Dla polskiej młodzieży nie istnieje praktycznie problem braku dostępu do internetu. Z różnych badań wynika, że zdecydowana większość młodych ludzi często korzysta z sieci, nieco ponad połowę w sposób aktywny. Korzystają również z mediów, ale kluczowe pytanie to co z tego wynoszą. Czy potrafią wykorzystać informację zawartą w przekazie medialnym w internecie czy mediach tradycyjnych. Co z tego wynoszą?
Podczas konferencji „INSPIRACJE 2014 – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą?“ (Warszawa, 3-4 lipca 2014) sporo uwagi poświęcono internetowi, jako środowisku, w którym funkcjonuje dziś młody człowiek. Żyjemy w czasach, w których dzięki internetowi stwarza się niespotykane dotąd w cywilizacji człowieka możliwości dla uczenia się. Rewolucje w edukacji dokonują się dziś nie tylko w klasie, ale także poza szkołą. Akademia Khana ma miesięcznie 10 milionów aktywnych użytkowników i nie są to tylko osoby uczęszczające do szkół, ale także starsze, które już ukończyły szkolną edukację. Łącznie różne lekcje w Akademii Khana obejrzano już ponad 430 milionów razy.
Naukowcy udowodnili, że częste korzystanie z internetu zmienia mózg. Czy na lepsze czy na gorsze trudno dziś ocenić. Ale na pewno znacznie większe obszary mózgu pozostają aktywne, w porównaniu do osób, które nie korzystają często z sieci.
Zapraszamy do obejrzenia ciekawego wystąpienia Grzegorza Piechoty, szefa projektów społecznych Gazety Wyborczej, który zwrócił uwagę na wyzwania stojące dziś przed edukacją dotyczącą mediów:
Organizatorami konferencji INSPIRACJE 2014 (Warszawa 3-4 lipca 2014) były: Edunews.pl, Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! oraz grupa Superbelfrzy RP jako partner merytoryczny. Partnerzy wydarzenia: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz firmy RCS, VULCAN, Young Digital Planet, Learnetic. Patronat nad wydarzeniem objęły Gazeta Wyborcza, radio TOK FM i Głos Nauczycielski.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).