Temat wyposażenia uczniów szkół podstawowych w komputery jest ciągle gorący – sądząc po kolejnych komentarzach w portalu i opiniach publikowanych w mediach. Mieliśmy możliwość poznania doświadczeń zagranicznych związanych z realizacją podobnych projektów. Warto zatem również pokazać realizację takiego projektu w Polsce – Jarocin Kreatywna Szkoł@.
Na początku bieżącego roku szkolnego 850 przenośnych komputerów trafiło do wszystkich szkół podstawowych i gimnazjów na terenie gminy Jarocin, czyli do 25 placówek. Gmina Jarocin jako pierwsza w Polsce tak kompleksowo i wyposażyła wszystkie placówki nowoczesny sprzęt komputerowy. Koszt zakupu netbooków to kwota 1,5 mln złotych. Mobilne pracownie zostały dostarczone na zasadach leasingu operacyjnego. Stosując taki zabieg jarociński samorząd będzie spłacał ich zakup przez trzy lata w kwocie do 500 tys. zł rocznie.
Jakie są rezultaty programu? Zdaniem jego koordynatora – Andrzeja Grzybowskiego – bardzo dobre. Po pierwsze dzięki doposażeniu szkół w przenośny sprzęt, szkoleniom nauczycieli oraz pomocy udzielanej przez nauczycieli informatyki, udało się faktycznie poszerzyć warunki do prowadzenia ciekawszej i bardziej interaktywnej edukacji.
Gmina nie tylko wyposażyła szkoły w sprzęt, ale również sfinansowanła szkolenia dla ponad 100 nauczycieli pracujących w szkołach objętych projektem Kreatywna Szkoł@. Nauczyciele podzielenie na 10-osobowe grupy mieli do zrealizowania 20 godzin zajęć, które prowadzone są w Szkole Podstawowej nr 2 oraz Gimnazjum nr 1 w Jarocinie. Tematyka warsztatów obejmowała między innymi zastosowanie oprogramowania e-Learning Class do zarządzania pracownią komputerową, wykorzystanie oprogramowania wspomagającego realizację i rozszerzającego program nauczania, tworzenie filmów edukacyjnych, zagadnienia związane z bezpieczeństwem pracy uczniów oraz wykorzystaniem nowoczesnych technologii w nauczaniu, w szczególności Internetu. Pedagodzy zapoznali się również z zasadami użytkowania platform e-learningowych w nauczaniu oraz współpracy z rodzicami w procesie nauczania z wykorzystaniem mobilnych komputerów.
Jarocińskie szkoły są więc być może najbliższym „poletkiem“ doświadczalnym, w którym możemy zaobserwować rezultaty oddania uczniom komputerów na zajęciach w systemie jeden do jednego (każdy uczeń na lekcji ma własny komputer). Posłuchajmy, co o realizacji programu mówi jego koordynator (i jednocześnie nauczyciel języka angielskiego) z jarocińskiego gimnazjum:
{mp3}agrzybowski_jarocin{/mp3}
Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
Więcej głosów w debacie na temat przekazania laptopów uczniom:
» Stanowisko KOED w sprawie rządowego programu "Cyfrowa szkoła"
» Dyskusji o komputerach dla uczniów ciąg dalszy
» Jak wydać duże pieniądze ze szkodą dla edukacji dzieci?
» Laptopy (nie) dla pierwszaków?