Czy polska szkoła uczy "razem"?

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Spis treści

debaty edukacyjneNie! Oczywiście, że nie! Polska szkoła nie uczy "razem", nie uczy "osobno", nie uczy w zasadzie niczego pożytecznego, prócz czytania i pisania w I klasie podstawówki. Jako świeżo upieczona maturzystka wiem, co mówię. Jednak czy sprawiedliwe byłoby obarczanie szkoły całkowitą odpowiedzialnością za to, że młodych ludzi nie nauczono "razem"?
 
 
Polska szkoła za cel postawiła sobie "przygotowanie młodzieży do życia w nowoczesnym społeczeństwie". Tyle że ona sama nie potrafi odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Nie potrafi zrozumieć, z jakimi problemami boryka się dzisiejsza młodzież. Życie w nowoczesnym społeczeństwie nie oznacza, że ludzie mają stać się niczym komputery i roboty, które bezrefleksyjnie przyswajają i w odpowiednim momencie wykorzystują pewne dane. Szkoła nie może przyczyniać się do swoistego zaniku człowieczeństwa. Musi ona zrozumieć, że młodym ludziom coraz trudniej jest odnaleźć w konsumpcyjnym świecie miejsce na wartości i uczucia. Szkoła musi w odpowiedni sposób reagować na takie zjawiska, jak wyścig szczurów czy zanik poczucia wspólnoty. Musi sprawić, aby zdanie, którego uczymy się choćby na wiedzy o społeczeństwie, mówiące o tym, że człowiek jest istotą społeczną, ponieważ jego rozwój jest nierozerwalnie związany ze społeczeństwem, nie było tylko kolejną regułką, którą należy "wykuć". Niech szkoła tłumaczy, że w dzisiejszych czasach warto być "razem" - nie trzeba i wręcz nie należy skupiać się wyłącznie na sobie i swoich potrzebach. Niech stawia na indywidualizm, lecz nie egoizm i pokaże, jak naszą wyjątkowość i niepowtarzalność spożytkować na rzecz wspólnego dobra. Wreszcie, niech rozmawia z uczniami, uczy ich wyciągania własnych wniosków. Szkoła nie powinna liczyć na to, że tego wszystkiego nauczy nas Jurek Owsiak, bo - jeśli polski system szkolnictwa nadal będzie się rozwijać w takim kierunku, jak obecnie - przyszłe pokolenia mogą nie doczekać się swojego Owsiaka.

(Notka o autorze: Marta Megger jest studentką Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza)

Obszerne fragmenty wypowiedzi autorki pochodzą z publikacji „Jakie Razem Polaków w XXI wieku? Wspólnota tożsamości, zasad czy działań?“ pod red. nauk. Jana Szomburga; Polskie Forum Obywatelskie, Gdańsk, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, 2009.
 
 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie