Droga do sukcesu (inspiracje korczakowskie)

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

(...) Rozdwoić się – być aktorem i widzem. Obok pracy i bieżących przykrych odczuwań musi młody wychowawca rozumieć, że się przygotowuje do przyszłej pracy, że zdobywa na przyszłość, że się hartuje i rośnie. […] Zbyt wiele chcieć od razu – to zmęczyć się zbyt prędko […] – to gniewać się i na siebie, i na dzieci.

Trzeba realnie, praktycznie oceniać rzeczywistość; nie ulegać iluzjom, nie wymagać czy oczekiwać zbyt radykalnych zmian, nie martwić się brakiem szybkiej poprawy. Oto Korczakowskie credo-przesłanie dla wychowawców, nie tylko tych młodych czy początkujących. Sam entuzjazm i ambicja przeprowadzania „sanacji” mogą łatwo zawieść, lepiej stopniowo – a trwale – korygować po kolei to, co możliwe. I dbać także o siebie!

Pracując z licznymi młodymi praktykantami, tzw. bursistami – w Domu Sierot (jedną z nich była Fejga Liwszyc) i w Naszym Domu – zachęcał ich Janusz Korczak do pragmatyzmu w planowaniu i podejmowaniu zadań.

Jako wykładowca kilku instytucji kształcenia i doskonalenia nauczycieli, wychowawców, pracowników socjalnych, uważał, że zbyt mało miejsca poświęca się takiemu przygotowaniu czynnych i przyszłych praktyków. (…) Daję wyraz tęsknocie ku zbrataniu z dniem powszednim podobłocznych studiów wychowawczych, gdzie pomieszane bezprzykładnie, co jest, być może, być powinno (Z zagadnień wychowania zakładowego, w: Pamiętnik Państwowego Instytutu Nauczycielskiego, 1934).

A z dziećmi praktykował autorską stymulację procesu poprawy, tzw. zakłady – narzędzie sprzyjające rozwijaniu samokontroli. Radził m.in. wybrać na początek jedną tylko, łatwiejszą wadę, z nią naprzód zrobić porządek. […] Nie zniechęcać się, jeżeli długo nie ma poprawy […]. Bo efekt: „Być panem swoich rąk, nóg, języka, myśli”, przyjdzie (Prawidła życia, 1930).

„…dam radę: rozdwoić się – być aktorem i widzem. Obok pracy i bieżących przykrych odczuwań musi młody wychowawca rozumieć, że się przygotowuje do przyszłej pracy, że zdobywa na przyszłość, że się hartuje i rośnie. Pracując dziś, musi obliczać, jak pracować będzie:
1. Gdy warunki będą lepsze.
2. Gdy doświadczenie zdobędzie.
3. Gdy autorytet jego wzrośnie. […]
Zbyt wiele chcieć od razu – to zmęczyć się zbyt prędko i potem już tylko […] zmęczoną energią walczyć z przeszkodami.
Zbyt wiele chcieć – to gniewać się i na siebie, i na dzieci. […]
Za rok będzie lepiej.
Nie zaraz.
Nie od razu.
Nie wszystko. […] robić to, co się da, co można.
Nb. Obowiązkowo sypiać osiem godzin na dobę! - List do Fejgi Liwszyc, 1925.

(pełny tekst J. Korczaka zob. w: tegoż, Dzieła. T. 14, wol. 2. Warszawa 2008)

***

Uruchamiamy dziś nowy cykl artykułów: „Czytając Korczaka” - powstaje we współpracy Korczakianum - Muzeum Warszawy i redakcją Edunews.pl. Jego celem jest przypomnienie lub odświeżenie myśli pedagogicznej Janusza Korczaka i inspirowanie współczesnych nauczycieli do podążania za Jego podpowiedziami i wskazówkami. Zobacz też:

Marta Ciesielska jest badaczką i popularyzatorką spuścizny Janusza Korczaka oraz koordynatorką prac Korczakianum - pracowni Muzeum Warszawy (http://korczakianum.muzeumwarszawy.pl/).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie