Najłatwiejszy dostęp do studiów, ale nie do kariery

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyLisbon Council, brukselski instytut typu think tank, opublikował wyniki badań porównawczych systemów kształcenia wyższego przeprowadzonych w należących do OECD 14 krajach UE oraz Stanach Zjednoczonych, Australii i Szwajcarii. Europejskie uczelnie wypadły w tych badaniach raczej przeciętnie; Polska słabo, jeśli chodzi o przygotowanie absolwentów do pracy.
 
Autorzy raportu wskazują, że europejskie uczelnie nie przodują w globalnych rankingach najlepszych uniwersytetów, zaś europejski system kształcenia wyższego powinien w większym stopniu odpowiadać na wymagania nowoczesnej gospodarki opartej na wiedzy.

„Publikując ten raport, chcemy rozpocząć europejską debatę na temat efektywności i użyteczności europejskich systemów kształcenia wyższego, do czego skłaniają nas prawdziwe wyzwania wynikające ze wzrostu globalnej konkurencji i rozwoju różnego typu międzynarodowych inicjatyw edukacyjnych.” – mówi Paul Hofheinz, prezes Lisbon Council. „W epoce społeczeństwa wiedzy, dostęp do edukacji jest kluczowym elementem polityki publicznej, gwarantuje wielkie korzyści społeczne i ekonomiczne. Nasz raport pokazuje, że Europa musi wykonać jeszcze wiele, aby skutecznie uczestniczyć w tej globalnej grze”.

Z badań wynika, że najbardziej efektywne i dopasowane do rynku pracy systemy kształcenia wyższego mają Australia, Wielka Brytania i Dania. Dla kontrastu najgorzej wypadły uczelnie niemieckie, austriackie i hiszpańskie, które powinny rozszerzyć ofertę edukacyjną do szerszej grupy studentów i zapewnić im dobre przygotowanie do pracy.

„Europejskie systemy kształcenia nie dają nam tych wyników, których oczekiwalibyśmy. Są to systemy zbyt elitarne i ekskluzywne. Nie oferują zbyt wiele szans edukacyjnych dostatecznie dużej liczbie studentów.” – podkreśla dr Peer Ederer, główny autor badań.

Na tle innych krajów europejskich okazało się, że w Polsce najłatwiej dostać się na studia. Niestety wyniki raportu potwierdziły po raz kolejny słabość polskiego systemu edukacji. Piętą achillesową Polski jest przygotowanie do pracy. Mamy olbrzymią liczbę studiujących, ale również najwyższy odsetek bezrobotnych absolwentów, co wskazuje na niską jakość kształcenia. W rankingu Lisbon Council zajęliśmy w tej kategorii ostatnie, 17 miejsce.

Ponieważ polski dyplom nie otwiera drzwi do kariery, coraz więcej młodych Polaków chce studiować za granicą. Polacy są już szóstą pod względem liczebności grupą obcokrajowców na uniwersytetach brytyjskich. Z danych agencji HESA (Higher Education Statistics Agency) wynika, że w roku akademickim 2006/07 było ich 6770, a rok wcześniej 4325. Około 14 tys. Polaków studiuje w Niemczech.

Wyniki raportu Lisbon Council są kolejnym potwierdzeniem, że  anglosaski i skandynawski systemy kształcenia (Australia, Dania, Finlandia, Irlandia, Szwecja, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania) mają na świecie ogromną przewagę nad szeroko rozumianym systemem romańsko-pruskim (Austria, Francja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Polska, Szwajcaria, Węgry, Włochy). Uczelnie z krajów anglosaskich i skandynawskich dominują praktycznie we wszystkich światowych rankingach najlepszych uczelni wyższych.

(Źródło: Lisbon Council, PAP)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie