Nauczyciele mierzący się z kryzysem zdrowia psychicznego uczniów potrzebują większego wsparcia

fot. sxc.hu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

56% polskich nauczycieli pracowało w ostatnich pięciu latach z uczniem z depresją, a 29% z uczniem po próbie samobójczej. Nauczyciele z Czech czuli się najlepiej przygotowani do pracy z uczniami z depresją (62%), natomiast słowaccy nauczyciele oceniali swoje przygotowanie najniżej (40%), wynika z raportu: „Doświadczenia nauczycieli z Polski, Czech i Słowacji w pracy z uczniem z depresją”, opracowanego w ramach międzynarodowego projektu Heads Up. Autorzy raportu zauważają, że badani nauczyciele wiedzę na temat depresji czerpali z Internetu, a także książek i poradników, ponadto polscy nauczyciele (57%) dokształcali się dodatkowo z tego zakresu podczas szkoleń organizowanych w ramach systemu edukacji.

Światowy kryzys zdrowia psychicznego wśród młodzieży

Z danych Światowej Organizacji Zdrowia, wynika, że w 2019 roku z depresją zmagało się około 280 milionów ludzi na całym świecie, w tym 23 miliony dzieci i młodzieży. Badacze wskazują[1], że z zaburzeniami depresyjnymi zmaga się od 8% do 20% nastolatków i około 2% uczniów w młodszym wieku. Szacują, że do ukończenia 18. roku życia, nawet 20% nastolatków doświadczy przynajmniej jednego epizodu depresyjnego.

W odpowiedzi na ten kryzys zrealizowano projekt Heads Up, w ramach którego powstał raport: „Doświadczenia nauczycieli z Polski, Czech i Słowacji w pracy z uczniem z depresją”. Podstawą pracy były badania jakościowe i ilościowe, które objęły łącznie 2626 nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych z Polski, Słowacji i Czech. Raport ukazuje, jak nauczyciele mierzą się problemami zdrowia psychicznego uczniów, skąd czerpią wiedzę i jak oceniają swoje kompetencje w tym zakresie.

Wyniki realizowanych przez nas badań wskazują, że nauczyciele w swojej codziennej pracy spotykają się z uczniami, którzy doświadczają trudności z zakresie zdrowia psychicznego, w tym depresji. Jest to niewątpliwie czynnik obciążający ich pracę. Należy tu podkreślić, że sytuacja zawodowa nauczycieli w Polsce jest trudna i wiąże się m. in. z wysokim odsetkiem wypalenia zawodowego w tej grupie, niedofinansowaniem, odchodzeniem nauczycieli z pracy, brakiem społecznego uznania ważności zawodu i narastającymi oczekiwaniami skierowanymi do nauczycieli. Konieczne jest zwrócenie uwagi na to, że nauczyciel, aby mógł pomóc uczniowi w procesie zdrowienia sam musi otrzymać odpowiednie wsparcie w postaci wiedzy, współpracy z innymi specjalistami pracującymi z uczniem oraz jego rodzicami i przede wszystkim zrozumienia, że jego rola w tym procesie jest ograniczona - zauważa dr Agnieszka Małkowska-Szkutnik z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, na którym prowadzone były badania.

Doświadczenia nauczycieli w pracy z uczniami w kryzysie zdrowia psychicznego

Jak wynika z badań, w ciągu ostatnich 5 lat ponad połowa polskich nauczycieli (56%) zadeklarowała, że pracowała z uczniem z depresją. Nieco rzadziej takie doświadczenia występowały wśród nauczycieli słowackich i czeskich. Prawie co drugi nauczyciel z Czech (45%) i około dwóch na pięciu nauczycieli ze Słowacji (41%) odpowiedziało, że w ciągu ostatnich pięciu lat pracowało z uczniem zmagającym się z depresją. W Polsce prawie jedna trzecia (29%) nauczycieli stwierdziła, że miała takie doświadczenia we wskazanym okresie, podczas gdy w Czechach odsetek wynosił 20%, a na Słowacji 19% nauczycieli.

Mocną stroną naszego projektu jest skoncentrowanie prowadzonych działań wokół szkoły, która jest bardzo ważnym środowiskiem dorastania młodych osób. To tu młodzież spędza większą część swojego dnia, gdzie kształci się i rozwija pod okiem nauczycieli. Nauczyciele to te osoby, które mają możliwość dostrzec zmiany w zachowaniu dzieci i młodzieży i na nie reagować. Oczywiście nauczyciel nie może zastępować profesjonalistów z zakresu psychologii czy psychiatrii, ale jest on jedną z pierwszych osób, które są w stanie wychwycić pierwsze symptomy kryzysu zdrowia psychicznego swoich uczniów. Kluczowe jest wsparcie kadry pedagogicznej i wyposażenie jej w kompetencje i narzędzia, które będą pomocne. Dlatego projekt Heads Up ma przede wszystkim wymiar praktyczny. W ramach opracowanych rezultatów powstaje poradnik dla nauczycieli o tym jak pracować z uczniem w kryzysie zdrowia psychicznego. Ponadto duża część działań skierowana jest do samych uczniów i obejmuje praktyczne porady jak młodzi ludzie sami mogą wspierać i chronić swoje dobre samopoczucie - dodaje dr n. o zdrowiu Dorota Kleszczewska, Prezes Zarządu Fundacji Instytutu Matki i Dziecka.

Ocena przygotowania nauczycieli

Nauczyciele oceniali także swój poziom przygotowania do pracy z uczniem z depresją. Ponad połowa nauczycieli z Czech (62%) i Polski (58%) wskazała, że mają wystarczają wiedzę na ten temat, podczas gdy na Słowacji odpowiedzi twierdzące stanowiły nieco ponad jedną trzecią (36%) wskazań. Co warte uwagi, nauczyciele korzystają z różnorodnych źródeł wiedzy na temat radzenia sobie z depresją i kryzysem zdrowia psychicznego uczniów. Najczęściej wskazywanym źródłem wiedzy był Internet – 77% wskazań w Polsce, 63% w Czechach i 61% na Słowacji. Pedagodzy korzystali także z książek i przewodników, na które wskazało 52% nauczycieli polskich i 45% nauczycieli słowackich oraz 36% nauczycieli czeskich. Warto zauważyć, że ze szkoleń w ramach systemu edukacji korzystało 57% nauczycieli polskich, 23% nauczycieli słowackich.

Gdzie nauczyciele szukają wsparcia?

Jak wynika z raportu nauczyciele pracujący z uczniami, u których zdiagnozowano depresję lub są zagrożeni samobójstwem, najczęściej szukali wsparcia u szkolnych psychologów (Polska – 53%, Czechy – 33%, Słowacja – 29%) i pedagogów (Polska – 62%, Czechy – 35%, Słowacja – 27%). Polscy nauczyciele mieli w tym zakresie duże zaufanie do innych nauczycieli (43%) i dyrekcji szkoły (35%).

Trudności w pracy z uczniem w kryzysie psychicznym

Nauczyciele biorący udział w badaniach, których wyniki zaprezentowano w raporcie opowiadali też o trudnościach w pracy z uczniami w kryzysie psychicznym. Wskazywali na obciążenie psychiczne a także bezradność i poczucie braku kompetencji w mierzeniu się z problemami młodzieży szkolnej. Podkreślali, że brakuje odpowiednich wytycznych i scenariuszy radzenia sobie w takich sytuacji, jak też wsparcia ze strony specjalistów. Nauczyciele wskazywali również, że nadmiar obowiązków administracyjnych czy nadmiar uczniów w klasach uniemożliwia im pełne wsparcie uczniów dotkniętych kryzysem zdrowia psychicznego, czy identyfikacji symptomów niepokojących zachować w tym obszarze. Zauważali także trudności we współpracy z rodzicami oraz obciążanie wrażliwymi danymi osobowymi.

O projekcie

Heads Up - Zdrowie psychiczne młodzieży w szkole, to międzynarodowy projekt badawczy finansowany ze środków programu Erasmus +. Projekt realizowany jest w terminie od 1 września 2022 roku do 31 sierpnia 2024 roku, przy współpracy czterech instytucji: Fundacji Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie (koordynator projektu), Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego (Polska), Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu (Czechy) oraz Uniwersytetu Pavla Jozefa Šafárika w Koszycach (Słowacja). Projekt skierowany jest do nauczycieli klas od czwartej do ósmej szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, a także młodzieży szkolnej. W jego ramach powstał raport z badań, poradnik dla nauczycieli, komiks dla młodzieży, a także kampania społeczna mająca na celu normalizację debaty na temat kryzysu zdrowia psychicznego Więcej: na www.heads-up-project.com

[1] Zob. Ambroziak K., Kołakowski A., Siwek K. (2018a). Depresja nastolatków. Jak ją rozpoznać, zrozumieć i pokonać. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

 

(Źródło: Fundacja Instytutu Matki i Dziecka)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie