Komputery w jarocińskich szkołach

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Temat wyposażenia uczniów szkół podstawowych w komputery jest ciągle gorący – sądząc po kolejnych komentarzach w portalu i opiniach publikowanych w mediach. Mieliśmy możliwość poznania doświadczeń zagranicznych związanych z realizacją podobnych projektów. Warto zatem również pokazać realizację takiego projektu w Polsce – Jarocin Kreatywna Szkoł@.

Na początku bieżącego roku szkolnego 850 przenośnych komputerów trafiło do wszystkich szkół podstawowych i gimnazjów na terenie gminy Jarocin, czyli do 25 placówek. Gmina Jarocin jako pierwsza w Polsce tak kompleksowo i wyposażyła wszystkie placówki nowoczesny sprzęt komputerowy. Koszt zakupu netbooków to kwota 1,5 mln złotych. Mobilne pracownie zostały dostarczone na zasadach leasingu operacyjnego. Stosując taki zabieg jarociński samorząd będzie spłacał ich zakup przez trzy lata w kwocie do 500 tys. zł rocznie.

Jakie są rezultaty programu? Zdaniem jego koordynatora – Andrzeja Grzybowskiego – bardzo dobre. Po pierwsze dzięki doposażeniu szkół w przenośny sprzęt, szkoleniom nauczycieli oraz pomocy udzielanej przez nauczycieli informatyki, udało się faktycznie poszerzyć warunki do prowadzenia ciekawszej i bardziej interaktywnej edukacji.

Gmina nie tylko wyposażyła szkoły w sprzęt, ale również sfinansowanła szkolenia dla ponad 100 nauczycieli pracujących w szkołach objętych projektem Kreatywna Szkoł@. Nauczyciele podzielenie na 10-osobowe grupy mieli do zrealizowania 20 godzin zajęć, które prowadzone są w Szkole Podstawowej nr 2 oraz Gimnazjum nr 1 w Jarocinie. Tematyka warsztatów obejmowała między innymi zastosowanie oprogramowania e-Learning Class do zarządzania pracownią komputerową, wykorzystanie oprogramowania wspomagającego realizację i rozszerzającego program nauczania, tworzenie filmów edukacyjnych, zagadnienia związane z bezpieczeństwem pracy uczniów oraz wykorzystaniem nowoczesnych technologii w nauczaniu, w szczególności Internetu. Pedagodzy zapoznali się również z zasadami użytkowania platform e-learningowych w nauczaniu oraz współpracy z rodzicami w procesie nauczania z wykorzystaniem mobilnych komputerów.

Jarocińskie szkoły są więc być może najbliższym „poletkiem“ doświadczalnym, w którym możemy zaobserwować rezultaty oddania uczniom komputerów na zajęciach w systemie jeden do jednego (każdy uczeń na lekcji ma własny komputer). Posłuchajmy, co o realizacji programu mówi jego koordynator (i jednocześnie nauczyciel języka angielskiego) z jarocińskiego gimnazjum:

{mp3}agrzybowski_jarocin{/mp3}

 

Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Więcej głosów w debacie na temat przekazania laptopów uczniom:



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie