Zatrudnienie, edukacja i rozrywka – główne motywacje do nauki języka angielskiego

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauka języka angielskiego to jedno z częstszych postanowień noworocznych. Warto zwrócić uwagę, że nauka języków obcych zmieniła się w ciągu ostatnich lat, wraz ze stopniowym zanikaniem dążenia do posługiwania się językami na równi z ich rodzimymi mówcami oraz bardziej spersonalizowanymi i inkluzywnymi propozycjami nauki m.in. dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

British Council, organizacja reprezentująca Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej, przygląda się zmianom zachodzącym w nauce języka angielskiego, która na początku roku stała się jednym z częstszych postanowień wielu Polaków i Polek.

Wnioski płynące z raportu The Future of English: Global Perspectives, opublikowanego przez British Council, wskazują na to, że główne motywacje do nauki języka angielskiego to zwiększenie szans za zatrudnienie, edukacja oraz rozrywka.

Nauka i doskonalenie znajomości języków obcych to jedne z wyzwań, które stawiają przed sobą uczniowie na początku roku. Język angielski zmienił swoją rolę – ewoluował z języka obcego w integralną część naszego codziennego życia. W British Council zdajemy sobie sprawę z tej zmiany i wiemy, że oferując wartościową naukę, musimy dostosować sposób, w jaki uczymy angielskiego, włączając w to kompetencje międzykulturowe i umiejętności cyfrowe – wyjaśnia Ruth Horsfall, Academic Director of English Language Teaching w British Council.

Spersonalizowane nauczanie

Bazując na wnioskach z raportu The Future of English: Global Perspectives, organizacja wyjaśnia transformację, jaka zaszła w nauce języka angielskiego w ostatnich latach. Dotyczą one dekonstrukcji koncepcji, która jest głęboko zakorzeniona w naszym społeczeństwie: że językiem angielskim powinniśmy posługiwać się na poziomie jego rodzimych mówców. Obecnie przechodzimy do bardziej elastycznej koncepcji, opartej na kompetencjach językowych.

Biorąc pod uwagę tę zmianę, nauka powinna być bardziej kontekstualna i spersonalizowana, odpowiadając na bieżące potrzeby, które są związane z praktycznymi wymaganiami życia zawodowego i osobistego uczniów i uczennic.

W rezultacie te osoby, które jako cel noworoczny obrały sobie naukę języka Szekspira, podejdą do niej z innej perspektywy. Większy nacisk położą na komunikację i umiejętność mówienia, a nie na gramatykę i słownictwo. Oznacza to przełamanie rozbieżności między językiem angielskim, który jest nauczany, a tym, który jest potrzebny w realnym życiu.
Kluczem do tego jest zintegrowane uczenie się, zapewniające równowagę między formalnymi i nieformalnymi metodami nauki. Polega to na łączeniu nieformalnego użycia języka angielskiego w codziennej komunikacji np. za pomocą mediów społecznościowych i formalnej certyfikacji na potrzeby związane z zatrudnieniem i studiami międzynarodowymi.

Czy cyfryzacja i sztuczna inteligencja mogą pomóc w dostosowaniu oferty nauki języków obcych?

Inną istotną kwestią wpływającą na nauczanie języków obcych jest pojawienie się narzędzi opartych na sztucznej inteligencji i spersonalizowanej ofercie nauczania.
Badanie The Future of English: Global Perspectives podkreśla niektóre korzyści płynące z zastosowania sztucznej inteligencji w nauczaniu języków obcych. Należą do nich m.in. inteligentny tutoring (odpowiadanie na pytania uczniów i udzielanie wyjaśnień), personalizacja treści dostosowana do indywidualnych potrzeb, automatyczna informacja zwrotna (dotycząca m.in. popełnianych błędów), angażujące doświadczenie edukacyjne zapewniane np. przez formułę bazującą na formule gry, czy rywalizację z innymi uczniami i uczennicami.

Biznes, czy piłka nożna? Różne motywacje do nauki

W odpowiedzi na zmiany, które zaszły w sposobach nauki języka angielskiego, British Council oferuje szereg bezpłatnych materiałów online, łączących nowe metodologie nauki języka angielskiego:

  • LearnEnglish Business English: jak pokazuje raport The Future of English, praca i zwiększenie szans na zatrudnienie to jedne z głównych czynników zachęcających do nauki języka angielskiego. British Council zapewnia serię bezpłatnych ćwiczeń skoncentrowanych na angielskim w biznesie, z konkretnymi wskazówkami dotyczącymi pisania e-maili lub przygotowania się do odbycia rozmowy kwalifikacyjnej.
  • Premier Skills English: to gratka dla fanów i fanek piłki nożnej. Propozycja British Council, w której nauka odbywa się za pomocą treści bezpośrednio związanych z Premier League i piłką nożną. W jej skład wchodzi słownictwo i wyrażenia piłkarskie, czy podkasty dotyczące rozgrywek.
  • LearnEnglish Skills: to ćwiczenia z mówienia, słuchania, czytania i pisania na wszystkich poziomach (od A1 do C1), które pomagają poprawić znajomość języka angielskiego, a także przygotować się do testów certyfikacyjnych.
  • LearnEnglish Teens: w odpowiedzi na potrzeby bardziej spersonalizowanego nauczania angielskiego, British Council przygotowało zasoby skierowane do nastolatków i młodych dorosłych. Wśród nich znajdują się treści łączące formalne i nieformalne metody nauki.
  • LearnEnglish Kids: British Council oferuje także bezpłatne treści dostosowane do potrzeb dzieci w wieku od 6 do 11 lat. Dzięki piosenkom, łamańcom językowym, dowcipom i grom online, młodsi uczniowie przekonają się, że nauka może być przyjemnością.
  • Future Learn: to seria kursów skierowanych do młodzieży i dorosłych skupiająca się na komunikacji w środowiskach wielokulturowych i wielojęzycznych. To okazja na podniesienie kompetencji kulturowych i jednoczesną naukę języka. Na platformie znajdują się także kursy skoncentrowane na studiowaniu oraz pracy w Wielkiej Brytanii.

Raport The Future of English: Global Perspectives zawiera wnioski wyciągnięte z dyskusji przy okrągłym stole, w których wzięło udział 92 ekspertów i decydentów edukacyjnych z 49 krajów i terytoriów na całym świecie, w tym z Polski. Z badaniem można zapoznać się bezpłatnie na tej stronie.

***

British Council jest organizacją reprezentującą Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w zakresie współpracy kulturalnej i edukacyjnej. Budujemy połączenia, zrozumienie i zaufanie między osobami mieszkającymi w Wielkiej Brytanii i krajach na całym świecie. Działamy w dziedzinach sztuki, kultury, edukacji i nauczania języka angielskiego.
Pracujemy z ludźmi w ponad 200 krajach i terytoriach, a stacjonarnie znajdujemy się w ponad 100 krajach. W latach 2021-2022 dotarliśmy do 650 milionów ludzi.

(Źródło: British Council)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie