Najłatwiejszy dostęp do studiów, ale nie do kariery

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyLisbon Council, brukselski instytut typu think tank, opublikował wyniki badań porównawczych systemów kształcenia wyższego przeprowadzonych w należących do OECD 14 krajach UE oraz Stanach Zjednoczonych, Australii i Szwajcarii. Europejskie uczelnie wypadły w tych badaniach raczej przeciętnie; Polska słabo, jeśli chodzi o przygotowanie absolwentów do pracy.
 
Autorzy raportu wskazują, że europejskie uczelnie nie przodują w globalnych rankingach najlepszych uniwersytetów, zaś europejski system kształcenia wyższego powinien w większym stopniu odpowiadać na wymagania nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy.

„Publikując ten raport, chcemy rozpocząć europejską debatę na temat efektywności i użyteczności europejskich systemów kształcenia wyższego, do czego skłaniają nas prawdziwe wyzwania wynikające ze wzrostu globalnej konkurencji i rozwoju różnego typu międzynarodowych inicjatyw edukacyjnych.” – mówi Paul Hofheinz, prezes Lisbon Council. „W epoce społeczeństwa wiedzy, dostęp do edukacji jest kluczowym elementem polityki publicznej, gwarantuje wielkie korzyści społeczne i ekonomiczne. Nasz raport pokazuje, że Europa musi wykonać jeszcze wiele, aby skutecznie uczestniczyć w tej globalnej grze”.

Z badań wynika, że najbardziej efektywne i dopasowane do rynku pracy systemy kształcenia wyższego mają Australia, Wielka Brytania i Dania. Dla kontrastu najgorzej wypadły uczelnie niemieckie, austriackie i hiszpańskie, które powinny rozszerzyć ofertę edukacyjną do szerszej grupy studentów i zapewnić im dobre przygotowanie do pracy.

„Europejskie systemy kształcenia nie dają nam tych wyników, których oczekiwalibyśmy. Są to systemy zbyt elitarne i ekskluzywne. Nie oferują zbyt wiele szans edukacyjnych dostatecznie dużej liczbie studentów.” – podkreśla dr Peer Ederer, główny autor badań.

Na tle innych krajów europejskich okazało się, że w Polsce najłatwiej dostać się na studia. Niestety wyniki raportu potwierdziły po raz kolejny słabość polskiego systemu edukacji. Piętą achillesową Polski jest przygotowanie do pracy. Mamy olbrzymią liczbę studiujących, ale również najwyższy odsetek bezrobotnych absolwentów, co wskazuje na niską jakość kształcenia. W rankingu Lisbon Council zajęliśmy w tej kategorii ostatnie, 17 miejsce.

Ponieważ polski dyplom nie otwiera drzwi do kariery, coraz więcej młodych Polaków chce studiować za granicą. Polacy są już szóstą pod względem liczebności grupą obcokrajowców na uniwersytetach brytyjskich. Z danych agencji HESA (Higher Education Statistics Agency) wynika, że w roku akademickim 2006/07 było ich 6770, a rok wcześniej 4325. Około 14 tys. Polaków studiuje w Niemczech.

Wyniki raportu Lisbon Council są kolejnym potwierdzeniem, że  anglosaski i skandynawski systemy kształcenia (Australia, Dania, Finlandia, Irlandia, Szwecja, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania) mają na świecie ogromną przewagę nad szeroko rozumianym systemem romańsko-pruskim (Austria, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Szwajcaria, Węgry, Włochy). Uczelnie z krajów anglosaskich i skandynawskich dominują praktycznie we wszystkich światowych rankingach najlepszych uczelni wyższych.

(Źródło: Lisbon Council, PAP)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie