Uczeń w szkole średniej – rzeczywistość a oczekiwania

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

We wrześniu 2019 roku do szkół średnich wkracza reforma oświatowa. Od tego momentu będą obowiązywać 4-letnie licea i 5-letnie szkoły branżowe. Do szkół średnich wkroczy podwójny rocznik absolwentów 3-letniego gimnazjum i nowych 8-letnich szkół podstawowych. Nowy system nauczania, nowe podstawy programowe, wysokie wymagania przedmiotowe, nowa matura to nie powrót do starego systemu, a zderzenie się z nową rzeczywistością szkolną. Jak się w niej odnaleźć? Opowiadają eksperci konferencji "Zrozumieć więcej. Nauczyć łatwiej" organizowanej przez wydawnictwo Nowa Era.

Jakie zmiany niesie reforma oświaty? – Przynosi nową podstawę programową i nowe ramowe plany nauczania, a wraz z nimi profilowanie czyli nauczanie w zakresie rozszerzonym od 1 klasy szkoły średniej, wysoki poziom wymagań w obszarze wiedzy i umiejętności – mówił Radosław Adamczyk z wydawnictwa Nowa Era, otwierając konferencję. – Wprowadza również sytuację, w której przez 3 lata absolwenci gimnazjum i szkoły podstawowej będą się równolegle uczyli w innych systemach – dodał.

Jaki jest "nowy" uczeń i jak wygląda świat jego wartości?

W 2019 roku w pierwszej klasie liceum spotkają się absolwenci 8 klasy szkoły podstawowej i 3 klasy gimnazjum (mający za sobą 6 lat edukacji w szkole podstawowej i 3 lata w gimnazjum). Dodatkowo pamiętajmy, że absolwenci 8 klasy szkoły podstawowej to rocznik, który został objęty reformą sześciolatków i część uczniów poszła do szkoły rok wcześniej. Uczeń młodszy o rok lub dwa z dużym prawdopodobieństwem będzie znajdował się we wcześniejszej, mniej stabilnej fazie dojrzewania. Jego mózg poświęca wówczas większość energii na to kluczowe zadanie i jak wynika z badań często w tym okresie rozum i intelekt rozwijają się wolniej niż we wcześniejszych fazach. Biorąc pod uwagę fakt, że rok czy dwa lata różnicy w tym wieku to również niższy stopień rozwoju intelektualnego w obszarze myślenia, pamięci, uwagi, spostrzegania i wyobraźni, uczniowie w tym wieku mogą mieć problem z umiejętnościami niezbędnymi w szkole średniej i co za tym idzie przyswajaniem dużej ilości zaawansowanego merytorycznie materiału.

W tym wieku istotne jest zaspokajanie potrzeb psychospołecznych. Ważne dla nastolatków są emocje i relacje z innymi ludźmi oraz pytania o sens życia. Dla młodej osoby szkoła to w głównej mierze arena spotkań rówieśników i miejsce, które pomoże im zrealizować cele życiowe np. zdać maturę, dostać się na studia etc. – Żyją w poczuciu, że mają relatywnie mało czasu, dlatego to czym się zajmują, musi być ważne, do czegoś przydatne, bo inaczej nie warto tego robić – mówił Michał Kociankowski, badacz motywacji i zachowań. Wszystko to, co nie buduje sensu życia młodych ludzi i nie jest przydatne, zostaje odrzucane jako nieistotne. – Bardzo poważnie podchodzą do życia, mają konkretne cele i aspiracje, nawet jeśli nie są w stanie odpowiedzieć na pytanie kim chcą być to potrafią dokładnie opisać w jakim miejscu swojego życia za kilka lat chcieliby się znaleźć. Niekoniecznie wiedzą jak, ale starają się uczyć od innych i pobierać kompetencje od ludzi, którzy już je mają – dodał Kociankowski. Co istotne, zdobyta wiedza służy im do wywierania pozytywnego wrażenia na innych członkach społeczności i do budowania wysokiego statusu wśród rówieśników.

Jak się uczy współczesny uczeń?

To czego oczekuje współczesny uczeń od szkoły to użyteczności, pokazania jak wykorzystać w życiu umiejętności nabyte w szkole. Jeżeli wiedza łączy im się z wiedzą z realnego życia to uczy im się znacznie łatwiej. Chcą wiedzieć jak mogą skorzystać z wiedzy, jaki mogą mieć z niej pożytek i zastosowanie. Niezwykle ważna jest dla nich forma przekazu, zależy im na prostej i klarownej prezentacji treści, aby mogli łatwo porównać i przeglądać informacje. Współczesne pokolenie uczniów to pokolenie seriali i podobnie jest z edukacją. Trzeba przypomnieć im to co było wcześniej, połączyć ze zdobytą już wiedzą i światem, który ich otacza lub przypomnieć to czego nie pamiętają. Jeśli przyjrzymy się procesowi uczenia się, mózg przyswaja nowe informacje i przetwarza je na tle już zdobytej wiedzy. – Pamięć to nie tylko zapamiętywanie i potem przechowywanie informacji w tej pamięci. Skuteczne nauczenie to również wydobywanie z tej pamięci. Dopiero jak osiądzie w pamięci długotrwałej możemy mówić o pełnym sukcesie. Pamięć krótkotrwała ma ograniczoną pojemność, dlatego warto dzielić nowy materiał na cząstki, kategorie i podawać go stopniowo – mówił dr hab. Przemysław Bąbel z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Nadrzędnym procesem, który umożliwia skuteczne uczenie się jest rozumienie. Jeżeli mózg niewłaściwie przetworzy informacje i ułoży je w miejscu, z którego trudno będzie je wydobyć to te informacje nie posłużą do zbudowania nowej wiedzy. Nastolatkowie intuicyjnie czują, że chcą rozumieć zagadnienia, a nie tylko uczyć się na pamięć.

Niezwykle pomocny w przyswajaniu wiedzy jest dla nich obraz w postaci infografik, schematów, tabeli, ilustracji. Wszystkie te formaty wykorzystują dwa kody - wzrokowy i werbalny i dzięki temu uczniowie zapamiętują nie tylko sam obraz, ale również jego znaczenie.

- Wiedza o tym, jak uczy się współczesny uczeń, jak powinny wyglądać rozwiązania edukacyjne, żeby mu pomóc w opanowaniu trudnego i rozbudowanego materiału szkoły średniej jest niezwykle istotna. To klucz do skutecznego zmierzenia się z wyzwaniem nowej szkoły średniej – puentował Radosław Adamczyk z Nowej Ery.

Jaka jest dzisiaj rola nauczyciela?

Uczniowie szkoły średniej mogą włożyć dużo wysiłku w naukę przedmiotu, którym się interesują i jednocześnie zadowolić się niską oceną z przedmiotu znajdującego się poza kręgiem ich zainteresowań. Paradoksalnie to dobra informacja, bo świadczy o osiągnięciu przez młodego człowieka umiejętności zarządzania celami i zadaniami. Pytanie zatem jak nauczyciel może zainteresować ucznia poznawczo i wspomóc jego proces uczenia się, nawet przedmiotu, którego uczy się na poziomie podstawowym? Jak się okazuje najważniejszy w tym procesie jest sam nauczyciel, jego pasja do wiedzy i ciekawość świata, to kim jest i jakie ma wartości. To wszystko sprawia, że może inspirować i tworzyć setki udanych życiorysów.

Jakim cudem mamy uczynić człowieka ważnym, jeśli my sami nie czujemy się ważnymi? Jak możemy rozwijać w kimś poczucie własnej wartości i sprawczości jeżeli my sami nie będziemy wierzyć w to odnośnie siebie? W końcu jak możemy budzić ciekawość skoro sami nie mamy ciekawości świata? Czy nauczyciel jest w szkole najważniejszy? Tak, bo nauczyciel musi być najważniejszy, aby uczynić najważniejszym ucznia – mówił Przemysław Staroń, psycholog, trener, Nauczyciel Roku 2018.

Zdaniem psycholog Anny Resler idziemy w kierunku bardzo dobrze wykształconej młodzieży, natomiast problemem staje się rozwój emocjonalny i społeczny ucznia i na te umiejętności jej zdaniem nauczyciel powinien zwrócić szczególną uwagę. – Boję się, że mamy owszem młodzież wykształconą poznawczo, uczęszczającą na masę zajęć dodatkowych, ale strasznie się boję się o to, jaka będzie współpraca między ludźmi, jaka będzie wrażliwość na drugiego człowieka, jaka będzie umiejętność radzenia sobie ze stresem, czy frustracją. I mam wrażenie, że trudno jest budować dom bez fundamentów. Uważam, że bez tego żaden proces poznawczy nie będzie możliwy – podkreślała psycholog.

W opinii Michała Kociankowskiego kluczowe w roli nauczyciela jest umieć uczyć w sposób, który kiedyś do tych młodych ludzi dotrze, szukać tej drogi. – Przedmioty szkolne są ważne. Kiedyś myślenie biologiczne przełoży się na zarządzanie miastem, kiedyś to myślenie geograficzne przełoży się na tworzenie procesów w firmie. Dziś oni nie są w stanie tego sami zobaczyć, przewidzieć, że nauczyciele kształtują w nich umiejętności umysłowe, które wydobędą się z nich kiedyś jako bardzo cenne, ale nie w bezpośredni sposób – skonkludował Kociankowski.
Szkoła średnia to wyjątkowy moment na edukacyjnej drodze każdego ucznia. To moment, w którym podejmuje decyzje, które zaważą na jego przyszłym życiu. Dlatego ważne jest, aby spojrzeć na wyzwania stojące przed nową szkołą średnią kompleksowo – nie tylko przez perspektywę reformy oświatowej, ale także perspektywę zupełnie nowego, innego ucznia, który do niej trafi, jak i perspektywę nauczyciela, który będzie się z tymi wyzwaniami mierzył. Tylko takie kompleksowe spojrzenie pozwoli uczniom zrozumieć więcej z otaczającego ich świata, a nauczycielom łatwiej i skuteczniej przygotować swoich uczniów do życia w świecie, który jeszcze nie istnieje, a w którym przyjdzie im żyć.

Transmisja online z konferencji jest dostępna na kanale YouTube: https://bit.ly/2Qa5p9L.

 

(Źródło: Nowa Era) 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie