Nastawienie na edukacyjny sukces

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneNiektórzy twierdzą, że nie pieniądz czy władza, ale ludzkie pragnienia i dążenia rządzą światem. Jeśli jest to prawdą, to zastanówmy się, czy nie warto w szkole więcej, szerzej i mocniej o nich mówić i zabiegać o osiąganie sukcesów przez uczniów? Warto zapytać: Dlaczego edukacja powinna nastawiać się na sukces, swój szkolny, ale przede wszystkim uczniów?
 
Myśleć o edukacyjnym sukcesie
Warto myśleć pozytywnie – przekonują dziś psychologowie. I słusznie! A problem leży w tym, jak przekonać o tym nauczycieli, szczególnie gimnazjalnych i licealnych belfrów? Jak zmienić myślenie i nastawienie na edukacyjny sukces, szkolnych podmiotów edukacji, w szczególności nauczycieli? Jak uczyć krytycznego myślenia? Dlaczego nie tryle chwalić wszystkich za wszystko, a uczyć dokonywania rzetelnej i trafnej samooceny? Czy Polacy lubią ludzi sukcesu?

NLP akcentuje również procesy występujące podczas myślenia. Bada wpływ myślenia na zachowanie i sposób percepcji. Dzięki technikom neurolingwistycznego programowania można poznać, jak lepiej myśleć i tym samym – więcej w swoim życiu lub szkole osiągnąć? Czasem wystarczy po prostu inaczej spojrzeć na siebie samego.

Zadanie: proszę skomentować ten tekst: Spójrz na siebie z sympatią, a zobaczysz swoje mocne strony. Niewątpliwie masz cechy, których nie doceniasz. Za to inni marzą, by je posiadać (D. Kotkowska 2001)

Zrozumieć strategię NLP
W niektórych kręgach modna jest teraz strategia NLP. Bardzo mi się ona podoba. Zdaniem twórców i propagatorów tej strategii, która choć zrodzona w latach 60. XX wieku, teraz odżyła i jest modna. Zasługuje na miano sztuki i nauki, która może wydatnie pomóc pozytywnie nastawić ucznia na uczenie się dla siebie i osiągnięcie sukcesu. Jest dopiero w stanie rozwoju i pewnie jutro będzie znana powszechnie. Opiera się na metodach naukowych wykorzystywanych do identyfikacji wzorów zachowań osób osiągających sukcesy. Zapoznanie się ze strategią i technikami NLP pozwala zrozumieć, w jaki sposób ludzie odnoszą sukcesy w przeróżnych dziedzinach życia oraz co może (powinien) zrobić każdy z nas, wzorując się na ich sposobie myślenia, i działania, aby osiągnąć wyznaczone sobie cele. NLP warto poznać!
 
debaty edukacyjne 
 
Wykorzystać edukację sukcesu
Edukację sukcesu scharakteryzowano niedawno w artykule pod tym właśnie tytułem upowszechnionym w „Dyrektorze Szkoły” (2009/1, s.24-28). Warto zapoznać się z nim, zgłębić i przedyskutować w szkole, a także podjąć próbę przeniesienia tej idei – strategii na własny szkolny grunt. „Edukacja sukcesu to takie zorganizowanie szkolnego życia i uczenia się uczniów, aby każdy uczący się rozwijał się na miarę swoich możliwości i genetycznego potencjału oraz osiągnął indywidualny lub grupowy sukces. Aby każdy uczeń miał poczucie własnej wartości i podmiotowości w szkole oraz sukcesu. Z powyższego rodzą się liczne i ważne pytania, w tym m.in. takie problemy jak: Jak nastawić i zmotywować uczniów na osiągnięcie indywidualnego sukcesu?”

Zadanie do przemyślenia i uzupełnienia: warto przemyśleć istotę pojęcia ”edukacyjny sukces”. Czym jest on osobiście dla mnie i jakie miał, i ma teraz, znaczenie w moim życiu? Proszę uzupełnić poniższy graf.

debaty edukacyjne

Zachęcać do krystalizowania marzeń
Sukces ucznia, jak pewnie każdej innej osoby - to przede wszystkim dokonanie czegoś ważnego dla siebie i innych, to wyczyn, znaczące osiągnięcie (efekt, rezultat, wynik), wysoki wynik określonych działań, widoczne i doceniane przez innych efekty, to także powodzenie, sława, pieniądze itp. Trzeba choć raz w życiu poczuć i przeżyć sukces, aby wiedzieć, jaki on naprawdę smakuje.

Smutną prawdą jest, że jakość pracy naszych szkół obecnie najczęściej mierzy się liczbą absolwentów, którzy dostali się na renomowane studia wyższe i na zagraniczne uczelnie, tzn. weszli do wąskiego grona „lepszych”. A co z tą całą "resztą"? Wydaje się, że nie tyle ważne jest, żeby uczyć w szkole również tego, jak żyć w niespełnieniu, ale dokładnie odwrotnie - uczyć strategii spełnienia się, zachęcać do krystalizowania marzeń, pragnień i dążeń, uczyć sztuki osiągania celów, budzić kreatywność, w tym nie tylko tą wielką, ale także kreatywność codzienną. A w tym może pomóc NLP.

Nastawić się na powodzenie i sukces
Kto w życiu przeżył jakiś znaczący, wielki sukces, ten lepiej od innych rozumie, jak ogromne i dystansowe ma on znaczenie w naszym życiu. Nastawienie się na odpowiednie wartości i zasady edukacji dla sukcesu jest rzeczywistą szansą rozwoju uczniów, jakiej wcześniej większość nauczycieli nie znała. Orientacja ta ma spore szanse realizacji w ramach podmiotowej edukacji, w której sprawy ludzkie są z natury rzeczy w centrum uwagi. Jest ona faktycznie nastawieniem zdrowym, naturalnym, jasnym i potrzebnym. A to wywołuje różne emocje. A jeżeli prawdą jest, że ludzkie uczucia i emocje - jak udowadnia dziś współczesna psychologia humanistyczna - są ważniejsze w naszym życiu od intelektu i wiedzy – to warto ten problem rozważyć!

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie