Co robi profesor uniwersytetu na konferencji dla nauczycieli?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na INSPIR@CJE, konferencję dla nauczycieli oraz edukatorów przyjeżdża co roku wiele osób. Mówią o szkole i o edukacji. A co robię ja, jako profesor uczelni, na tej konferencji nauczycieli i dla nauczycieli? Słucham co w szkolnej "trawie piszczy", jakie trendy wnoszą ci najbardziej aktywni. Czyli co wartościowego dzieje się w edukacji. Poznaję narzędzia, projekty, pomysły, dobre praktyki. W konsekwencji patrzę na to, jacy uczniowie i z czym, przyjdą do nas na studia. Jeśli przyjdą...

Dwa dni konferencji INSPIR@CJE 2024 i moja głowa pełna jest pomysłów, odnowionych starych kontaktów i zawartych zupełnie nowych. Są i wstępne pomysły na wspólne projekty. Na konferencje, te naukowe i te dydaktyczne, jeździ się po inspiracje. I wzmocnienie relacji dziejących się online. Coś z tego zawsze zaowocuje. Do swojego miejsca pracy na Wydział Biologii i Biotechnologii UWM w Olsztynie wracam z czymś, czym podzielę się z innymi pracownikami. I studentami też. Bo edukacja jest jedna. Te same metody działają w szkole podstawowej, szkole średniej i na uczelni. Bo wszędzie są ludzkie mózgi i ludzkie społeczności.

W roku 2024 daje się zauważyć, że w szkołach systemowo i powszechnie nauczyciele i uczniowie korzystają z Canvy. I ci uczniowie trafią niebawem na uczelnie, np. na UWM. Środowisko Akademickie nie uczestniczy w tym projekcie i jest w pełni niekompatybilne nie tylko w używaniu aplikacji do grafiki, prezentacji, ale i stylu pracy oraz nawet wdrażaniu narzędzi GenAI. Korzystamy ewentualnie jedynie prywatnie z wersji darmowej Canvy. Chyba, że ktoś kupi sobie prywatnie wersję premium. My nadal tkwimy jedynie w Microsofcie i Power Poincie. Tak tylko zwracam na coś uwagę, bo sobie właśnie coś uświadomiłem na konferencji z edukatorami INSPIR@CJE 2024.

Do środowiska akademickiego powoli dociera fakt, iż coraz więcej studentów nie podejmuje drugiego stopnia studiów a bardzo duży odsetek studentów "wycieka" czyli rezygnuje ze studiowania na pierwszym stopniu już na pierwszym roku. Pora na refleksje systemowe i przemyślenie co dalej. A diabeł tkwi przecież w szczegółach. I właśnie te szczegóły mam szansę poznać na takich konferencjach.

Żeby uniwersytet dobrze działał, to musi być mocno osadzony w społeczności lokalnej. I musi rozumieć obecne trendy społeczne i edukacyjne. W tym tworzenie różnego rodzaju krótkich kursów (mikro poświadczenia), kształcenia online, wykorzystywania narzędzi Generatywnej AI jako osobistych asystentów uczenia się, kształcenia przez całe życie i wiele innych. Refleksami z konferencji będę dzielił się na blogu, zapewne przez dłuższy czas. I będę niektóre pomysły wdrażał od razu na zajęciach. Bo tu już nie ma na co czekać. Ponadto uniwersytet to dobre miejsce na eksperymentowanie. także w zakresie edukacji.

Notka o autorze: Stanisław Czachorowski jest biologiem, ekologiem, nauczycielem i miłośnikiem filozofii przyrody, profesorem i pracownikiem naukowym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a także członkiem grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi blog Profesorskie Gadanie: https://profesorskiegadanie.blogspot.com. Licencja CC-BY.

***

Posłuchaj też audycji Radio BELFER o INSPIR@CJACH:

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie