Badania zrealizowane w Stanach Zjednoczonych przez Departament Edukacji ukazują, że uczenie się jest najskuteczniejsze, gdy połączone są elementy nauki online z tradycyjnymi formami wykładowymi. Uczniowie, którzy część swoich zajęć szkolnych odbyli w sieci, osiągnęli lepsze wyniki od swoich rówieśników, którzy uczyli się tylko w szkolnych ławkach.
Badania realizowane były w amerykańskich college’ach, zaś ich celem było „dostarczenie decydentom, kadrze szkolnej i edukatorom wskazówek, w jaki sposób wdrażać edukację online w systemie K-12 (klasy 1-12). Chociaż autorzy badań przestrzegają przed rozciąganiem wniosków z nich płynących na cały system szkolny, wskazują, że niektóre dane mogą przyczynić się do poprawy efektywności nauczania we wszystkich szkołach.
„Zazwyczaj poprzednie badania dotyczące kursów na odległość i online kończyły się stwierdzeniem, że tego typu edukacja jest równie skuteczna jak edukacja w klasie szkolnej.“ – mówi Marshall Smith, doradca Ministra Edukacji Arne Duncana. „Ostatnie badania analizowane w tej meta-analizie dowiodły, że edukacja online na poziomie [policealnym], jest nie tylko równie dobra, ale nawet bardziej skuteczna niż konwencjonalne nauczanie twarzą w twarz.“
Systematyczna analiza wyników badań opublikowanych od 1996 do 2008 roku dostarczyła ponad 1000 przypadków studiów empirycznych nad edukacją online. Analitycy wzięli pod uwagę warunki realizacji działalności edukacyjnej oraz osiągane wyniki studentów, a następnie wybrali 51 różnych przypadków z 46 różnych badań, aby na ich podstawie sformułować wnioski.
Analiza potwierdziła hipotezę, że uczniowie, którzy całość swych zajęć lub ich część odbyli online, osiągali średnio lepsze wyniki niż w przypadku tradycyjnych metod. Jeszcze większą skuteczność nauczania osiągano w formach blended, czyli łączących tradycyjne metody z nauką w sieci.
Kiedy porównywano różne praktyki edukacyjne, okazało się, że takie elementy jak filmy wideo czy testy online nie miały jeszcze wpływu na ilość wiedzy zdobywanej podczas nauki szkolnej. Ale gdy oddawano uczniom pełną kontrolę nad ich interakcją z mediami i oczekiwano od nich określonego wkładu pracy, wyniki były dużo lepsze. Atrakcyjność wirtualnego kształcenia dla uczniów i większa ilość czasu spędzana na zajęciach online niż na tradycyjnych lekcjach – były zdaniem naukowców czynnikami, które odpowiadają za lepsze wyniki studentów.
Z wynikami analizy zgadza się Susan Patrick, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Edukacji Online K-12. Przewaga edukacji wirtualnej „wynika z kombinacji bogatej komunikacji pomiędzy uczniem-rówieśnikami-nauczycielem, z rozmaitych interakcji synchronicznych i asynchronicznych, lepszego wykorzystania czasu nauki w szkole, maksymalizacji czasu nauki poza szkołą oraz personalizacji [procesu nauczania], w stopniu, który nie był możliwy nigdy przedtem.“
Dla Patrick najważniejszymi czynnikami, które decydują o sukcesie w nauce online są: „zwiększone interakcje pomiędzy uczniami i nauczycielem; głębsza analiza treści; nauczanie dopasowane do potrzeb uczniów; lepsze wykorzystanie danych w procesie nauczania; zapewnienie dodatkowego wsparcia online nauczycieli dla uczniów, dzięki czemu możliwe jest tak naprawdę spersonalizowanie nauczania.“
(Źródło: eSchoolNews)