O zdrowiu młodych ludzi na poważnie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Rozpoczynający się rok szkolny przynosi ważne zmiany w polskiej edukacji. Nowy przedmiot "edukacja zdrowotna" budzi wiele emocji, ale warto spojrzeć na niego przez pryzmat realnych potrzeb młodych ludzi.

To są zajęcia, które tak naprawdę po raz pierwszy podchodzą do zdrowia w kompleksowy sposób. Ja widzę ten przedmiot jako taką podstawową metodę wyrównywania szans, po to, żeby każde dziecko miało szansę wiedzieć, co się z nim dzieje - mówiłam niedawno w wywiadzie dla radiowej Jedynki.

Szkoła może być miejscem wyrównywania szans edukacyjnych i zdobywania kompetencji zdrowotnych. Techniki radzenia sobie ze stresem, odłączenie się od technologii, rozpoznawanie i reagowanie na przemoc - to kompetencje, których uczniowie i uczennice nie nauczą się na żadnym innym przedmiocie w szkole, a które są kluczowe we współczesnym świecie.

W Fundacji Szkoła z Klasą jesteśmy przekonani, że szkoła powinna kształcić świadomych i odpowiedzialnych młodych ludzi, a przedmiot edukacja zdrowotna mógłby wzmocnić takie podejście. To oczywiście ogromne wyzwanie stawiane przed nauczycielami, żeby uczyć przedmiotu, który wymaga specjalistycznej wiedzy z wielu dziedzin. Powinien być odpowiednio wprowadzony, bez dociążania nauczycieli i nauczycielek WF-u, biologii czy wychowawców. 

Najważniejsze jest wyjęcie edukacji zdrowotnej ze sporu politycznego i odpowiednie przygotowanie do wdrożenia jej do polskich szkół i temu warto poświęcać czas, uwagę i działania.

 

Notka o autorce: Agata Łuczyńska jest współzałożycielką i prezeską Fundacji Szkoła z Klasą. Od 2009 r. wprowadza do szkół nowe trendy i innowacyjne metody nauczania. Promuje model otwartej szkoły, która uczy odpowiedzialności, współpracy, krytycznego myślenia, społecznego zaangażowania i rozwiązywania problemów. Interesuje ją wpływ przestrzeni na uczenie się i wpływ nowych mediów na edukację. Trenerka, autorka programów szkoleń i publikacji. Wielokrotnie odznaczana za swoją działalność na rzecz innowacyjnej edukacji (Digital Shaper 2018 w kategorii edukacja, w 2017 r. wpisana przez na listę 100 Szerokiego Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych, w 2014 r. na liście New Europe 100).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

fajny pomysł😀
Fizyka, chemia i biologia to są różne dziedziny nauki. Wypracowały różne metody, zestawy pojęć i "pr...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Przyroda w szkole, czyli co może nas czekać w 2026 r.
Kluczem do zmiany zawsze są nauczyciele. To oni zmieniają edukację na lepsze, a nie ministerstwo. Zm...
Zlikwidujmy oceny - wydaje się to proste rozwiązanie, przemawia za nim chęć wygaszenia nadmiernej i ...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Jak szybko wydać 10 milionów?
Sprawa wydaje się bulwersująca, aczkolwiek po części wynika z narzucenia samym sobie (jesteśmy w tym...
Małgorzata napisał/a komentarz do Kryzys wizerunkowy
,,Pręgież ?"...
Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Maszyna Cezara, czyli przygody z szyframi
Tu jest link do zdjęcia linijki Cezara: https://edunews.pl/images/obrazki/linijka-cezara01.jpg - roz...
Młodzi nauczyciele nie otworzyli jeszcze wszystkich drzwi w tym zbudowanym na krzemie pałacu AI. AI ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie