Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. W tej sytuacji nie dziwi fakt, że uczniowie nisko oceniają swoje kompetencje cyfrowe, a smartfon służy im głównie do celów rozrywkowych. Aby znaleźć rozwiązanie tego problemu, Instytut Badań Edukacyjnych stworzył projekt „Smartfony w szkole. Ustalamy reguły gry”.

Jak wynika z badań stowarzyszenia Miasta w Internecie, 60% szkół ma w swoich statutach zakaz korzystania z telefonów komórkowych na lekcjach. Ma to pomóc uczniom w skupieniu się na nauce, oderwaniu ich od nieustannego „bycia online” w mediach społecznościowych. Ale może trzeba podejść do tego problemu z innej strony i włączyć technologie mobilne w proces edukacyjny po to, by nauczyć dzieci i młodzież odpowiedniego - tj. bezpiecznego i “higienicznego” - korzystania ze smartfonów? Chcemy o tym dyskutować wspólnie z rodzicami, nauczycielami i uczniami oraz szukać pozytywnych rozwiązań, pamiętając szczególnie o tym, że rodzice często nie mają wystarczających kompetencji do tego, aby uczyć dzieci prawidłowego korzystania z najnowszych technologii – mówi dr hab. Piotr Stankiewicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych i ekspert w dziedzinie edukacji cyfrowej.

Istotny jest także sposób, w jaki szkoły regulują korzystanie z urządzeń mobilnych przez uczniów. Rzadko pozwala się uczniom na korzystanie ze smartfona w szkole w celach poznawczych – jako narzędzia dostępu do zasobów edukacyjnych, źródła wiedzy, umożliwiającego analizowanie i porównywanie informacji, ułatwiającego współpracę z innymi uczniami i nauczycielami.

Smartfony w szkole? Ustalmy reguły gry!

Dostrzegając z jednej strony potencjał smartfonów w obszarze edukacyjnym, z drugiej zaś obawy szkół z tym związane, Instytut Badań Edukacyjnych wychodzi z propozycją realizacji projektu o charakterze badawczo-wdrożeniowym. Jego celem jest stworzenie przestrzeni do spotkania się różnych grup ze środowiska szkolnego, które wezmą udział w dyskusji na temat barier i rozwiązań związanych z edukacyjnym wykorzystaniem smartfonów, a następnie wdrożenie wypracowanych rozwiązań w kilku wybranych szkołach.

Od początku 2020 roku Instytut Badań Edukacyjnych będzie prowadził serię debat i warsztatów. Do projektu zaproszono przedstawicieli społeczności szkolnej z trzech szkół podstawowych – dyrektorów, nauczycieli, rodziców i uczniów. Już pod koniec stycznia odbędą się pierwsze warsztaty z uczniami, w lutym planowane są spotkania z nauczycielami. Dyskusje na temat roli smartfonów w szkole będą prowadzone z udziałem ekspertów z dziedziny badań edukacyjnych i technologii cyfrowych (Centrum Projektów Polska Cyfrowa), a także reprezentantów firm technologicznych (m.in. Fundacja Orange, IBM, Samsung, Microsoft), przedstawicieli samorządów, organizacji pozarządowych (m.in. stowarzyszenie Miasta w Internecie, fundacja Centrum Cyfrowe) oraz mediów.

Wypracowane rekomendacje, strategie i propozycje rozwiązań technologicznych mają być następnie wdrożone w kilku wybranych szkołach podstawowych. Te wszystkie działania nie mają jedynie na celu uatrakcyjnienia lekcji. Mają prowadzić do trwałej zmiany modelu uczenia się: dzięki możliwości korzystania z własnego smartfona uczniowie staną się bardziej aktywni, ciekawi świata, będą lepiej współpracować oraz przejmą odpowiedzialność za własne uczenie się, zarówno na etapie edukacji szkolnej, jak i później – w całym swoim życiu.

Więcej informacji o projekcie na stronie: https://www.ibe.edu.pl/smartfonywszkole/

 

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie