Jak lepiej zrozumieć przekaz medialny?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
media i edukacjaNa początku było marzenie – stworzyć własną akademię filozoficzną, wzorem starożytnej szkoły ateńskiej, czy akademii florenckiej. Szybko okazało się, że współczesne czasy są dobrym momentem, aby taką inicjatywę rozpocząć. W epoce wszechobecnych mediów, potrzeba nam filozofii na ulicy, dzięki której będziemy lepiej rozumieć media i to, co się dzieje wokół nas.
 
Marek Spychała, twórca Lego-Logos i Akademii Filozoficznej w Warszawie stworzył „z niczego“ świetny projekt społeczny, adresowany do osób w każdym wieku, zarówno dzieci i młodzieży, jak też studentów i osób dorosłych, czynnych zawodowo. Filozofia jest tu pojmowana inaczej, niż narzuca akademicka tradycja – jak przekonuje Spychała, „powinna być nie tyle przedmiotem nauczanym w liceum lub akademickim wykładem, lecz przede wszystkim żywym narzędziem, które pozwala społeczeństwu na budowę szeroko rozumianej kultury, na dialog, zrozumienie i zgodę społeczną.“

Dlatego na zajęciach, w których biorą przede wszystkim młodzi ludzie (z gimnazjum i liceum), raczej nie znajdziemy poważnych debat „gadających głów“ na temat sensu życia. Celem Akademii jest odnajdywanie prawdziwego sensu w tym, co dociera do nas z gazet, radia, telewizji czy internetu. Tarcza rakietowa – o co chodzi? Albo świńska grypa – czemu nas straszą? Można powiedzieć, że jest to jeden z bardziej udanych w Polsce programów edukacji medialnej.

Praca koncentruje się na kształceniu praktycznych umiejętności, które pozwolą seminarzystom na samodzielne działania dziennikarskie, artystyczne i filozoficzne, m.in. na tworzenie wielkoformatowych kompozycji malarskich oraz tworzenie własnych form dziennikarskich (np. wywiad, reportaż, felieton).

„Akademia Filozoficzna skupia się zatem nie tyle na historii filozofii, ile na tworzeniu nowej <plastyki filozoficznej>“ – mówi Spychała. „Plastyki pozwalającej na żywy udział społeczeństwa w filozofowaniu, i niekoniecznie tylko absolwentów studiów filozoficznych, lecz zwykłych ludzi, którzy chcą zrozumieć swoje życie i osiągnąć osobiste szczęście.“

Posłuchajmy ciekawej rozmowy na temat potrzeby i metody na zrozumienie współczesnych przekazów w mediach:

{mp3}spychala{/mp3}
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]   
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie