Pięć propozycji dla szkoły (5)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjnePrezentujemy kolejne propozycje zmian jakościowych w szkole zgłaszane przez praktyków z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu. Zachęcamy zainteresowanych debatą na temat kształtu polskiej oświaty, do przesyłania na adres redakcji swoich pomysłów. Oto co proponuje uczestnik szkolenia 8 strategii efektywnego uczenia (się), które organizowaliśmy pod koniec czerwca.
 
Edukator uczący się
Każdy nauczyciel w polskiej szkole powinien poznać techniki efektywnego uczenia się i nauczania, np. mnemotechniki, zasady sporządzania notatek nielinearnych, ćwiczenia rozwijające umiejętność myślenia syntetycznego i analitycznego, i  wykorzystywać je, przekazując uczniom wiedzę.  

Najważniejsza kompetencja ucznia
Uczniowie na godzinach wychowawczych już od szkoły podstawowej powinni poznawać metody efektywnej nauki. Nauczyć się, jak się uczyć, to jedna z najważniejszych kompetencji, z których skorzystają w dorosłym życiu. Zróżnicowane i nie monotonne lekcje sprawią, że przyswajanie wiedzy stanie się łatwiejsze, przyjemniejsze.

Wyszukiwanie i przetwarzanie informacji
Nauczyciele (zwłaszcza humaniści) powinni nauczyć się technik wyszukiwania informacji w sieci oraz szybkiego czytania i czytania selektywnego. Swoją wiedzę na ten temat powinni przekazywać uczniom na lekcjach swojego przedmiotu i na godzinach wychowawczych. Czytanie stałoby się dla uczniów łatwiejsze, przyjemniejsze, mniej czasochłonne.

Rozbudzanie kreatywności
W polskich szkołach nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni być przeszkoleni, jak rozbudzać u uczniów kreatywność. Zajęcia na ten temat należałoby prowadzić dla uczniów.

Asertywni uczniowie
W polskiej szkole nauczyciele powinni uczyć wychowanków, jak być asertywnym,  np. w grupie rówieśniczej, aby przeciwstawić się zachowaniom agresywnym. Zasady asertywności powinny funkcjonować w życiu szkoły na co dzień.

Zachęcamy do nadsyłania kolejnych propozycji, które Państwa zdaniem przyczyniłyby się do tworzenia bardziej nowoczesnej i skutecznej edukacji w polskich szkołach. Zastanówmy się wspólnie, jakich zmian potrzebuje polska szkoła. Prosimy o przesyłanie swoich propozycji na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie