Mieszanie metod przyspiesza edukację

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyBadania zrealizowane w Stanach Zjednoczonych przez Departament Edukacji ukazują, że uczenie się jest najskuteczniejsze, gdy połączone są elementy nauki online z tradycyjnymi formami wykładowymi. Uczniowie, którzy część swoich zajęć szkolnych odbyli w sieci, osiągnęli lepsze wyniki od swoich rówieśników, którzy uczyli się tylko w szkolnych ławkach.
 
Badania realizowane były w amerykańskich college’ach, zaś ich celem było „dostarczenie decydentom, kadrze szkolnej i edukatorom wskazówek, w jaki sposób wdrażać edukację online w systemie K-12 (klasy 1-12). Chociaż autorzy badań przestrzegają przed rozciąganiem wniosków z nich płynących na cały system szkolny, wskazują, że niektóre dane mogą przyczynić się do poprawy efektywności nauczania we wszystkich szkołach.
 
„Zazwyczaj poprzednie badania dotyczące kursów na odległość i online kończyły się stwierdzeniem, że tego typu edukacja jest równie skuteczna jak edukacja w klasie szkolnej.“ – mówi Marshall Smith, doradca Ministra Edukacji Arne Duncana. „Ostatnie badania analizowane w tej meta-analizie dowiodły, że edukacja online na poziomie [policealnym], jest nie tylko równie dobra, ale nawet bardziej skuteczna niż konwencjonalne nauczanie twarzą w twarz.“
 
Systematyczna analiza wyników badań opublikowanych od 1996 do 2008 roku dostarczyła ponad 1000 przypadków studiów empirycznych nad edukacją online. Analitycy wzięli pod uwagę warunki realizacji działalności edukacyjnej oraz osiągane wyniki studentów, a następnie wybrali 51 różnych przypadków z 46 różnych badań, aby na ich podstawie sformułować wnioski.
 
Analiza potwierdziła hipotezę, że uczniowie, którzy całość swych zajęć lub ich część odbyli online, osiągali średnio lepsze wyniki niż w przypadku tradycyjnych metod. Jeszcze większą skuteczność nauczania osiągano w formach blended, czyli łączących tradycyjne metody z nauką w sieci.
 
Kiedy porównywano różne praktyki edukacyjne, okazało się, że takie elementy jak filmy wideo czy testy online nie miały jeszcze wpływu na ilość wiedzy zdobywanej podczas nauki szkolnej. Ale gdy oddawano uczniom pełną kontrolę nad ich interakcją z mediami i oczekiwano od nich określonego wkładu pracy, wyniki były dużo lepsze. Atrakcyjność wirtualnego kształcenia dla uczniów i większa ilość czasu spędzana na zajęciach online niż na tradycyjnych lekcjach – były zdaniem naukowców czynnikami, które odpowiadają za lepsze wyniki studentów.
 
Z wynikami analizy zgadza się Susan Patrick, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Edukacji Online K-12. Przewaga edukacji wirtualnej „wynika z kombinacji bogatej komunikacji pomiędzy uczniem-rówieśnikami-nauczycielem, z rozmaitych interakcji synchronicznych i asynchronicznych, lepszego wykorzystania czasu nauki w szkole, maksymalizacji czasu nauki poza szkołą oraz personalizacji [procesu nauczania], w stopniu, który nie był możliwy nigdy przedtem.“
 
Dla Patrick najważniejszymi czynnikami, które decydują o sukcesie w nauce online są: „zwiększone interakcje pomiędzy uczniami i nauczycielem; głębsza analiza treści; nauczanie dopasowane do potrzeb uczniów; lepsze wykorzystanie danych w procesie nauczania; zapewnienie dodatkowego wsparcia online nauczycieli dla uczniów, dzięki czemu możliwe jest tak naprawdę spersonalizowanie nauczania.“
 
(Źródło: eSchoolNews)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie