Czy dziewczynki powinny wiedzieć więcej o budżecie domowym, a chłopcy o inwestowaniu? Wiemy, co mówią na ten temat rodzice dzieci w wieku 7-12 lat. Już dziś poznaj najnowsze wyniki badania związanego z edukacją finansową chłopców i dziewczynek. Wykorzystaj wiedzę podczas godziny wychowawczej i dziel się nią z rodzicami uczennic i uczniów.
Badania przeprowadzone w ramach projektu Zdrowie Finansowe realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! oraz ING Bank Śląski pokazują niemal całkowitą zgodę rodziców co do tego, że w zakresie finansów dziewczynki i chłopcy powinni być edukowani w taki sam sposób – dotyczy to zarówno tematów, jak i momentu, kiedy nauka powinna się rozpocząć. Ale czy równościowe założenie przekłada się na praktykę? Sprawdziliśmy to, wnikliwie przyglądając się udzielonym podczas badania odpowiedziom.
Czego uczyć dziewczynki?
Umiejętności dziewczynek powinny być rozwijane w większym zakresie niż umiejętności chłopców – tak twierdzi, w zależności od obszaru edukacji ekonomicznej, od 15% do 22% rodziców. Niemal niezależnie od obszaru wiedzy i umiejętności 10-11% matek wskazywało na konieczność nauki dziewczynek w większym zakresie niż chłopców. Takiej samej odpowiedzi udzieliło aż 20-27% ojców. Co więcej, badania pokazały, że ich zdaniem dziewczynki powinny rozwijać w szczególności obszary związane ze świadomą konsumpcją oraz prowadzeniem budżetu domowego. Paradoks polega na tym, że są to aspekty zgodne ze stereotypową rolą społeczną przypisywaną częściej kobietom i to właśnie ojcowie częściej niż matki podtrzymują swoimi postawami stereotyp kobiety, która zajmuje się prowadzeniem domu.
Chłopcy kontra stereotypowe role mężczyzny
Czy stereotypy podtrzymywane są także w edukacji chłopców? Przede wszystkim wymagania zdają się być mniejsze – tylko od 4 do 6% (w zależności od obszaru edukacji) rodziców twierdzi, że synowie powinni otrzymać edukację w większym zakresie niż córki. Ciekawe, że na planie znowu pojawiają się ojcowie. W większości przypadków dwukrotnie, a w przypadku niektórych tematów nawet czterokrotnie częściej niż matki, wskazują na konieczność poszerzonej edukacji synów. Zwracali uwagę chociażby na takie zagadnienia: zarabianie pieniędzy, przedsiębiorczość, oszczędzanie i inwestowanie, czyli… obszary bliższe stereotypowej roli społecznej mężczyzny.
Co z tego dla nas wynika?
- Cieszy świadomość rodziców co do tego, jak ważne jest prowadzenie równościowej edukacji ekonomicznej chłopców i dziewczynek.
- Wiele postaw i zachowań dowodzi jednak, że deklaracje nie zawsze idą w parze z praktyką, zwłaszcza w przypadku ojców.
- Ojcowie częściej niż matki podtrzymują stereotypowe role społeczne zarówno córek, jak i synów.
- W kwestii równościowej edukacji wciąż mamy jeszcze dużo do zrobienia – punktem wyjścia jest jednak rosnąca świadomość rodziców, a wyzwaniem na przyszłość poszerzanie wiedzy i zachęcanie do autorefleksji.
To nie koniec – wyniki badania odsłoniły kilka ciekawych obszarów związanych z edukacją finansową. Dlatego już wkrótce przyjdziemy do Was z kolejną porcją wiedzy w tym zakresie. Polecamy też zajrzeć bezpośrednio do źródła, cały raport znajduje się tutaj: https://www.zdrowiefinansowe.pl/images/raporty/Raport_Edukacja_ekonomiczna_dziewczynek_i_chlopcow.pdf.
***
Badanie Edukacja ekonomiczna dziewczynek i chłopców w polskich domach – czy matki i ojcowie edukują w ten sam sposób? przeprowadzone w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie 745 matek i ojców dzieci w wieku od 7 do 12 lat. Zostało ono zrealizowane techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview) na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna. Badanie jest realizowane przez Fundację Think! w partnerstwie z ING Bank Śląski oraz Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Artykuł powstał na podstawie raportu Edukacja ekonomiczna dziewczynek i chłopców w polskich domach – czy matki i ojcowie edukują w ten sam sposób? oraz analizy jego autorki dr Katarzyny Sekścińskiej: https://www.zdrowiefinansowe.pl/analizy-raporty/243-raport-2022-edukacja-ekonomiczna-chlopcow-i-dziewczynek-w-polskich-domach.
(Źródło: Fundacja Think!)