W naszej szkole najbardziej interesuje wszystkich stan uczniowskich braków, nieumiejętności, obszary najsłabsze. Wszyscy ogromnie się tym przejmują, narzekają że uczniowie się nie uczą, nie podejmują wysiłku, aby zrozumieć. A czy ktoś widział kiedyś jakikolwiek talent, który wyrósł z braku? Czy nie lepiej wspierać rozwój czegoś co wystaje? Manifestuje, ujawnia, że jest?
Rozmawiałam z moją koleżanką jak zwykle o edukacji i szkole – bo to nasze hobby, w kuchni (bo tak najmilej). Ugotowała właśnie rosół. Rozprawiając o ostatnich wydarzeniach, które ją wstrząsnęły (będzie dalej), energicznie chwyciła garnek z rosołem i aby uzyskać czystą zupę, przelała ją przez durszlak … wprost do zlewu. Nie zdążyłam zareagować! I tak dobra (chyba) zupa została wylana, a w durszlaku zostały pory, selery i inne fu warzywka. Ratując sytuację powiedziałam: Nie martw się, widocznie tak musiało być, bo to znakomita metafora do tego o czym rozmawiamy. To zupełnie jak w szkole!
Córka (8 lat) koleżanki (trochę więcej lat) odrabiała lekcje i przyszła do nas przeczytać odpowiedź na zadane polecenie. Polecenie brzmiało tak: „Co sobie wyobrazasz, kiedy przeglądasz puste kartki papieru?” (O rany, kto przegląda czyste kartki papieru? Od razu zaczęłam sobie wyobrażać jak biorę ryzę papieru i przeglądam…) Dziecko napisało: „Kiedy przeglądam czyste kartki papieru, nadal sobie wyobrażam, że są to czyste kartki papieru”. Dla mnie genialna, kreatywna odpowiedź, zresztą taka odpowiedź, jakie pytanie. Ale co z tą kreatywnością w szkole. Zapraszam do przejrzenia prezentacji, jest więcej dziwnych poleceń i więcej kreatywnych odpowiedzi dzieci.
Córka (8 lat) koleżanki (trochę więcej lat) odrabiała lekcje i przyszła do nas przeczytać odpowiedź na zadane polecenie. Polecenie brzmiało tak: „Co sobie wyobrazasz, kiedy przeglądasz puste kartki papieru?” (O rany, kto przegląda czyste kartki papieru? Od razu zaczęłam sobie wyobrażać jak biorę ryzę papieru i przeglądam…) Dziecko napisało: „Kiedy przeglądam czyste kartki papieru, nadal sobie wyobrażam, że są to czyste kartki papieru”. Dla mnie genialna, kreatywna odpowiedź, zresztą taka odpowiedź, jakie pytanie. Ale co z tą kreatywnością w szkole. Zapraszam do przejrzenia prezentacji, jest więcej dziwnych poleceń i więcej kreatywnych odpowiedzi dzieci.
A dla chętnych zadanie o kurze, które aktualnie chodzi (przechodzi) po internecie pt. „Dlaczego kura przeszła przez ulicę?”
Platon: Dla wyższego dobra.
Arystoteles: Taka jest natura kur, że przechodzą przez ulicę.
Karol Marx: To było historycznie nie do uniknięcia.
Tony Halik: Żeby pójść tam, gdzie jeszcze żadna kura nie była.
Dowolna globalna firma konsultingowa: Deregulacja na dotychczasowej stronie ulicy zagrażała dominującej pozycji rynkowej kury. Rozpoznała on swoje wyzwanie w rozwinięciu kompetencji, które są niezbędne do przetrwania na nowych rynkach, nacechowanych wysoką konkurencją. W partnerskich współpracy z klientem nasza firma pomogła kurze przemyśleć fizyczną strategię dystrybucji i procesów przetwórstwa.
Martin Luther King, Jr: Widzę świat, w którym wszystkie kury są wolne i mogą przechodzić przez ulicę, nie będąc pytanymi o motywy.
Mojżesz: I Bóg zstąpił z niebios, i Bóg przemówił do kury: „Masz przejść przez ulicę!”. I kura przeszła przez ulicę.
Machiavelli: Decydujące jest to, że kura przeszła przez ulicę. Kogo interesują powody? Przekroczenie ulicy usprawiedliwia wszelkie motywy.
Bill Gates: W nowej wersji będzie to robić szybciej i lepiej.
Einstein: To czy kura przeszła przez ulicę, czy też ulica się pod kurą przesunęła, zależy od twojego punktu odniesienia.
Ernest Hemingway: Aby umrzeć. W deszczu.
Bill Clinton: W żadnym momencie nie byłem z tą kurą sam na sam!
A teraz: jak TOBIE się wydaje - dlaczego kura przeszła przez ulicę? I gdzie jest miejsce na kreatywność w szkole?
Platon: Dla wyższego dobra.
Arystoteles: Taka jest natura kur, że przechodzą przez ulicę.
Karol Marx: To było historycznie nie do uniknięcia.
Tony Halik: Żeby pójść tam, gdzie jeszcze żadna kura nie była.
Dowolna globalna firma konsultingowa: Deregulacja na dotychczasowej stronie ulicy zagrażała dominującej pozycji rynkowej kury. Rozpoznała on swoje wyzwanie w rozwinięciu kompetencji, które są niezbędne do przetrwania na nowych rynkach, nacechowanych wysoką konkurencją. W partnerskich współpracy z klientem nasza firma pomogła kurze przemyśleć fizyczną strategię dystrybucji i procesów przetwórstwa.
Martin Luther King, Jr: Widzę świat, w którym wszystkie kury są wolne i mogą przechodzić przez ulicę, nie będąc pytanymi o motywy.
Mojżesz: I Bóg zstąpił z niebios, i Bóg przemówił do kury: „Masz przejść przez ulicę!”. I kura przeszła przez ulicę.
Machiavelli: Decydujące jest to, że kura przeszła przez ulicę. Kogo interesują powody? Przekroczenie ulicy usprawiedliwia wszelkie motywy.
Bill Gates: W nowej wersji będzie to robić szybciej i lepiej.
Einstein: To czy kura przeszła przez ulicę, czy też ulica się pod kurą przesunęła, zależy od twojego punktu odniesienia.
Ernest Hemingway: Aby umrzeć. W deszczu.
Bill Clinton: W żadnym momencie nie byłem z tą kurą sam na sam!
A teraz: jak TOBIE się wydaje - dlaczego kura przeszła przez ulicę? I gdzie jest miejsce na kreatywność w szkole?
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)