Jak kształtować w sobie empatię?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy bycia empatycznym można się nauczyć? Gdzie ,,powstają” empatyczne zachowania? Czy to, co zapisane w naszych genach determinuje poziom empatii? Dlaczego umiejętność empatii odgrywa tak ważną rolę w relacjach międzyludzkich i jak możemy ją kształtować?

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego empatia to: zdolność odczuwania stanów psychicznych innych osób (empatia emocjonalna) oraz umiejętność przyjęcia ich sposobu myślenia, spojrzenia z ich perspektywy na rzeczywistość (empatia poznawcza). Definicyjnie wszystko wydaje się klarowne, jednak bardzo często empatia mylona jest ze współczuciem.

Empatia a współczucie

Brene Brown, amerykańska psycholożka i wykładowczyni uniwersytecka, nazywa empatię paliwem bliskości natomiast współczucie, w jej opinii, jest czymś, co odgradza nas od innych ludzi. Dlaczego? Zdaniem Brene Brown empatia jest odczuwaniem z drugim człowiekiem, które pozwala nam powiedzieć komuś, kto znalazł się w trudnej sytuacji: Nie jesteś w tym sam, jestem tu z Tobą.

Przyjęcie empatycznej postawy nie jest proste, ponieważ wymaga od nas sięgnięcia do własnych zasobów przeżyć, uczuć i emocji, aby móc odzwierciedlić w sobie to, co czuje drugi człowiek. Dla części z nas to wyzwanie, bo konfrontowanie się z własnymi, trudnymi emocjami wiele nas kosztuje. Bardzo dużą pokusą, w sytuacjach, w których potrzeba empatii, jest szukanie rozwiązań czy podejmowanie prób zmiany perspektywy osoby w kryzysowej sytuacji w taki sposób, aby zobaczyła w niej coś pozytywnego, by coś, co jest obiektywnie bardzo trudne, natychmiast zaczęło boleć mniej. Niestety, mimo dobrych intencji nie pozwalamy wówczas komuś, kto potrzebuje naszej obecności, przeżyć emocjonalnie trudnej sytuacji, w której się znalazł. Zamiast mu potowarzyszyć w tym doświadczeniu, próbujemy go na siłę z niego wyciągnąć. Chcemy pocieszyć, ulżyć w cierpieniu, jednak w wielu sytuacjach nasze słowa nie sprawią, że tak się stanie, natomiast nasza obecność i bliskość zdecydowanie może wpłynąć pozytywnie na samopoczucie kogoś, z kim będziemy w trudnym doświadczeniu.

Gdzie "rodzi się” empatia?

Badania naukowe prowadzone w latach 80. i 90. XX wieku przez zespół włoskich naukowców wykazały, że umiejętność empatii jest związana z grupą komórek nerwowych, które znajdują się w korze motorycznej płata czołowego oraz w korze ciemieniowej mózgu. Analizy, które początkowo dotyczyły zachowania małp, wykazały, że neurony lustrzane, bo o nich mowa, aktywowały się w grupie zwierząt, która obserwowała wykonywanie określonego ruchu przez innego osobnika. Te same komórki były uaktywnione również u małp, które wykonywały dany ruch. Odkryto w ten sposób, że zarówno realizacja jak i obserwowanie określonej czynności prowadzi do aktywacji neuronów lustrzanych. W dalszych badaniach potwierdzono ich istnienie u ludzi, a ze względu na funkcję określono je metaforycznie siedliskiem empatii.

Co wpływa na nasz poziom empatii?

Rodzimy się z określonym, uwarunkowanym genetycznie poziomem empatii, ale nie oznacza to, że jest on stały. Zależy również od wielu różnych czynników, takich jak:

  • bliskość więzi łączących nas z daną osobą (wobec bliższych nam osób poziom empatii jest naturalnie wyższy niż wobec obcych),
  • poziom skupienia na zadaniu (im bardziej zadaniową postawę prezentujemy w określonej sytuacji, tym trudniej nam będzie o empatyczne zachowania),
  • to, czy widzimy twarz danej osoby (informacje na temat emocji drugiego człowieka w dużej mierze odczytujemy z jego twarzy, konieczny więc jest kontakt wzrokowy, aby nasz mózg mógł zdefiniować i przetworzyć określone emocje),
  • stereotypy (odsuwają nas od kogoś, kto jest w naszej opinii ,,inny”, ,,obcy”, sprawiają, że wobec osób tak postrzeganych wykazujemy się niższym poziomem empatii).

Jak rozwijać w sobie empatię?

Swoje zdolności empatyczne możemy również pogłębiać poprzez świadome praktyki. Jak możemy to robić na co dzień?

  • Ćwiczyć uważność i być wnikliwym obserwatorem w różnych sytuacjach społecznych – to ważne, żebyśmy potrafili zauważać kontekst różnych sytuacji, w których się znajdziemy, skupiali się nie tylko na treści wypowiedzi, ale także wyrazie twarzy osoby mówiącej, gestach itp.
  • Praktykować nazywanie własnych uczuć – aby móc zauważyć, nazwać i w odpowiedni sposób reagować na emocje drugiej osoby, musimy nauczyć się zauważać i nazywać własne stany emocjonalne i związane z nimi odczucia płynące z ciała.
  • Rozwijać umiejętność aktywnego słuchania i zadawania pytań oraz przyjmować postawę autentycznej ciekawości drugiego człowieka – jeśli chcemy dowiedzieć się co myśli i czuje druga osoba, bardzo pomocna będzie postawa otwartości, powstrzymanie się od oceniania oraz umiejętność zadawania pytań.
  • Opiekować się zwierzętami – dzięki temu rozwijamy wrażliwość i czujność na potrzeby innych oraz uczymy się odpowiedzialności.
  • Uczestniczyć w warsztatach teatralnych – wówczas będziemy mieli okazję do wczucia się w perspektywę odgrywanych postaci, często bardzo różną od naszej, co jest bardzo ubogacającym i rozwijający doświadczeniem.
  • Czytać książki, oglądać filmy – Ten, kto czyta książki, przeżywa tysiąc żyć zanim umrze. Ten, kto nie czyta, żyje tylko raz – George R.R. Martin

Jak umiejętność empatii przekłada się na szkolne funkcjonowanie?

Umiejętność bycia empatycznym wpływa na to, czy i jak potrafimy nawiązywać i budować bliskie relacje. W praktyce szkolnej empatia pozwala na budowanie zespołu klasowego, nawiązywanie relacji koleżeńskich czy przyjacielskich, wpływa również na współpracę w grupach zadaniowych, pomaga w rozwiązywaniu konfliktów, a także wspiera rozwój społeczny uczniów. Z badań wynika, że im wyższe zadowolenie z nawiązywanych relacji międzyludzkich, tym wyższy poziom poczucia sensu życia, co ma szczególne znaczenie w przypadku nastolatków.

Bibliografia:


Notka o autorce: Magdalena Klimkiewicz jest psycholożką, liderką zespołu psychologiczno-pedagogicznego w Międzynarodowej Szkole Podstawowej Paderewski w Lublinie. Absolwentka magisterskich studiów psychologicznych, ukończyła liczne szkolenia poszerzające wiedzę na temat skutecznego pomagania dzieciom, młodzieży i dorosłym.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie