Czy edukacja ekonomiczna w polskich domach jest równościowa?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy dziewczynki powinny wiedzieć więcej o budżecie domowym, a chłopcy o inwestowaniu? Wiemy, co mówią na ten temat rodzice dzieci w wieku 7-12 lat. Już dziś poznaj najnowsze wyniki badania związanego z edukacją finansową chłopców i dziewczynek. Wykorzystaj wiedzę podczas godziny wychowawczej i dziel się nią z rodzicami uczennic i uczniów.

Badania przeprowadzone w ramach projektu Zdrowie Finansowe realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! oraz ING Bank Śląski pokazują niemal całkowitą zgodę rodziców co do tego, że w zakresie finansów dziewczynki i chłopcy powinni być edukowani w taki sam sposób – dotyczy to zarówno tematów, jak i momentu, kiedy nauka powinna się rozpocząć. Ale czy równościowe założenie przekłada się na praktykę? Sprawdziliśmy to, wnikliwie przyglądając się udzielonym podczas badania odpowiedziom.

Czego uczyć dziewczynki?

Umiejętności dziewczynek powinny być rozwijane w większym zakresie niż umiejętności chłopców – tak twierdzi, w zależności od obszaru edukacji ekonomicznej, od 15% do 22% rodziców. Niemal niezależnie od obszaru wiedzy i umiejętności 10-11% matek wskazywało na konieczność nauki dziewczynek w większym zakresie niż chłopców. Takiej samej odpowiedzi udzieliło aż 20-27% ojców. Co więcej, badania pokazały, że ich zdaniem dziewczynki powinny rozwijać w szczególności obszary związane ze świadomą konsumpcją oraz prowadzeniem budżetu domowego. Paradoks polega na tym, że są to aspekty zgodne ze stereotypową rolą społeczną przypisywaną częściej kobietom i to właśnie ojcowie częściej niż matki podtrzymują swoimi postawami stereotyp kobiety, która zajmuje się prowadzeniem domu.

Chłopcy kontra stereotypowe role mężczyzny

Czy stereotypy podtrzymywane są także w edukacji chłopców? Przede wszystkim wymagania zdają się być mniejsze – tylko od 4 do 6% (w zależności od obszaru edukacji) rodziców twierdzi, że synowie powinni otrzymać edukację w większym zakresie niż córki. Ciekawe, że na planie znowu pojawiają się ojcowie. W większości przypadków dwukrotnie, a w przypadku niektórych tematów nawet czterokrotnie częściej niż matki, wskazują na konieczność poszerzonej edukacji synów. Zwracali uwagę chociażby na takie zagadnienia: zarabianie pieniędzy, przedsiębiorczość, oszczędzanie i inwestowanie, czyli… obszary bliższe stereotypowej roli społecznej mężczyzny.

Co z tego dla nas wynika?

  • Cieszy świadomość rodziców co do tego, jak ważne jest prowadzenie równościowej edukacji ekonomicznej chłopców i dziewczynek.
  • Wiele postaw i zachowań dowodzi jednak, że deklaracje nie zawsze idą w parze z praktyką, zwłaszcza w przypadku ojców.
  • Ojcowie częściej niż matki podtrzymują stereotypowe role społeczne zarówno córek, jak i synów.
  • W kwestii równościowej edukacji wciąż mamy jeszcze dużo do zrobienia – punktem wyjścia jest jednak rosnąca świadomość rodziców, a wyzwaniem na przyszłość poszerzanie wiedzy i zachęcanie do autorefleksji.

To nie koniec – wyniki badania odsłoniły kilka ciekawych obszarów związanych z edukacją finansową. Dlatego już wkrótce przyjdziemy do Was z kolejną porcją wiedzy w tym zakresie. Polecamy też zajrzeć bezpośrednio do źródła, cały raport znajduje się tutaj: https://www.zdrowiefinansowe.pl/images/raporty/Raport_Edukacja_ekonomiczna_dziewczynek_i_chlopcow.pdf

*** 

Badanie Edukacja ekonomiczna dziewczynek i chłopców w polskich domach – czy matki i ojcowie edukują w ten sam sposób? przeprowadzone w czerwcu 2022 na reprezentatywnej próbie 745 matek i ojców dzieci w wieku od 7 do 12 lat. Zostało ono zrealizowane techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview) na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna. Badanie jest realizowane przez Fundację Think! w partnerstwie z ING Bank Śląski oraz Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Artykuł powstał na podstawie raportu Edukacja ekonomiczna dziewczynek i chłopców w polskich domach – czy matki i ojcowie edukują w ten sam sposób? oraz analizy jego autorki dr Katarzyny Sekścińskiej: https://www.zdrowiefinansowe.pl/analizy-raporty/243-raport-2022-edukacja-ekonomiczna-chlopcow-i-dziewczynek-w-polskich-domach.

 

(Źródło: Fundacja Think!)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie