Mieszanie metod przyspiesza edukację

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyBadania zrealizowane w Stanach Zjednoczonych przez Departament Edukacji ukazują, że uczenie się jest najskuteczniejsze, gdy połączone są elementy nauki online z tradycyjnymi formami wykładowymi. Uczniowie, którzy część swoich zajęć szkolnych odbyli w sieci, osiągnęli lepsze wyniki od swoich rówieśników, którzy uczyli się tylko w szkolnych ławkach.
 
Badania realizowane były w amerykańskich college’ach, zaś ich celem było „dostarczenie decydentom, kadrze szkolnej i edukatorom wskazówek, w jaki sposób wdrażać edukację online w systemie K-12 (klasy 1-12). Chociaż autorzy badań przestrzegają przed rozciąganiem wniosków z nich płynących na cały system szkolny, wskazują, że niektóre dane mogą przyczynić się do poprawy efektywności nauczania we wszystkich szkołach.
 
„Zazwyczaj poprzednie badania dotyczące kursów na odległość i online kończyły się stwierdzeniem, że tego typu edukacja jest równie skuteczna jak edukacja w klasie szkolnej.“ – mówi Marshall Smith, doradca Ministra Edukacji Arne Duncana. „Ostatnie badania analizowane w tej meta-analizie dowiodły, że edukacja online na poziomie [policealnym], jest nie tylko równie dobra, ale nawet bardziej skuteczna niż konwencjonalne nauczanie twarzą w twarz.“
 
Systematyczna analiza wyników badań opublikowanych od 1996 do 2008 roku dostarczyła ponad 1000 przypadków studiów empirycznych nad edukacją online. Analitycy wzięli pod uwagę warunki realizacji działalności edukacyjnej oraz osiągane wyniki studentów, a następnie wybrali 51 różnych przypadków z 46 różnych badań, aby na ich podstawie sformułować wnioski.
 
Analiza potwierdziła hipotezę, że uczniowie, którzy całość swych zajęć lub ich część odbyli online, osiągali średnio lepsze wyniki niż w przypadku tradycyjnych metod. Jeszcze większą skuteczność nauczania osiągano w formach blended, czyli łączących tradycyjne metody z nauką w sieci.
 
Kiedy porównywano różne praktyki edukacyjne, okazało się, że takie elementy jak filmy wideo czy testy online nie miały jeszcze wpływu na ilość wiedzy zdobywanej podczas nauki szkolnej. Ale gdy oddawano uczniom pełną kontrolę nad ich interakcją z mediami i oczekiwano od nich określonego wkładu pracy, wyniki były dużo lepsze. Atrakcyjność wirtualnego kształcenia dla uczniów i większa ilość czasu spędzana na zajęciach online niż na tradycyjnych lekcjach – były zdaniem naukowców czynnikami, które odpowiadają za lepsze wyniki studentów.
 
Z wynikami analizy zgadza się Susan Patrick, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Edukacji Online K-12. Przewaga edukacji wirtualnej „wynika z kombinacji bogatej komunikacji pomiędzy uczniem-rówieśnikami-nauczycielem, z rozmaitych interakcji synchronicznych i asynchronicznych, lepszego wykorzystania czasu nauki w szkole, maksymalizacji czasu nauki poza szkołą oraz personalizacji [procesu nauczania], w stopniu, który nie był możliwy nigdy przedtem.“
 
Dla Patrick najważniejszymi czynnikami, które decydują o sukcesie w nauce online są: „zwiększone interakcje pomiędzy uczniami i nauczycielem; głębsza analiza treści; nauczanie dopasowane do potrzeb uczniów; lepsze wykorzystanie danych w procesie nauczania; zapewnienie dodatkowego wsparcia online nauczycieli dla uczniów, dzięki czemu możliwe jest tak naprawdę spersonalizowanie nauczania.“
 
(Źródło: eSchoolNews)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie