Ćwiczenia z wątpliwości, czyli jak wspierać młodych w rozumieniu przekazów medialnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Po zaśnieżonej drodze jedzie szkolny autobus. Nagle zza zaspy wychodzi niedźwiedź. Pojazd hamuje, a dzieci przyklejają nosy do szyb. Niedźwiedź podchodzi bliżej i siada na środku drogi. Kierowca wysiada, podchodzi do zwierzęcia, wyciąga rękę. Misiek pozwala się pogłaskać. Po chwili do pieszczot dołączają dzieci.

Nadmiar łudzącej nieprawdy

Takie i podobne filmiki zalewają dziś media społecznościowe, zdobywając tysiące polubień i reakcji. Na pierwszy rzut oka to fascynujące sceny, ale czy rzeczywiście są autentyczne? Często przedstawiają zdarzenia, które nigdy nie miały miejsca i które nie powinny się wydarzyć – jak w tym przypadku, sugerującym, że podchodzenie do dzikich zwierząt jest bezpieczne.

W dobie powszechnej dezinformacji i coraz bardziej realistycznych fałszywych treści niezwykle ważne jest rozwijanie krytycznego myślenia. Nasza percepcja rzeczywistości jest kształtowana przez emocje, uproszczenia i schematy poznawcze, które często prowadzą do błędnych wniosków. Jak więc skutecznie analizować informacje i chronić siebie oraz uczniów przed manipulacją?

Konstruktywne wątpliwości

Fundacja Think! zaprasza na webinar Ćwiczenia z wątpliwości, który poprowadzi Dawid Łasiński, znany jako Pan Belfer. Wydarzenie odbędzie się 18 lutego w godzinach 18:00–19:30.

Podczas webinaru dowiesz się:

  • Co sprawia, że łatwo uwierzyć w fake newsy?
  • Jak sztuczna inteligencja wpływa na tworzenie fałszywych treści – tekstów, grafik, dźwięków i wideo?
  • Jakie metody i ćwiczenia możesz zastosować na lekcjach, aby pomóc uczniom w analizie informacji?
  • Jak chronić siebie i uczniów przed przeciążeniem informacyjnym?

Co jeszcze w programie?

  • Zagraj w grę i poznaj mechanizm tworzenia fake newsów.
  • Stwórz własnego fake newsa i porównaj go z innymi.
  • Otrzymaj konkretny scenariusz lekcji do wykorzystania na godzinie wychowawczej.

Weź udział w webinarze:

  • Kiedy? 18 lutego o godzinie 18:00 (90 minut).
  • Dla kogo? Dla nauczycieli i nauczycielek szkół ponadpodstawowych.
  • Jak się zapisać? Wypełnij formularz rejestracyjny – link do wydarzenia otrzymasz e-mailem. Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

 

O prowadzącym: Dawid Łasiński – nauczyciel chemii, twórca marki osobistej Pan Belfer, edukator łączący nowoczesne technologie z nauczaniem. Przeprowadził 389 szkoleń, przeszkolił 89 tysięcy nauczycieli i jest współtwórcą projektów wspierających rozwój kompetencji cyfrowych. Laureat licznych nagród m.in. POP Science 2022, Twórca Roku 2021, Digital Shaper 2020 oraz finalista konkursu Nauczyciel Roku 2019.

 

Publikacja jest częścią projektu IMPACT MAKERS, realizowanego przez Fundację Think! dzięki środkom finansowym firmy Hewlett Packard i Fundacji Hewlett Packard w ramach międzynarodowego programu Digital Equity Accelerator.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie