Dziewczynki a nauki ścisłe

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania edukacyjneBadania Amerykańskiej Akademii Nauk, prowadzone w latach 2000-2008 nie dają podstaw do obrony twierdzenia, że dziewczynki są gorsze w naukach ścisłych od chłopców. Jak się okazuje, takie przekonanie jest stereotypem, w wielu krajach silnie zakorzenionym w świadomości społecznej, nie znajdującym potwierdzenia w wynikach edukacyjnych.
 
Amerykańska Akademia Nauk opublikowała niedawno na stronie Implicit.harvard.edu wyniki testów przeprowadzonych w latach 2000-2008 w 34 krajach świata. Testy przeprowadzane były także w Polsce i zajmowały jedynie dziesięć minut. Głównym zadaniem było szybkie kojarzenie ze sobą słów oznaczających płeć (np. on, ona, syn, matka) oraz różnych dziedzin nauk społecznych i matematyczno-przyrodniczych (fizyka, sztuka, inżynieria, historia).
 
Zastosowana metoda pozwoliła sprawdzić, co faktycznie dorośli respondenci uważają na temat kształcenia swoich dzieci i w jaki sposób starają się wpływać na dokonywane przez nich wybory edukacyjne. Wyniki pokazały, że aż 70 proc. Testowanych, niezależnie od ich płci, kojarzy matematykę oraz przedmioty ścisłe z karierą właściwą dla mężczyzn, a przedmioty humanistyczne - z karierą właściwą dla kobiet. Tak więc skoro myślimy o budowniczym mostów, czy pilocie – to musi być to mężczyzna, jeśli o nauczycielu czy socjologu - to zawód właściwy dla kobiety.
 
Jak wynikło z badań AAN, Chiny i Polska to kraje, w których stereotyp postrzegania kobiet i ich predyspozycji do określonej ścieżki edukacyjnej jest najsilniejszy. Rzutuje to faktycznie na wyniki osiągane przez dziewczęta w obszarze nauk ścisłych. W państwach, gdzie stereotyp ten jest słabszy, takich jak na przykład państwa skandynawskie, nie ma dużej różnicy między wynikami osiąganymi przez dziewczynki i chłopców.
 
Projekt Implicit jest rezultatem współpracy naukowej kilku uniwersytetów: Harvarda, Wirginia i Washington. Większość badań zrealizowanych w ramach projektu skupiło się na badaniu ukrytych przekonań, które tkwią głęboko w każdym człowieku i mają wpływ na podejmowane przezeń decyzje. Opracowane w projekcie narzędzie pozwala na zbadanie tej sfery przekonań i uzyskanie danych, które dają możliwość zbadania siły stereotypów w zachowaniach społecznych.
 
(źródło: Gazeta Wyborcza, opr. własne)
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie