Komputery w jarocińskich szkołach

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Temat wyposażenia uczniów szkół podstawowych w komputery jest ciągle gorący – sądząc po kolejnych komentarzach w portalu i opiniach publikowanych w mediach. Mieliśmy możliwość poznania doświadczeń zagranicznych związanych z realizacją podobnych projektów. Warto zatem również pokazać realizację takiego projektu w Polsce – Jarocin Kreatywna Szkoł@.

Na początku bieżącego roku szkolnego 850 przenośnych komputerów trafiło do wszystkich szkół podstawowych i gimnazjów na terenie gminy Jarocin, czyli do 25 placówek. Gmina Jarocin jako pierwsza w Polsce tak kompleksowo i wyposażyła wszystkie placówki nowoczesny sprzęt komputerowy. Koszt zakupu netbooków to kwota 1,5 mln złotych. Mobilne pracownie zostały dostarczone na zasadach leasingu operacyjnego. Stosując taki zabieg jarociński samorząd będzie spłacał ich zakup przez trzy lata w kwocie do 500 tys. zł rocznie.

Jakie są rezultaty programu? Zdaniem jego koordynatora – Andrzeja Grzybowskiego – bardzo dobre. Po pierwsze dzięki doposażeniu szkół w przenośny sprzęt, szkoleniom nauczycieli oraz pomocy udzielanej przez nauczycieli informatyki, udało się faktycznie poszerzyć warunki do prowadzenia ciekawszej i bardziej interaktywnej edukacji.

Gmina nie tylko wyposażyła szkoły w sprzęt, ale również sfinansowanła szkolenia dla ponad 100 nauczycieli pracujących w szkołach objętych projektem Kreatywna Szkoł@. Nauczyciele podzielenie na 10-osobowe grupy mieli do zrealizowania 20 godzin zajęć, które prowadzone są w Szkole Podstawowej nr 2 oraz Gimnazjum nr 1 w Jarocinie. Tematyka warsztatów obejmowała między innymi zastosowanie oprogramowania e-Learning Class do zarządzania pracownią komputerową, wykorzystanie oprogramowania wspomagającego realizację i rozszerzającego program nauczania, tworzenie filmów edukacyjnych, zagadnienia związane z bezpieczeństwem pracy uczniów oraz wykorzystaniem nowoczesnych technologii w nauczaniu, w szczególności Internetu. Pedagodzy zapoznali się również z zasadami użytkowania platform e-learningowych w nauczaniu oraz współpracy z rodzicami w procesie nauczania z wykorzystaniem mobilnych komputerów.

Jarocińskie szkoły są więc być może najbliższym „poletkiem“ doświadczalnym, w którym możemy zaobserwować rezultaty oddania uczniom komputerów na zajęciach w systemie jeden do jednego (każdy uczeń na lekcji ma własny komputer). Posłuchajmy, co o realizacji programu mówi jego koordynator (i jednocześnie nauczyciel języka angielskiego) z jarocińskiego gimnazjum:

{mp3}agrzybowski_jarocin{/mp3}

 

Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Więcej głosów w debacie na temat przekazania laptopów uczniom:



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie