Czy szkoła zabija kreatywność?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prawdopodobnie wielu rodziców i uczniów odpowie na to pytanie: tak. Ale z drugiej strony praktycznie w każdej szkole pracuje przynajmniej jeden nauczyciel, który stara się uczyć nieszablonowo, rozwija w uczniach ciekawość świata, daje im pewną wolność poszukiwań, kształci ich odpowiedzialność za własne kształcenie. Jak zatem jest z tą kreatywnością? Na rozpoczęcie Nowego Roku możemy polecić ciekawą i wielowątkową rozmowę Aleksandry Pezdy z prof. Lechem Mankiewiczem w radiu TOK FM.

Prawdopodobnie za kilka, kilkanaście lat zniknie wiele zawodów, które towarzyszyły cywilizacji człowieka przez kilkadziesiąt, kilka setek lat. Powinniśmy zatem przygotowywać młodzież do tego, aby sami potrafili sobie znaleźć w świecie odpłatne zajęcia, które pozwolą im przeżyć i rozwijać się. Szkoła musi zatem brać pod uwagę tę zmianę – uważa prof. Mankiewicz, dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN oraz koordynator polskich zasobów Khan Academy.

Jeśli ktoś ma talent artystyczny czy sportowy, a jest słaby z matematyki, nie oznacza, że jest gorszy od innych. Szkoła powinna dać możliwość rozwijania talentów uczniów, indywidualizować nauczanie.

Duże znaczenie w rozwijaniu kreatywności mają też nowoczesne technologie, gdyż (właściwie używane) pozwalają lepiej dopasować proces uczenia do potrzeb ucznia. Do technologii i wykorzystania jej w uczeniu się prof. Mankiewicz wielokrotnie w rozmowie powracał, m. in. w kontekście rządowego projektu e-podręczników (i ostatnich zawirowań z nim związanych), Khan Academy, kursach online w amerykańskim serwisie Coursera.

Zapraszamy do posłuchania ciekawej rozmowy o tym jak uczyć (się):

***

W imieniu redakcji Edunews.pl, na Nowy 2015 Rok życzymy, aby w Waszych szkołach / szkołach Waszych dzieci / wnuków, kreatywności nigdy nie zabrakło. Wszystkiego dobrego!

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie