Co ty wiesz o uczeniu się?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Umiejętność uczenia się to kompetencja wciąż zaniedbywana w naszych szkołach. Szkoła jako instytucja, której jednym z zadań jest uczenie, nie uczy, jak to robić. Wielu uczniów powiela najmniej skuteczną strategię, czyli wielokrotne czytanie i ewentualnie powtarzanie, by zapamiętać to, co napisano w podręczniku lub notatkach.

Czy nauczyciele wiedzą, jak uczyć uczenia się? Czy potrafią pokazać uczniom, co w praktyce oznacza nauczenie się nowego działu albo przygotowanie do sprawdzianu?

Na rozwijanie umiejętności uczenia się nigdy nie jest za wcześnie, dlatego warto zaczynać ten proces już w pierwszej klasie. Wcześniej trzeba zastanowić się, jakie umiejętności powinien posiadać uczeń, który powie o sobie - “Umiem się uczyć”.

Jeśli wiemy o jakie elementy (wiedzę, umiejętności, postawy) musimy zadbać w ramach tej kompetencji, to możemy zaplanować “zjadanie słonia po kawałku”, czyli rozłożenie całego procesu na etapy.

Już od początku pierwszej klasy warto uczyć dzieci, jak planować i organizować własną pracę. Odkrywanie skutecznych strategii uczenia się może odbywać się podczas codziennych zajęć, trzeba tylko umożliwić dzieciom dokonywanie refleksji na temat własnego procesu uczenia.

Ważne w tym procesie jest, by dzieci czuły się bezpiecznie i nie bały się popełniania błędów. Wtedy wyzwania, które przed nimi postawimy, będą szansą na doświadczanie, czym jest uczenie się i branie odpowiedzialności za własną pracę.

Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie, poświęcone właśnie uczeniu uczenia się:

I jeszcze skecznotka do wystąpienia autorstwa Mateusza Łyska:

 

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Wiesława Mitulska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej, terapeutką i trenerką. Pracuje w Szkole Podstawowej im. gen. J. H. Dąbrowskiego w Słupi Wielkiej bez ocen, podręczników i ćwiczeń, według autorskiego programu Ruch, zabawa, nauka. Pasjonuje ją praca metodą projektu oraz wprowadzanie dzieci w świat myślenia wizualnego i innych strategii skutecznego uczenia się. Prowadzi autorskie warsztaty dla nauczycieli. Współpracuje z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej w zakresie wprowadzania oceny kształtującej i OK zeszytu. Jest mentorką w kursach programu Szkoła Ucząca Się, ambasadorką ruchu Wiosna Edukacji i ekspertką Fundacji Plan Daltoński. Należy do społeczności Superbelfrów.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zadania fakultatywne
Zadanie fakultatywne dla Pani:Uczeń ma do obsługi dziesięć przedmiotów (w liceum więcej), doba ma ty...
W miejsce dyskusji o tym jak będzie, proponowałbym również pomyśleć i o negatywnym scenariuszu, któr...
Jerzy T. napisał/a komentarz do O lekturach obowiązkowych w szkołach średnich 
@Aleksander Lubina: Słusznym wydaje się [...]A jeśli to założenie jest zwyczajnie fałszywe, to co? J...
Pora ostateczna to zmienić.
Nie do końca się zgadzam. Wywód Autora jest logiczny, ale pod warunkiem odwrócenia podstawowych zało...
PEŁNA ZGODA! Tylko, że to jest oczywiste od wielu lat i pozostaje zapytać, dlaczego nic nie jest w t...
Nie wiem co autorzy mają na myśli pisząc partnerstwo poznawcze między edukacją a technologią (AI). P...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Metody głębokiego uczenia się
Ppp: obawiam się że ilość materiału jest sprzężona z innymi pozostałymi parametrami, takimi jak wiel...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie