćdziesięciolatków z wykształceniem średnim niższym (w realiach polskich oznacza to ukończone tylko gimnazjum) pracuje tylko 40%. Natomiast wśród osób z maturą zatrudnionych jest 52%, a spośród absolwentów uczelni wyższych 66%. Oczywiście oprócz edukacji należy uwzględniać takie czynniki jak poziom zdrowia, czy struktura gospodarki, ale i tak różnice związane z wykształceniem są wyraźne.
 
Niektóre kraje już zyskały na upowszechnieniu wykształcenia wyższego, obniżając w ten sposób koszty społeczne związane z rosnącą liczbą osób starszych. Wśród nich wymieniane są Finlandia, Grecja, Irlandia, Japonia i Hiszpania. Tak więc zaleceniem dla krajów członkowskich jest zapewnienie gospodarce stałego dopływu wykształconych pracowników. Społeczeństwa rozwinięte starzeją się, a młodsze pokolenia nie będą w stanie utrzymać starszych, tak jak miało to miejsce dotychczas. Żyjemy dłużej, nasze zdrowie i zdolności umysłowe pozostają w bardzo dobrej kondycji aż do późnego wieku, więc można oczekiwać, że moment odejścia na emeryturę będzie się odsuwał w czasie.  
 
Różnice związane z płcią
Ciekawą częścią raportu jest porównanie jaki efekt na karierę zawodową ma wykształcenie, jeżeli weźmiemy pod uwagę różnice między kobietami i mężczyznami. W części wynikają one w różnic społeczno-kulturowych, szczególnie, że jak pokazuje raport, w krajach takich jak Grecja, Włochy, Meksyk, Hiszpania, Turcja i … Polska, wskaźnik zatrudnienia wśród kobiet nie sięga nawet 60% (w Polsce pracę posiada jedynie około 30% kobiet, które edukację zakończyły na etapie gimnazjum), w czasie kiedy np. w Islandii i Finlandii wskaźnik wynosi średnio ponad 77%. Różnica jest bardzo duża wśród absolwentów uczelni wyższych płci męskiej i żeńskiej i wynosi 9 punktów procentowych na korzyść panów.  Wśród mężczyzn w wieku produkcyjnym, różnica w stopie zatrudnienia między osobami z wykształceniem średnim i tych bez niego jest bardzo widoczna i wynosi nawet 30 punktów procentowych, w takich krajach jak Czechy, Węgry i Słowacja. Wśród kobiet ta różnica to około 15 punktów procentowych. Oczywiście analizując wpływ uzyskanego poziomu wykształcenia na szanse zatrudnienia trzeba wziąć pod uwagę również cykle ekonomiczne – silniejszy rynek pracy ma zazwyczaj większy wpływ na szanse zatrudnienia osób o najniższym wykształceniu. Trzeba również zauważyć, że kraje OECD to w większości kraje wysokorozwinięte, o gospodarce z silnym sektorem usług i nowoczesnym przemysłem – tam osoby z wykształceniem podstawowym nie będą przydatne nawet do najprostszych prac, które coraz częściej wymagają np. obsługi maszyn, rozumienia poleceń i instrukcji obsługi.
 
Co dalej?
Wnioski z raportu są dość oczywiste. Poziom bezrobocia w nowoczesnych gospodarkach świadczy o tym, na ile system edukacyjny produkuje odpowiednich specjalistów, tak żeby wypełniali zapotrzebowanie na wykwalifikowaną siłę roboczą. Osoby najgorzej wykształcone są wyjątkowo narażone na marginalizację, ponieważ rzadziej znajdują zatrudnienie i mają większe szanse pozostawać bez pracy nawet jeżeli jej aktywnie poszukują. Ich szanse zależą od struktury gospodarki danego kraju, a ryzyko bezrobocia wynosi od 10% w Czechach, na Słowacji i w Niemczech, natomiast w takich krajach jak Grecja, Korea i Meksyk wzrasta do nawet 34%.

W większości krajów OECD, przeciętny mężczyzna, który ukończył średni poziom edukacji ma dwa razy mniejsze szanse na znalezienie zajęcia niż pracownik z wykształceniem wyższym, ale i tak znajdzie je łatwiej niż kobieta z takim samym świadectwem. Generalnie widać, że zapotrzebowanie na osoby z wykształceniem średnim niższym (gimnazjalnym) jest bardzo niskie, dlatego w interesie wszystkich jest ułatwienie jak największej liczbie osób kontynuowania nauki, tak długo jak tylko będzie to możliwe i wspomaganie ich w zdobywaniu nowych kompetencji niezależnie od wieku. 


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie