Nowoczesna edukacja w szkole to nie tylko umiejętność korzystania z komputera. Młodzież coraz częściej wykorzystuje w nauce urządzenia mobilne. Zwłaszcza do tworzenia filmów do internetu. Nie, niekoniecznie chodzi tu o filmowanie „wygłupów” na lekcjach i po lekcjach. Podejmują chętnie trudniejsze tematy, np. dotyczące tematyki społecznej i ekonomiczno-finansowej.
W dwóch edycjach (2008-2009) ogólnopolskiej akcji społecznej Tydzień dla Oszczędzania, przygotowywanej przez Fundację Kronenberga we współpracy z Fundacją Think!, na konkursy filmowe poświęcone oszczędzaniu i inwestowaniu nadesłano ponad 600 krótkich filmów z całego kraju. Znalazły się wśród nich także poważne produkcje, mające określoną fabułę i zwroty akcji. Uczniom pomagali nauczyciele. Mieli zadanie nie było przygotować za ucznia materiał, ale podpowiedzieć, doradzić, zrecenzować materiał filmowy, aby był jeszcze lepszy. Również w tegorocznej edycji projektu uczniowie mogą zgłaszać filmy na konkurs (warto zajrzeć na stronę www.tdo.edu.pl, gdyż w ramach tegorocznej edycji Tygodnia dla Oszczędzania, do wygrania są naprawdę pokaźne nagrody!).
Przygotowane przez młodzież szkolną filmy – włożone potem na strony internetowe w popularnych serwisach społecznościowych – pełnią też funkcje edukacyjne. Niosą określone przesłanie, jak w przypadku Tygodnia dla Oszczędzania – „Nie wydawaj więcej niż dostajesz”, „Pożyczki i kredyty trzeba spłacać”, „Pieniądze nie mogą leżeć w skarpecie – muszą pracować”, itp. Jak się okazuje, młodzież lubi w ten sposób pogłębiać wiedzę na temat praktycznych umiejętności, dzięki którym będą mogli poradzić sobie w różnych sytuacjach życiowych. O ile nauczyciele i rodzice są przyzwyczajeni do podręczników i dużych bloków tekstu, o tyle młodzi ludzie dorastający w cyfrowym świecie, preferują treści audio-wizualne i hipertekst właściwy dla Internetu.
Kilka lat temu w Irlandii realizowano krajowy program pt. Filmy w szkole. Uczniowie szkół podstawowych przygotowywali własne ekranizacje fragmentów lektur szkolnych. Wizualizacja edukacji to obecnie jeden z najważniejszych trendów. Przechodzimy od uczenia się z tekstu do uczenia się z obrazów. Młodzież, od małego otoczona przez media i wychowana w środowisku multimedialnym nie rozumie dziś tekstów, za to świetnie rozumie obrazy i z nich wydobywa wiedzę.
O tym, że można połączyć filmy z tematyką lekcji świadczy realizowany właśnie w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych projekt Fundacji Think! Filmowa mapa przemian. Zaplanowano tu lekcje w szkołach poświęcone Funduszom Europejskim. Ale uczniowie na lekcji dowiedzą się podstawowych informacji o działaniu programów operacyjnych. Ich głównym zadaniem jest „wyruszyć w teren”, sfilmować przemiany dokonujące się w Polsce, w regionie, w lokalnej społeczności. Filmy mają pokazywać i uświadamiać, że czas skończyć z czarnowidztwem i narzekaniem – kraj dzięki środkom europejskim rozwija się i goni bardziej rozwinięte kraje UE. W ten sposób powstanie – z cząstek nakręconych przez uczniów - filmowa mapa przemian. Filmy zostaną osadzone w YouTube oraz na stronie projektu www.mapaprzemian.pl i staną się atrakcyjnym narzędziem dydaktycznym do prowadzenia lekcji z WOS, przedsiębiorczości czy geografii. Nic więc dziwnego, że do projektu przystąpiło już ponad 260 szkół z całego kraju. Uwaga! Swoje filmy uczniowie mogą nadsyłać do 5 listopada br.
Filmy i prezentacje multimedialne to istotny element edukacji w Szkole 2.0. Nie chodzi tu tylko o tworzenie takich małych form audiowizualnych, ale również o sam proces tworzenia. Filmy i prezentacje rzadko kiedy realizowane są przez pojedyncze osoby – raczej uczestniczy w tym zespół uczniów. Ścierają się oni poglądami, wymieniają uwagami, negocjują między sobą końcowy kształt dzieła, czyli uczą się współpracować w zespole. I to jest niezwykle istotne w szkole, do której zmierzamy. Szkoła 2.0 to społeczność osób uczących się. Także nauczycieli, którzy mogą (i muszą!) wiele nauczyć się od uczniów, aby skuteczniej i przyjemniej uczyć się z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)