Uczenie się - instrukcja obsługi procesu

(C) Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Uczenie się, to aktywność, której oczekują od ucznia rodzice i nauczyciele. – Nauczyłeś się na jutro? – pytanie, które zadaje wielu rodziców. – Nauczcie się do sprawdzianu! – to zalecenie każdego nauczyciela. Czy uczeń wie, co w istocie mam zrobić? Czy ma lekcje z uczenia się? Czy szkoła uczy jak się uczyć?

Moje wystąpienie na tegorocznych Inspir@cjach 2019 oparłam o dwa dokumenty dotyczące procesu uczenia się przez całe życie. W szczególności skoncentrowałam się na definicji umiejętności uczenia się:

„Umiejętność uczenia się” to zdolność konsekwentnego i wytrwałego uczenia się, organizowania własnego procesu uczenia się, w tym poprzez efektywne zarządzanie czasem i informacjami, zarówno indywidualnie, jak i w grupach. Kompetencja ta obejmuje świadomość własnego procesu uczenia się i potrzeb w tym zakresie, identyfikowanie dostępnych możliwości oraz zdolność pokonywania przeszkód w celu osiągnięcia powodzenia w uczeniu się. Kompetencja ta oznacza nabywanie, przetwarzanie i przyswajanie nowej wiedzy i umiejętności, a także poszukiwanie i korzystanie ze wskazówek. Umiejętność uczenia się pozwala osobom nabyć umiejętność korzystania z wcześniejszych doświadczeń w uczeniu się i ogólnych doświadczeń życiowych w celu wykorzystywania i stosowania wiedzy i umiejętności w różnorodnych kontekstach – w domu, w pracy, a także w edukacji i szkoleniu. Kluczowymi czynnikami w rozwinięciu tej kompetencji u danej osoby są motywacja i wiara we własne możliwości.”

Wymienione w definicji elementy nałożyłam na mapę CoachWise™, by w sposób świadomy zaprojektować obszary, które chcemy kształtować. Weryfikować efekty. Rozwijać krok po kroku, aspekt po aspekcie.

Powodzenia w uczeniu się przez całe życie! Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2019 odbyła się w Warszawie (27-28 czerwca 2019).

Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini

Partnerzy: Brainly, Fundacja Orange, Katalyst Education, Learnetic, Microsoft, Skriware, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Wokół Szkoły, Edustore.eu.

 

Notka o autorce: Z wykształcenia pedagog, doradca personalny i zawodowy. Poszukiwaczka instrukcji obsługi mózgu. Z walizką przemierza Polskę inspirując uczniów i nauczycieli, zarażając myślografią. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Źródła:

ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (tutaj)

ZALECENIE RADY z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (tutaj)

COACHWISE™ to coś więcej niż sposób prowadzenia coachingu - zobacz

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie