Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. W tej sytuacji nie dziwi fakt, że uczniowie nisko oceniają swoje kompetencje cyfrowe, a smartfon służy im głównie do celów rozrywkowych. Aby znaleźć rozwiązanie tego problemu, Instytut Badań Edukacyjnych stworzył projekt „Smartfony w szkole. Ustalamy reguły gry”.

Jak wynika z badań stowarzyszenia Miasta w Internecie, 60% szkół ma w swoich statutach zakaz korzystania z telefonów komórkowych na lekcjach. Ma to pomóc uczniom w skupieniu się na nauce, oderwaniu ich od nieustannego „bycia online” w mediach społecznościowych. Ale może trzeba podejść do tego problemu z innej strony i włączyć technologie mobilne w proces edukacyjny po to, by nauczyć dzieci i młodzież odpowiedniego - tj. bezpiecznego i “higienicznego” - korzystania ze smartfonów? Chcemy o tym dyskutować wspólnie z rodzicami, nauczycielami i uczniami oraz szukać pozytywnych rozwiązań, pamiętając szczególnie o tym, że rodzice często nie mają wystarczających kompetencji do tego, aby uczyć dzieci prawidłowego korzystania z najnowszych technologii – mówi dr hab. Piotr Stankiewicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych i ekspert w dziedzinie edukacji cyfrowej.

Istotny jest także sposób, w jaki szkoły regulują korzystanie z urządzeń mobilnych przez uczniów. Rzadko pozwala się uczniom na korzystanie ze smartfona w szkole w celach poznawczych – jako narzędzia dostępu do zasobów edukacyjnych, źródła wiedzy, umożliwiającego analizowanie i porównywanie informacji, ułatwiającego współpracę z innymi uczniami i nauczycielami.

Smartfony w szkole? Ustalmy reguły gry!

Dostrzegając z jednej strony potencjał smartfonów w obszarze edukacyjnym, z drugiej zaś obawy szkół z tym związane, Instytut Badań Edukacyjnych wychodzi z propozycją realizacji projektu o charakterze badawczo-wdrożeniowym. Jego celem jest stworzenie przestrzeni do spotkania się różnych grup ze środowiska szkolnego, które wezmą udział w dyskusji na temat barier i rozwiązań związanych z edukacyjnym wykorzystaniem smartfonów, a następnie wdrożenie wypracowanych rozwiązań w kilku wybranych szkołach.

Od początku 2020 roku Instytut Badań Edukacyjnych będzie prowadził serię debat i warsztatów. Do projektu zaproszono przedstawicieli społeczności szkolnej z trzech szkół podstawowych – dyrektorów, nauczycieli, rodziców i uczniów. Już pod koniec stycznia odbędą się pierwsze warsztaty z uczniami, w lutym planowane są spotkania z nauczycielami. Dyskusje na temat roli smartfonów w szkole będą prowadzone z udziałem ekspertów z dziedziny badań edukacyjnych i technologii cyfrowych (Centrum Projektów Polska Cyfrowa), a także reprezentantów firm technologicznych (m.in. Fundacja Orange, IBM, Samsung, Microsoft), przedstawicieli samorządów, organizacji pozarządowych (m.in. stowarzyszenie Miasta w Internecie, fundacja Centrum Cyfrowe) oraz mediów.

Wypracowane rekomendacje, strategie i propozycje rozwiązań technologicznych mają być następnie wdrożone w kilku wybranych szkołach podstawowych. Te wszystkie działania nie mają jedynie na celu uatrakcyjnienia lekcji. Mają prowadzić do trwałej zmiany modelu uczenia się: dzięki możliwości korzystania z własnego smartfona uczniowie staną się bardziej aktywni, ciekawi świata, będą lepiej współpracować oraz przejmą odpowiedzialność za własne uczenie się, zarówno na etapie edukacji szkolnej, jak i później – w całym swoim życiu.

Więcej informacji o projekcie na stronie: https://www.ibe.edu.pl/smartfonywszkole/

 

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie