Szkoła krytycznego myślenia

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy czytając wiadomości w Internecie, zastanawiasz się kto i w jakim celu je tworzy? Czy umiesz rozpoznać techniki, które mają przyciągnąć i utrzymać Twoją uwagę? Czy zauważasz jakie wartości, style życia i punkty widzenia prezentuje? Wreszcie – czy zwracasz uwagę na to, czego nie ma w tak zaprojektowanym przekazie – co zostało przemilczane?

Media codziennie próbują wpłynąć na nasze postrzeganie świata i wybory za pomocą reklamy, public relations, rozrywki, a także komunikatów rządowych czy materiałów edukacyjnych. Propaganda jest stara jak świat, sięga jednak po nowe narzędzia. Program edukacyjny Mind Over Media powstał po to, by ułatwiać rozpoznawanie technik wpływu i manipulacji oraz uczyć krytycznego myślenia.

W Stanach Zjednoczonych prof. Renee Hobs założyła platformę społecznościową, umożliwiającą analizę języka propagandy w mediach. W tym roku organizacje pozarządowe z Polski, Rumunii, Chorwacji, Belgii, Francji i Finlandii uruchamiają platformę we własnych wersjach językowych. Strona jest bardzo łatwa w obsłudze: każdy może zamieścić tam wideo albo zrzut ekranu, opisać sytuację i zdecydować, która z czterech technik manipulacji została zastosowana w tym materiale (wywołanie silnych emocji; upraszczanie informacji i idei; odpowiadanie na potrzeby społeczne; atakowanie przeciwników). Po akceptacji administratora treści te tworzą wirtualną galerię medialnej propagandy, a inni użytkownicy platformy mogą oceniać, na ile szkodliwe społecznie są techniki użyte w materiałach.

„Mind Over Media Polska. Szkoła krytycznego myślenia” to polska wersja programu. Oprócz platformy społecznościowej tworzymy korpus materiałów edukacyjnych, które nie tylko pomogą nauczycielom i nauczycielkom w pracy ze współczesnymi przykładami manipulacji medialnej, ale też pozwolą przeprowadzić uczniów przez historię propagandy i różne odcienie jej języka. Naszym celem jest wspieranie umiejętności krytycznego myślenia, pogłębianie rozumienia i analizy medialnych przekazów, a także uzbrojenie użytkowników mediów w kompetencje, dzięki którym będą mogli rozpoznawać propagandę w mediach i skutecznie się przed nią bronić.

Wejdźcie na nasza stronę mindovermedia.pl i stańcie się współtwórcami Szkoły krytycznego myślenia.

 

Projekt "Mind over Media in EU – Analyzing Contemporary Propaganda" to inicjatywa Fundacji Evens prowadzona we współpracy z partnerami: Stowarzyszeniem Komunikacji i Kultury Medialnej (Chorwacja), Centrum Edukacji Obywatelskiej (Polska), Fińskim Towarzystwem Edukacji Medialnej, MEC / Mediawijs (Belgia), Towarzystwem Mediawise (Rumunia) i organizacją Media Maker/Prasą Obywatelską (Francja).

Mind over Media in EU jest programem pilotażowym Media Literacy for All finansowanym przez Komisję Europejską DG Connect.

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie