Refleksje na temat oceniania

(C) Edunews.pl - INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ocenianie towarzyszy nam w zasadzie przez całe życie. Codziennie oceniamy siebie samych, siebie nawzajem i inne osoby. Ocena nabiera szczególnego znaczenia w klasie I szkoły podstawowej, kiedy dziecko chce się uczyć i lubi to, znajduje wielką radość w nauce. Jak oceniać uczniów, aby oceny wspierały ich rozwój w trakcie edukacji szkolnej i poza szkołą? Spróbujmy spojrzeć szerzej na problem stopni szkolnych i oceniania.

Każdy z nas lubi wiedzieć, co robi dobrze, a nad czym musi popracować. A zatem byłoby dobrze, aby uczniowie w szkole też dostawali  odpowiednie informacje zwrotne, aby wiedzieli, czy pracują dobrze, czy źle i co zrobili źle, gdzie należy się poprawić. Ale także powinni wiedzieć, co już zrobili i robią dobrze. Takie informacje pomagają dziecku rozwijać się. Czy stopnie dają taką informację? Niestety nie. Wszystkiego musimy się domyślać. Pojawia się jeszcze jeden problem – używając stopni oceniamy głównie bazując na deficytach. Nie możemy skupiać się wyłącznie na błędach – to ślepa uliczka w ocenianiu, gdyż może prowadzić do spadku motywacji do nauki. Może też należy częściej wprowadzać samoocenę? To świetnie wychodzi już w klasach najmłodszych – pojawia się refleksja ucznia na temat swojego własnego uczenia się. Ma to pozytywny wpływ na motywację do dalszej nauki.

Ocenianie w szkole podstawowej było jednym z najważniejszych tematów konferencji Inspiracje Wczesnoszkolne 2015. Zaczęliśmy od wystąpienia Jolanty Okuniewskiej, nauczycielki Szkoły Podstawowej nr 13 w Olsztynie i członkini społeczności Superbelfrów, które było próbą spojrzenia na różne praktyki w zakresie szkolnego oceniania, z którymi można się spotkać w szkołach. Stoimy w obliczu zmian w ocenianiu (ostatnia zmiana w ustawie o systemie oświaty), ale pytanie, czy skorzystamy z okazji, aby coś poprawić w ocenianiu. Wydaje się, że to dobry moment i nauczyciele powinni przewartościować swoje myślenie na temat oceniania, przypomnieć sobie własne doświadczenia i starać się dawać uczniom bardziej precyzyjne, pełniejsze informacje zwrotne.

Zapraszamy do wysłuchania refleksji o ocenianiu:

Link do prezentacji wspierającej wystąpienie.

***

Organizatorami Inspiracji Wczesnoszkolnych 2015 są: portal o nowoczesnej edukacji Edunews.plFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz firma Think Global. Partnerem merytorycznym konferencji jest grupa Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji jest projekt Mistrzowie Kodowania firmy Samsung Electronics Polska. Partnerami instytucjonalnymi są Fundacja Rozwoju Systemu EdukacjiOśrodek Rozwoju EdukacjiWarszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerami biznesowymi są firma Learnetic SA oraz strefa nowoczesnej edukacji Edustore.eu.

Partnerzy medialni: TOK FM oraz Głos Nauczycielski.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Obejrzyj inne wystąpienia z INSPIRACJI WCZESNOSZKOLNYCH:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie