Droga do sukcesu (inspiracje korczakowskie)

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

(...) Rozdwoić się – być aktorem i widzem. Obok pracy i bieżących przykrych odczuwań musi młody wychowawca rozumieć, że się przygotowuje do przyszłej pracy, że zdobywa na przyszłość, że się hartuje i rośnie. […] Zbyt wiele chcieć od razu – to zmęczyć się zbyt prędko […] – to gniewać się i na siebie, i na dzieci.

Trzeba realnie, praktycznie oceniać rzeczywistość; nie ulegać iluzjom, nie wymagać czy oczekiwać zbyt radykalnych zmian, nie martwić się brakiem szybkiej poprawy. Oto Korczakowskie credo-przesłanie dla wychowawców, nie tylko tych młodych czy początkujących. Sam entuzjazm i ambicja przeprowadzania „sanacji” mogą łatwo zawieść, lepiej stopniowo – a trwale – korygować po kolei to, co możliwe. I dbać także o siebie!

Pracując z licznymi młodymi praktykantami, tzw. bursistami – w Domu Sierot (jedną z nich była Fejga Liwszyc) i w Naszym Domu – zachęcał ich Janusz Korczak do pragmatyzmu w planowaniu i podejmowaniu zadań.

Jako wykładowca kilku instytucji kształcenia i doskonalenia nauczycieli, wychowawców, pracowników socjalnych, uważał, że zbyt mało miejsca poświęca się takiemu przygotowaniu czynnych i przyszłych praktyków. (…) Daję wyraz tęsknocie ku zbrataniu z dniem powszednim podobłocznych studiów wychowawczych, gdzie pomieszane bezprzykładnie, co jest, być może, być powinno (Z zagadnień wychowania zakładowego, w: Pamiętnik Państwowego Instytutu Nauczycielskiego, 1934).

A z dziećmi praktykował autorską stymulację procesu poprawy, tzw. zakłady – narzędzie sprzyjające rozwijaniu samokontroli. Radził m.in. wybrać na początek jedną tylko, łatwiejszą wadę, z nią naprzód zrobić porządek. […] Nie zniechęcać się, jeżeli długo nie ma poprawy […]. Bo efekt: „Być panem swoich rąk, nóg, języka, myśli”, przyjdzie (Prawidła życia, 1930).

„…dam radę: rozdwoić się – być aktorem i widzem. Obok pracy i bieżących przykrych odczuwań musi młody wychowawca rozumieć, że się przygotowuje do przyszłej pracy, że zdobywa na przyszłość, że się hartuje i rośnie. Pracując dziś, musi obliczać, jak pracować będzie:
1. Gdy warunki będą lepsze.
2. Gdy doświadczenie zdobędzie.
3. Gdy autorytet jego wzrośnie. […]
Zbyt wiele chcieć od razu – to zmęczyć się zbyt prędko i potem już tylko […] zmęczoną energią walczyć z przeszkodami.
Zbyt wiele chcieć – to gniewać się i na siebie, i na dzieci. […]
Za rok będzie lepiej.
Nie zaraz.
Nie od razu.
Nie wszystko. […] robić to, co się da, co można.
Nb. Obowiązkowo sypiać osiem godzin na dobę! - List do Fejgi Liwszyc, 1925.

(pełny tekst J. Korczaka zob. w: tegoż, Dzieła. T. 14, wol. 2. Warszawa 2008)

***

Uruchamiamy dziś nowy cykl artykułów: „Czytając Korczaka” - powstaje we współpracy Korczakianum - Muzeum Warszawy i redakcją Edunews.pl. Jego celem jest przypomnienie lub odświeżenie myśli pedagogicznej Janusza Korczaka i inspirowanie współczesnych nauczycieli do podążania za Jego podpowiedziami i wskazówkami. Zobacz też:

Marta Ciesielska jest badaczką i popularyzatorką spuścizny Janusza Korczaka oraz koordynatorką prac Korczakianum - pracowni Muzeum Warszawy (http://korczakianum.muzeumwarszawy.pl/).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie