Umiejętności, czyli opis lodówki nie zamrozi kostek lodu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

jakość edukacjiBrak umiejętności czyni człowieka wyjątkowo bezradnym w życiu. Umiejętności to jest to, co najbardziej przejawia się i daje owoce na co dzień w życiu zawodowym, osobistym, publicznym. Sama wiedza to stanowczo zbyt mało, wiedza nie  uruchomiona w umiejętnościach – nie zdaje się na nic. Zresztą wiedza nigdy nie ma charakteru ostatecznego.

 

Człowiek musi się umieć stale uczyć, szukać, zbierać, analizować i syntetyzować informacje, przekładać owe informacje na komunikację, a najlepiej umieć sprawnie się porozumiewać, negocjować i współdziałać z innymi, gdyż we współczesnym świecie nie ma już prawie dyscypliny do działania samotniczego. Człowiek powinien dobrze rozpoznawać swój potencjał rozwojowy: własne potrzeby, obszary preferencji, zainteresowań, zdolności i talentów, aby lepiej rozumieć siebie, mieć poczucie samorealizacji, satysfakcji i zadowolenia z życia. Wreszcie – do tego wszystkiego niejako metaumiejętnością jest kreatywność, zdolność do zmieniania stanów świata na lepsze. 

 

Wszyscy mają równe szanse w wymyślaniu dobrych pomysłów

Zacznijmy od tego, że kreatywność nie powinna być rozumiana jako jakaś magiczna czynność umysłowa, którą wykonujemy w specjalnym okolicznościach.  Kreatywność to raczej – stan ducha lub styl życia. Permanentny stan spostrzegania i przekształcania otaczającej rzeczywistości, w sposób aktywny. Kreacja znaczy tworzenie. Jeśli ktoś nie chce być aktywny w swoim życiu, może wybrać bierność i myślenie pasywne, odtwórcze, ale wtedy niech pamięta iż to jest jego wybór, jego problem i jego życie!

 

Pomysły kreatywne to po prostu pomysły najlepsze, podwyższające jakość określonego stanu rzeczy, który chcemy zmienić na lepsze.

 

W literaturze wyróżnia się 4 typy kreatywnych ludzi:

1) poszerzacze granic - ci zawsze chcą poszerzyć granice przedmiotów. To oni wymyślają ołówki z gumką, nocniczki w kształcie samochodów i nowe programy komputerowe.

2) estetyczni organizatorzy - to ci, którzy wprowadzają ład i porządek według nowych kanonów. Przemeblowują mieszkania, powołują nowe  linie we fryzurach, mody na ubrania i samochody. Nowe style w architekturze i sztuce.

3) wynalazcy - wymyślają zupełnie nowe obiekty. Wymyślają koło, długopisy i pożywienie w puszkach.

4) rozbijacze granic -  ci zaś robią to, co pozostali, ale jednocześnie! Powołują do życia maszyny latające, piszą powieści i badają światy równoległe.

 

Trochę o tych ostatnich. Co ich odróżnia od „zwykłych zjadaczy chleba”? Właśnie owa tendencja do kreatywnego oglądania świata i kreatywnego myślenia i podejmowania kreatywnych działań! Znaczy to, że nie poprzestają oni na pierwszym rozwiązaniu, które przychodzi do głowy, bowiem ma ono na ogół charakter reaktywny.  Wynika z doświadczenia, nawyku, przyzwyczajenia i „trzyma” myślenie w granicach tego, co było lub co jest. Aby coś naprawdę  wymyśleć na nowo, trzeba oderwać się od siły przyciągania nawyku, pokonać grawitację doświadczenia i pozwolić myślom pofrunąć i pofantazjować. Czasami trzeba też pokonać nawyk nadawania ograniczeń swemu myśleniu.

 

Na szczęście można swoją kreatywność rozwijać, tak jak ćwiczymy swoją kondycję fizyczną. Im bardziej ćwiczymy, tym się lepiej czujemy i piękniej wyglądamy. Tak samo jest z kreatywnym myśleniem i kreatywnym działaniem.

 

Kreatywność dotyczy wszystkich umiejętności wymienionych jako istotne w procesie edukacji szkolnej. Zdobywana w szkole wiedza i wiele umiejętności praktycznych, opanowanych w oparciu o aktualne w danym momencie technologie, może się ulec drastycznej zmianie. Człowiek kreatywny za tymi zmianami nadąży, bo umie myśleć i działać lub umie myśleć i przestać działać w każdych okolicznościach.

 

Moja ulubiona definicja kreatywności brzmi następująco: kreatywność to nagłe powstrzymanie się od głupoty. Czego nieustająco wszystkim życzę!

 

(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)


 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie