Umiejętność uczenia się to kompetencja wciąż zaniedbywana w naszych szkołach. Szkoła jako instytucja, której jednym z zadań jest uczenie, nie uczy, jak to robić. Wielu uczniów powiela najmniej skuteczną strategię, czyli wielokrotne czytanie i ewentualnie powtarzanie, by zapamiętać to, co napisano w podręczniku lub notatkach.
Czy nauczyciele wiedzą, jak uczyć uczenia się? Czy potrafią pokazać uczniom, co w praktyce oznacza nauczenie się nowego działu albo przygotowanie do sprawdzianu?
Na rozwijanie umiejętności uczenia się nigdy nie jest za wcześnie, dlatego warto zaczynać ten proces już w pierwszej klasie. Wcześniej trzeba zastanowić się, jakie umiejętności powinien posiadać uczeń, który powie o sobie - “Umiem się uczyć”.
Jeśli wiemy o jakie elementy (wiedzę, umiejętności, postawy) musimy zadbać w ramach tej kompetencji, to możemy zaplanować “zjadanie słonia po kawałku”, czyli rozłożenie całego procesu na etapy.
Już od początku pierwszej klasy warto uczyć dzieci, jak planować i organizować własną pracę. Odkrywanie skutecznych strategii uczenia się może odbywać się podczas codziennych zajęć, trzeba tylko umożliwić dzieciom dokonywanie refleksji na temat własnego procesu uczenia.
Ważne w tym procesie jest, by dzieci czuły się bezpiecznie i nie bały się popełniania błędów. Wtedy wyzwania, które przed nimi postawimy, będą szansą na doświadczanie, czym jest uczenie się i branie odpowiedzialności za własną pracę.
Zapraszam na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie, poświęcone właśnie uczeniu uczenia się:
I jeszcze skecznotka do wystąpienia autorstwa Mateusza Łyska:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:
Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji byli: Learnetic SA, Fundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorce: Wiesława Mitulska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej, terapeutką i trenerką. Pracuje w Szkole Podstawowej im. gen. J. H. Dąbrowskiego w Słupi Wielkiej bez ocen, podręczników i ćwiczeń, według autorskiego programu Ruch, zabawa, nauka. Pasjonuje ją praca metodą projektu oraz wprowadzanie dzieci w świat myślenia wizualnego i innych strategii skutecznego uczenia się. Prowadzi autorskie warsztaty dla nauczycieli. Współpracuje z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej w zakresie wprowadzania oceny kształtującej i OK zeszytu. Jest mentorką w kursach programu Szkoła Ucząca Się, ambasadorką ruchu Wiosna Edukacji i ekspertką Fundacji Plan Daltoński. Należy do społeczności Superbelfrów.