Świadomość procesów poznawczych zachodzących w uczniach ułatwia im naukę matematyki

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Celem edukacji jest między innymi zapewnienie uczniom możliwości nabycia kompetencji niezbędnych do odnoszenia sukcesów w stale zmieniającym się świecie. Rozwijanie różnych form samooceny oraz umiejętności badania i ewaluacji własnego uczenia się oraz procesów poznawczych, może okazać się skuteczną metodą wspierania rozwoju osób uczących się matematyki.

Nowe badanie przeprowadzone przez naukowców Uniwersytetu Wschodniej Finlandii w Joensuu pokazuje, że wiedza metakognitywna, czyli świadomość własnych procesów poznawczych, jest jednym z kluczowych czynników w uczeniu się matematyki[1].

W badaniu wzięło udział 225 uczniów. Analizowano umiejętności myślenia i możliwe różnice w ich zakresie na poziomie osób uczących się w fińskich podstawowych szkołach powszechnych. Naukowcy badali wiedzę metakognitywną uczniów klas szóstych (ostatni rocznik szkoły podstawowej), siódmych i dziewiątych (ostatni rocznik niższej szkoły ponadpodstawowej) w kontekście nabywania umiejętności matematycznych. Proces zbierania danych trwał 3 miesiące i odbywał się na zajęciach z matematyki. Dane uzyskano w drodze bezpośrednich spotkań, podczas których uczniowie indywidualnie rozwiązywali problem matematyczny (etap 1), a następnie odbywały się indywidualne wywiady z badaczem (faza 2).

Badanie wykazało, że uczniowie klas dziewiątych doskonale potrafili wyjaśnić, w jaki sposób korzystają ze strategii uczenia się, podczas gdy uczniowie klas siódmych wykazali się biegłością w rozumieniu, kiedy i dlaczego należy stosować określone strategie. Nie zaobserwowano innych różnic między poziomami ocen, co podkreśla potrzebę ciągłego wsparcia na całej ścieżce edukacyjnej – mówi Susanna Toikka z Uniwersytetu Wschodniej Finlandii.

Ustalenia naukowców podkreślają potrzebę włączania elementów wspierających pogłębianie wiedzy metakognitywnej do programów nauczania matematyki, a także do praktyk pedagogicznych nauczycieli. Samoocena i zrozumienie własnej nauki pomagają stawić czoła nowym wyzwaniom w zakresie zdobywania wiedzy matematycznej.

Co więcej, wiedza metakognitywna może pomóc uczniom nie tylko w matematyce, ale także szerzej w samoocenie i uczeniu się przez całe życie. Uczniowie, którzy potrafią ocenić sposób własną naukę i zrozumienie, są lepiej przygotowani do stawienia czoła nowym wyzwaniom i przystosowania się do zmieniającego się środowiska. Umiejętności te umożliwiają ciągły rozwój i uczenie się przez całe życie.

Fińscy naukowcy uważają, że wiedzę metakognitywną można skutecznie rozwijać w ramach cyklu zajęć w szkołach powszechnych. Na podstawie wcześniejszych badań Toikka i współpracownicy opracowali kombinację ram wiedzy metakognitywnej, która pomaga zidentyfikować potrzeby uczniów, oferując perspektywę alternatywną w stosunku do tradycyjnej psychologii rozwojowej.

Wspiera to także nauczycieli w promowaniu wiedzy metakognitywnej uczniów. Nauczyciele mogą wykorzystywać kombinację ram do projektowania i wdrażania ukierunkowanych interwencji, które wspierają umiejętności uczniów w procesie uczenia się przez całe życie. – opowiada Toikka. Według naukowczyni połączenie ram zwiększa zrozumienie wiedzy metakognitywnej i pomaga zidentyfikować obszary, w których potrzebne jest indywidualne wsparcie.

***

Metapoznanie, powszechnie uznawane za kluczowy element uczenia się i sukcesu akademickiego, umożliwia uczniom dogłębne zrozumienie własnych procesów poznawczych (Händel i in.[2]). Wspierając to zrozumienie, uczniowie zyskują wgląd w swoje mocne i słabe strony w procesie uczenia się, co pozwala im dostosować i udoskonalić swoje podejście do uczenia się (Veenman i in.[3]). Warto zauważyć, że metapoznanie ma szczególne znaczenie w matematyce, co podkreślają Muncer i in.[4]. W dziedzinie rozwiązywania problemów matematycznych metapoznanie staje się jeszcze ważniejszym czynnikiem (Anif i in.[5]). Aby to zilustrować, Radmerhr i Drake[6] wyjaśnili, że metapoznanie to proces osobistego myślenia o swoim sposobie myślenia w budowaniu strategii rozwiązania problemu.

Przypisy:

[1] Toikka, S., Eronen, L., Atjonen, P., & Havu-Nuutinen, S. (2024). Combined conceptualisations of metacognitive knowledge to understand students’ mathematical problem-solving. Cogent Education, 11(1). Zródło: https://doi.org/10.1080/2331186X.2024.2357901.
[2] Händel, M., Artelt, C., & Weinert, S. (2013). Assessing metacognitive knowledge: Development and evaluation of a test instrument. Journal for Educational Research Online, 5(2), 162–188. Źródło: https://doi.org/10.25656/01:8429.
[3] Veenman, M. V. J., Van Hout-Wolters, B. H. A. M., & Afflerbach, P. (2006). Metacognition and learning: Conceptual and methodological considerations. Metacognition and Learning, 1(1), 3–14. Źródło: https://doi.org/10.1007/s11409-006-6893-0.
[4] Muncer, G., Higham, P. A., Gosling, C. J., Cortese, S., Wood-Downie, H., & Hadwin, J. A. (2022). A meta-analysis investigating the association between metacognition and math performance in adolescence. Educational Psychology Review, 34(1), 301–334. Źródło: https://doi.org/10.1007/s10648-021-09620-x.
[5] Anif, S., Prayitno, H. J., Narimo, S., Fuadi, D., Sari, D. P., & Adnan, M. (2021). Metacognition of junior high school students in mathematics problem solving based on cognitive style. Asian Journal of University Education, 17(1), 134. Źródło: https://doi.org/10.24191/ajue.v17i1.12604.
[6] Radmehr, F., & Drake, M. (2017). Exploring students’ mathematical performance, metacognitive experiences and skills in relation to fundamental theorem of calculus. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 48(7), 1043–1071. Źródło: https://doi.org/10.1080/0020739X.2017.1305129.

(Żródło: Uniwersytet Wschodniej Finlandii, EurekAlert)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie