Kanadyjczycy chcą edukacji finansowej w szkołach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja finansowaMądry Kanadyjczyk także przed szkodą. Kanadyjczycy są narodem pragmatycznym, więc ze światowego kryzysu finansowego wyciągnęli pożyteczne wnioski także dla systemu edukacji i jego uczestników. Ponieważ kredyty są łatwo dostępne już dla ludzi w młodym wieku (np. finansujących koszty nauki) – muszą oni być świadomymi konsumentami finansowymi.
 
W 2009 r. minister finansów Jim Flaherty powołał do życia Zespół Zadaniowy ds. Edukacji Finansowej, którego celem było planowanie działań zwiększających edukację konsumentów finansowych. Była to odpowiedź na badania opinii publicznej, w których większość Kanadyjczyków otwarcie przyznała, iż brakuje imkompetencji finansowych, wiedzy i doświadczenia w sprawach finansowych. Wówczas pojawił się również pomysł, aby wprowadzić zajęcia z edukacji finansowej do programów nauczania w szkołach publicznych. Obecnie zakończyły się konsultacje społeczne w tej kwestii i okazało się, że pomysł ten został dobrze oceniony przez społeczeństwo. Ich rezultatem będzie także przygotowanie narodowej strategii edukacji finansowej.

W raporcie podsumowującym etap konsultacji społecznych napisano: „Uczestnicy konsultacji uważają, że podstawowe kompetencje finansowe stają się coraz ważniejsze dla Kanadyjczyków, zważywszy na dostępność i potrzebę kredytowania kosztów nawet w młodym wieku (np. edukacji), dużą złożoność produktów finansowych i potencjalnie bardzo groźne konsekwencje w wypadku ewentualnych błędów popełnianych przez konsumentów finansowych (...) Uczestnicy konsultacji byli zgodni w ocenie potrzeby wprowadzenia zajęć z edukacji finansowej do systemu szkolnego, a także określenia programu nauczania tego przedmiotu.“

Dorośli Kanadyjczycy chcieliby, aby ich dzieci uczyły się w szkołach zasad planowania domowego budżetu, korzystania z instytucji pożyczki i kredytu, oszczędzania, używania kart płatniczych. Przede wszystkim ma to być podejście praktyczne – wyjaśnianie fundamentów finansów osobistych na przykładzie wydatków na telefony komórkowe, czy odkładania oszczędności przy użyciu metody procenta składanego. Nie zadecydowano jeszcze, czy w programie szkolnym pojawi się nowy przedmiot, czy tematyka finansowa zostanie uwzględniona w programach nauczania innych przedmiotów szkolnych.

Jeszcze zanim wdrożony zostanie narodowy program edukacji finansowej, od września 2011 r. lekcje o finansach obowiązkowe będą w szkołach stanu Ontario. Zajęcia zaplanowano dla uczniów roczników 4-12. Potrzebę edukacji finansowej potwierdzają również badania prowadzone przez Kanadyjski Instytut Biegłych Rewidentów. Aż 85% respondentów sondażu uznało, że młodzież kończąca szkoły jest źle przygotowana do samodzielności finansowej, a edukacja finansowa powinna być częścią programu nauczania w systemie edukacji.

Kwestia edukacji finansowej społeczeństwa stała się po kryzysie finansowym jedną z ważniejszych kwestii rozważanych przez rządy wielu krajów, np. Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Wielkiej Brytanii. Niestety nie w Polsce. Polski rząd nie dostrzega potrzeby zajmowania się edukacją finansową społeczeństwa, wychodząc z założenia, że każdy sobie sam poradzi, gdy wpadnie w kłopoty finansowe. A na dodatek - jak przy OFE - pokazuje publicznie, jaką metodę wybierać, by wybrnąć z trudnej sytuacji finansowej – najprościej zabrać innym, zamiast zajmować się istotnymi reformami ograniczającymi dług publiczny i powiększającymi krajowe oszczędności.

(Źródło: CanadianBusiness.com, The Toronto Sun)
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)     
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie